A durat fix 1 an până când companiile de telecom s-au întors la nişte tarife similare cu cele dinainte de 15 iunie 2017, momentul în care Uniunea Europeană a dat acea directivă prin care noţiunea de roaming ar fi trebuit eliminată în UE.

Ce declara Adrian Marinescu, preşedintele ANCOM la vreme aia:

Începând cu data de 15 iunie 2017, utilizatorii finali din România (cu abonamente sau cartele) vor putea folosi minutele/SMS-urile/MB(GB), disponibile la nivel naţional în afara propriei reţele, inclusiv în roaming în interiorul UE, fără alte costuri suplimentare. În cazul utilizatorilor finali de cartele şi a celor care beneficiază de planuri tarifare nelimitate, furnizorii vor putea aplica anumite limite rezonabile în ceea ce priveşte serviciile de date consumate în roaming în interiorul UE. Principiile pentru stabilirea acestor limite rezonabile au fost agreate la nivel european, dar ANCOM are mai multe responsabilităţi în ceea ce priveşte modul concret în care acestea vor fi aplicate şi monitorizate.

Sună rezonabil, nu?

Pentru vreo 2-3 luni chiar aşa a fost. Jumătate din datele din ţară, sau măcar 1 GB sau ceva, oricum. Apoi Vodafone a scos partea de roaming de tot din cele mai vândute oferte prepay (alea de 5 şi 6 euro) şi a băgat o ofertă de 10 euro care includea şi nişte roaming. Ce s-a întâmplat zilele trecute? A dispărut oferta de 10 euro (care dădea 3,4 GB de net în roaming), însă a apărut o ofertă de 4 euro ce are incluşi 1,4 GB de date şi o altă ofertă de 15 euro cu 5 GB în UE + 1 GB în alte ţări.

Dar să nu credeţi că Vodafone este lupul cel rău. Digi deja are tarife preferenţiale (dar măcar acolo există nişte explicaţii, ei practică nişte tarife de dumping în general), Orange are momentan o ofertă tot cu 3,4 GB şi 10 euro, iar Telekom intenţionează să introducă suprataxarea. De ce? Pentru că oficialii companiei susţin că ar fi pierdut „milioane de euro” din cauză că nu există taxă de roaming.

În explicaţia extrem de simplistă pe care am înţeles-o eu, operatorii telecom se plâng că România n-are suficienţi turişti şi din cauza asta ies pe minus din tarifele de interconectare. Practic, când un client din România iese în afara ţării, el foloseşte infrastructura altei reţele, pentru care operatorul plăteşte. Teoretic ar trebui să-şi recupereze banii din serviciile similare pe care le vinde în ţară, dar chestia asta nu prea se întâmplă. Deci nu e vina noastră că n-avem turişti, dar noi suntem obligaţi să plătim pentru asta.

Evident, aici problema pleacă de la ANCOM, care permite o astfel de atitudine. În ţările civilizate, operatori precum Lycamobile sunt anchetaţi pentru practici similare. Ca să nu mai spun că operatorii de telecom din UK intenţionează să păstreze „roam-like-at-home” chiar şi după Brexit.

Am căutat pe net menţiuni despre o astfel de suprataxare în alte ţări UE dar n-am găsit nimic. Dacă ştiţi de vreo astfel de situaţie vă rog să-mi spuneţi, chiar mi-aş dori să aflu că nu suntem singurii din Uniune care au făcut asta.

6 comentarii. Leave new

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu