În urmă cu câteva luni i-am luat unui prieten o experienţă cadou la Academia Titi Aur şi am avut ocazia să văd care e tot procesul de la achiziţie până la final, iar recent am vizitat circuitul de lângă Crevedia.

Eu am făcut Şcoala de Conducere Defensivă acum vreo 7 ani la invitaţia Petrom. A fost o experienţă foarte interesantă, care m-a făcut să fiu mult mai responsabil la volan. Din momentul ăla le-am cerut tuturor pasagerilor din spate să-şi pună centura la drumuri lungi (în mod normal ar trebui să insist şi pentru drumurile scurte din oraş, dar nu prea se întâmplă asta, recunosc). Pe atunci Academia Titi Aur era undeva prin spatele complexului Prisma şi avea un soi de circuit destul de mic, cu vreo 4-5 maşini.

În 2015 Academia s-a mutat lângă Crevedia, la vreo 16 km de Bucureşti, pe un teren de 12 hectare. Investiţia e una uriaşă, vreo 13 milioane de euro, din care 70% pe fonduri europene. E un traseu de 1,2 km pe şosea şi 1,2 km pe macadam, un pod, zonă de acvaplanare, plus o clădire în care se ţin cursuri teoretice, simulatoare, e chiar şi un restaurant. O investiţie făcută cu cap, care arată foarte bine. Tot flow-ul e şi el foarte bun, din momentul în care cumperi o experienţă sau un curs până la toată partea post-eveniment.

Pachetele sunt destul de diverse, mult peste ce aveau în 2011. Acum poţi alege o experienţă de circuit cu 3-4 mărci diferite sau câteva experienţe off-road, curs de conducere defensivă (sunt 2 module), există şi un curs de conducere sportivă, curs de pilotaj, o experienţă de cuplu şi chiar posibilitatea de a avea o experienţă de circuit cu maşina ta. Le găsiţi pe toate aici. Experienţele pornesc de la 650 de lei pentru cea cu Renault Megane IV GT şi pot ajunge până la multe mii de lei, în funcţie de maşină, complexitate, durată.

Imediat după ce cumperi online un pachet, îţi poţi face programare. Mare atenţie că vara e super aglomerat, noi am sunat la începutul lui mai şi am reuşit să prindem loc abia pe 30 iunie.

Şi dacă tot am lăudat aşa mult experienţa, am mai convins un prieten din gaşcă să-şi ia şi el în aceeaşi zi, aşa că am transformat-o într-o ieşire cu băieţii. (#bloggeriilivrează!). 

Ce conţine experienţa cu Renault Megane GT?

O parte de indoor în care treci printr-un simulator de impact frontal şi unul de răsturnare. Spre deosebire de 2011, acum nu mai există decât o viteză pe simulatorul de impact: 15 km/h. Înainte erau 2 variante: 15 km/h şi 22 de km/h. Ţin minte că am simţit urma de la centură vreo 2 ore după simularea pe 22 km/h. Acum nu mai e un simplu scaun, ci o maşină întreagă, ceea ce te ajută să îţi stabileşti mai multe coordonate, instructorii te învaţă cum să-ţi reglezi scaunul şi volanul astfel încât să fii protejat cât mai bine etc.

Simulatorul de răsturnare e şi el foarte util, înveţi cum să procedezi într-o situaţie nasoală ca să-ţi măreşti şansele de supravieţuire. Momentan n-a fost cazul să pun în aplicare ce-am învăţat atunci şi sper să nu fie nevoie, dar e bine să ai idee despre nişte chestii de bază.

Un alt simulator, pe care nu-l aveau acum câţiva ani, e cel prin care se testează diferite reacţii la evenimente din trafic. E folosit în special pentru şoferi care au rămas cu traume în urma unor accidente şi care vor să treacă peste acele probleme. 

După asta se trece la activităţile pe circuit. Prima maşină în care te urci e un Ford Mondeo cu 2 volane, care are roţile din spate controlate de instructor. Super fun să te străduieşti să ţii maşina pe o linie cât de cât dreaptă când spatele fuge de parcă ai fi pe gheaţă acoperită de ulei. Înainte erau 2 Opeluri tăiate la mijloc şi lipite, acum arată totul mult mai profi. De fapt, cam asta e impresia generală pe care mi-a lăsat-o toată experienţa la ATA: faţă de acum 7 ani totul e mult mai profi (deşi şi atunci erau nişte chestii wow).

Altă chestie interesantă e o maşină cu roţile din spate “la liber”, ca la căruciorul de cumpărături. Nici pe asta nu o aveau pe vremuri. Mult succes să treceţi printre jaloane cu acel fund de maşină care o ia razna mai ceva ca Radu Mazăre în timpul carnavalului de la Mamaia.

Turele cu Renault Megane GT sunt “the real deal”, experienţa de cursă pe circuit, la viteze care trec lejer de 120-130 de km/h. Ceea ce nu-i mare scofală, că voi aţi mers şi cu 180 pe Autobahn, nu-i aşa? Doar că pe Autobahn nu-i un parapet de cauciucuri în faţa voastră şi un instructor care vă îndeamnă să o călcaţi cât mai mult. Mă rog, din maşină pare că eşti cel puţin Titi Aur şi depăşeşti un record naţional măcar, de la înălţimea punctelor de vizionare pare că se plimbă nişte băieţi foarte lejer pe un circuit.

Cireaşa de pe tort este mersul pe 2 roţi, cu acel BMW din imaginea de la începutul articolului. Eu unul aş fi putut paria cam toţi banii pe care îi aveam disponibili că urmează să ne răsturnăm. Cam la fiecare 2 secunde am avut sentimentul ăsta, în timp ce Lucian, instructorul care ne-a ghidat pe tot parcursul zilei era uşor plictisit şi probabil se gândea câte persoane mai are de plimbat în ziua respectivă. Efectiv dădea impresia că merge pe 2 roţi şi la pâine. Tot ce pot să vă spun e că am supravieţuit :))

La final am primit pe mail fotografii făcute pe tot parcursul zilei de un fotograf profesionist, o selecţie de vreo 40 de poze la calitate foarte bună, trimise la vreo 2 ore după ce am plecat de acolo. Nu peste o săptămână, nu când şi-au adus aminte, ci imediat. Ca să poţi să povesteşti despre experienţă imediat, să postezi poze etc. Cum ziceam, un flow foarte bun.

Mie mi se pare că merită fiecare leuţ şi că e un cadou excelent pe care îl puteţi face cuiva. Chiar e o amintire pe care o păstrezi mulţi ani şi care e ceva mai puţin periculoasă decât o săritură cu paraşuta (de exemplu). Iar senzaţiile sunt tari şi aici, vă asigur.