Mai ştiţi fazele alea din liceu când încercai să scapi de un coleg enervant care tot se ţinea după gaşca voastră? Şi o dădeai la început mai subtil, apoi îi arătai uşa, apoi îl întrebai ce oră are şi dacă nu e importantă, până când rămâneai în pană de idei şi treceai la chestii mai evidente “gata, noi te-am lăsat, o luăm din loc”.

Cam aşa abordează Facebook problema cu reachul organic. În toamnă au făcut nişte teste în care au scos de tot postările paginilor din Newsfeed. Apoi au mai umblat la reach, apoi au zis că vor să repare reţeaua, aşa că vor arăta mai multe postări de-ale prietenilor. Doar-doar să te prinzi că trebuie să dai bani.

Ultima “bombă” a venit zilele trecute (via Alex Negrea), când au anunţat că au schimbat modul de calcul al reachului organic:

The new organic reach definition counts the number of people who had an unpaid post enter their screen. Previously organic reach was counted when a person had an unpaid post placed into their News Feed whether it entered the screen or not.

Eu trăiam cu impresia (logică, de altfel, o să vedeţi mai jos de ce), că reach-ul organic include numărul de persoane cărora li s-a afişat postarea. Mereu le-am explicat clienţilor că e o chestie relativă, şi că un utilizator poate să dea scroll în mare viteză, să vadă sau nu o postare, dar că Facebook o va nota ca reach organic. Ceea ce era complet fals! Pentru că, de fapt, Facebook trimitea postarea către feedurile unor utilizatori, însă nu se întâmpla mereu ca aceste postări să fie măcar afişate (!) oamenilor. Ele erau undeva în josul paginii, dar intrau la reach organic chiar dacă nu ajungeau să fie afişate. Şi, repet, de la “afişat” la “văzut” e cale lungă, mai ales la câte lucruri ne distrag atenţia azi.

LE: Ca să nu mai spun că pe mobil scrie clar “X people saw your post”.

E ca şi cum ai trimite scrisori către 100 de oameni şi ai raporta că 100 de oameni au deschis scrisorile tale, clientul mergând mai departe şi presupunând că tot 100 le-au şi citit.

Mă rog, pe de-o parte nu e un capăt de ţară, le tot spun clienţilor că reachul organic intră la cantitate neglijabilă. Problema e alta, din punctul meu de vedere. Facebook nu numai că admite că şi-a minţit utilizatorii, dar demonstrează că a adunat în ultimii ani mere cu pere.

We’ve updated organic reach for Pages so that it’s measured similarly to paid reach for ads in News Feed. This allows you to more accurately compare paid and organic posts for your Page.

Deci ai o chestie care se cheamă organic reach şi o chestie care se cheamă paid reach. Ai zice că organic e free şi paid e pe bani, nu? Greşit! Organic reach era până acum numărul de oameni care primeau prin Newsfeed postarea, iar paid reach era numărul de oameni care vedeau postarea. Sau nu. N-avem de unde să ştim sigur, că nu mai e nimic sigur cu reţeaua asta.

Poate mâine aflăm că cifrele alea sunt total la mişto, generate automat din vreun script, şi noi am completat exceluri ca proştii ani la rând.

Înţeleg că Facebook e un business şi trebuie să facă bani ca să continue să existe, aşa că nu mă aştept să ofere prea multe chestii gratuite unui alt business. Dar dacă eu am un business şi tu ai un business, şi îmi zici că mesajul meu a ajuns la 10.000 de oameni (din care 9000 plătiţi şi 1000 for free), mă aştept să fie chiar aşa, nu să mă minţi ani la rând.

În afară de asta, mesajul e destul de clar: “Dacă nu daţi bani, n-o să vă mai vadă nimeni postările”.

Întregul anunţ e mai jos, îl puteţi găsi în paginile voastre, prin Insights.