Pentru că simt că n-am abordat suficient subiectul important al săptămânii, am decis că e momentul să dezvolt. Nu, nu e vorba de Cambridge Analytica, ăla e pistol cu apă. Vorbesc de adevărata istorie a bloggingului din România, povestită de Diana şi Alina.

Am făcut un timeline, ca să înţelegeţi exact cum s-au întâmplat lucrurile şi să nu vă mai apucaţi să scrieţi bălării ca asta.

2005 – Apar primele jurnale online din România. Românii sunt fraieri, aşa că nu ştiu să le zică bloguri. Mai întâi se apucă de scris oameni precum Andreea Năstase şi Dragoş Novac, care apoi îl inspiră şi pe Vali Petcu, care îşi deschide Zoso’s Online Journal.

2006 – Din dorinţa de a ajuta blogosfera să se nască, Dragoş Novac inventează RoBlogFest, un eveniment dedicat tuturor celor care aveau un site sau un jurnal online şi nu ştiau exact cum să-şi facă un blog. Era prea devreme.

2007 – Companiile încep să fie interesate de aceste jurnale online care păreau să aibă potenţial, aşa că fac prima campanie pe jurnale online din România. Dacia a fost unul dintre primele branduri care au lucrat cu aceşti strămoşi ai influencerilor.

2008 – Apare Twitter-ul în România, adus de o bloggeriţă de fashion care a vrut să-şi păstreze anonimatul. Pentru moment.

2008 – Apar jurnale online pe nişa de fashion. AloModa, Adina Necula sau Roxana Radu sunt câteva exemple notabile.

2006 – 2009 – Zona de jurnale online se dezvoltă tot mai mult, aceşti publisheri independenţi produc conţinut şi ajung să fie citiţi de mii de persoane. În perioada asta apar jurnale online precum Arhi’s Online Journal, Visurât sau chiar şi acest site, devenit mult mai târziu un blog.

2009 – Apar primii oameni care trăiesc exclusiv din campanii pe jurnalele lor online.

2009 – Se naşte comunitatea romanian fashion bloggers, cu întâlniri ale unor oameni care voiau să afle cum să-ţi faci un blog de fashion. Pentru că nimeni nu ştia cum, întâlnirile nu ajung la niciun rezultat.

2010 – RoBlogFest introduce categoria de fashion cu speranţa că poate de aici se va naşte primul blog. Însă succesul nu avea să vină peste noapte. Nici blogurile.

2010 – Apare Instagram, o reţea socială care urma să schimbe vieţile a sute de mii de piţipoance din lumea întreagă.

2011 – Petrom, Dacia, BCR, Paralela 45 şi Romtelecom se unesc în cel mai mare proiect din istoria Twitterului românesc. Sunt aduşi laolaltă o mulţime de tineri (şi mai puţin tineri) care deţineau jurnale online. Datorită dezvoltării reţelelor de socializare, li se spune simplu: Twitterişti.

2011 – 2012 – Au loc tot mai multe campanii cu twitterişti. Se vorbeşte foarte mult despre twittosferă şi cât de puternică este ea în România. Pentru că nu exista un termen pentru jurnalele online, publicul se mulţumeşte să îi pună în categoria twitteriştilor.

2012 – Instagram devine disponibil şi pentru săracii cu Android. Totuşi, nimeni din România nu pare să fie interesat de această reţea cu poze mişto. 

2013 – Apare primul blog din România, fabulousmuses.net. Brusc, oamenii descoperă că n-are sens să mai scrii text, e suficient să pui poze.

2014 – Diana şi Alina se îndură de amărâţii din România şi le arată cum se foloseşte Instagramul, ceea ce declanşează o isterie totală. Zeci de mii de oameni sunt total absorbiţi de această nouă reţea socială din România şi mulţumesc Creatoarelor pentru această noutate absolută.

2018 – Diana şi Alina decid să pună capăt zvonurilor şi să îşi asume tot binele pe care l-au făcut pentru România. 

*Imaginea e din Bizzaro Jerry.