Joi a avut loc conferinţa de presă care anunţă campania de Black Friday de la Fashion Days. N-am lipsit nici de data asta, e singurul moment din an în care FD comunică cu presa și mi se pare că au niște insighturi care încă sunt interesante. Sigur că e o anumită rutină care a apărut, a menționat-o și Robert Berza, CEO-ul Fashion Days, însă e foarte interesant că putem pune lucrurile în perspectivă.
Informaţia de bază, ca în fiecare an: Fashion Days organizează Black Friday începând de luni, 6 noiembrie, iar reducerile vor porni între după ora 6:30. Între 6:30 şi 7:30.
Ca de obicei, nu e anunţată o oră fixă. Porneşte mai întâi aplicaţia, apoi site-ul.
Cum a fost 2023 până acum
Anul ăsta s-au axat mult pe profit. Au încercat să optimizeze procese, costuri, astfel încât să crească profitabilitatea. În plus, au investit în servicii care să le crească profitabilitatea. Dressing room este unul dintre ele. Este același serviciu de wallet pe care îl are și eMAG. Iei acum produsul, plătești peste 30 sau 45 de zile. Însă l-au marketat diferit, au zis că e cabina de probă de la tine de acasă.
În ritmul actual, Robert Berza prevede că am putea să recuperăm ecartul față de UE în 5 sau 10 ani.
2023 se anunța drept un an cu o potențială recesiune, 93% dintre analiștii de pe Wall Street prevedeau asta, însă n-a fost cazul.
Pentru 2024 doar 80% dintre aceiași specialiști spun că vine recesiunea, în primăvară-vară sau după alegerile din SUA.
My take on this: Alegerile vor fi în SUA pe 5 noiembrie, deci dacă iese Trump e posibil să fie probleme (la ei) prin decembrie-ianuarie, ceea ce s-ar traduce pentru Europa și România abia la jumătatea lui 2025.
Și Robert Berza a amintit de factorii care îi fac să fie optimiști pentru 2024: vin mulți bani din PNRR, vor fi alegeri deci oricum se pompează bani din multe surse și se mai dă drumul la bugetele din marile companii. Poate că n-ați observat asta, însă 2023 a fost un an în care multe companii au ales să fie precaute, au așteptat să vadă ce se întâmplă, iar asta s-a tradus prin bugete tăiate, oameni care au făcut mai puțin business cu corporațiile și o încetinire a mai multor piețe (traininguri, marketing, etc.).
Piața de Fashion este în continuare pe creștere, se caută mult produse premium sau produse low price. FD va investi mai mult în produse premium.
Per total creșterea FD este de aproximativ 20% față de anul trecut (RO, BG, HU), pe România este peste 20%, dar sub 30%. Deci probabil că un 26-27%.
Au crescut stocul adus în consignație la produse ale unor branduri precum Mango sau Waikiki. Asta a crescut cu 40-50% vânzările pentru produse cu preț mic.
În acest moment 82% din venituri se fac din aplicație.
Planuri de viitor pentru Fashion Days
Mă aşteptam să aud pe parcursul anului de marketplace, însă abia anul viitor va fi implementat. Momentan au implementat Tradebyte, un sistem dedicat brandurilor din afară. Un exemplu este Camper. Aveau cam 100 de modele până acum, au făcut integrarea cu acest tool numit Tradebyte și acum Camper s-a putut lista cu stocul dintr-un depozit central, care e în Spania. Au 1000 de modele în magazin, dar asta înseamnă că unele produse vin în 4-5 zile.
Zilele trecute a intrat și un retailer mare care are 40 de branduri și 8000 de produse.
Până la finalul anului vor aduce 75.000 de produse, adică 60-70% din gama pe care o au în acest moment.
Practic, impresia mea e că FD se transformă într-un Amazon de haine.
Anul viitor vor deschide și Marketplace-ul, cum ziceam, dar nu va fi la liber pentru oricine. Va fi o selecție riguroasă a sellerilor și se vor concentra pe piața regională. Tradebye e dedicat sellerilor internaționali, Marketplace-ul va fi focusat pe regional (România, Bulgaria, Grecia).
Tot în viitorul apropiat urmează și un MVP pentru Fashion Days Ads.
În 2023 sunt la 130.000 de produse, până în 2026 vor să ajungă la 430.000 prin Tradebyte și Marketplace. Probabil că în acel punct va fi nevoie să bagi ads ca să ai șanse să vinzi dacă ești un brand mic. Altfel e aproape imposibil să fii descoperit.
Legat de livrare, în București și Ilfov au ajuns la peste 80% dintre colete la easybox. Rețeaua e la 4000 de unități în toată țara, se extind rapid și în Bulgaria, probabil că peste 1 an și jumătate vor ajunge la densitatea care e acum în RO.
Black Friday 2023
Câteva oferte interesante:
Hanorac Tommy Hilfiger la 299 de lei redus de la 389 de lei
Ghete flatform UGG – 579 de lei redus de la 895 de lei
Au 2 milioane de produse (unități) disponibile în Black Friday.
La Genius va exista din nou acel 10% discount extra.
Ideal este să vă adăugați la favorite produsele ca să le dați check-out direct. Mie, unul, nu mi-a ieșit niciodată chestia asta, nu e ca la eMAG unde ai un anumit model la favorite și îl ei. La haine mi se pare că e mult mai subiectivă decizia, am nevoie de mai mult timp să fac achiziția.
55% dintre comenzi sunt plătite cu cardul. 79% din total dacă luăm în calcul și easybox + showroom. Deci cash mai plătesc doar 21%.