Ieri a avut loc prezentarea grilei de toamnă a PRO TV, un eveniment de presă care a devenit o obişnuinţă în ultimii ani. Voi povesti despre noua grilă pe larg într-un alt articol, până atunci vă las cu un interviu pe care am avut ocazia să i-l iau lui Aleksandras Cesnavicius, CEO-ul PRO TV.

Lituanianul a reuşit nişte rezultate excelente cu grupul PRO de când a venit, în ciuda tuturor previziunilor făcute de diverşi specialişti, care anunţau o inevitabilă cădere a trustului după schimbările din 2014. 


Poziţia de lider a PRO TV pare mai solidă ca niciodată, rezultatele financiare sunt bune, cum vedeţi ameninţările concurenţei? (creşterea Kanal D, micul trust de presă format din PrimaTV şi LookTV etc.)

Nu o văd ca pe o ameninţare, ci ca un lucru bun pentru piaţă, e mai multă competiţie. În ceea ce priveşte poziţia noastră, e clar unde vrem să fim, trebuie să fim în poziţia de lider. Abia apoi ne uităm care e distanţa dintre noi şi cel mai apropiat competitor. Nu e o diferenţă atât de mare pentru noi dacă acel challenger este Antena 1 sau Kanal D. Competiţia îi face pe toţi jucătorii din piaţă să investească mai multă energie şi mai mulţi bani în producţia de conţinut, aşa că la finalul zilei telespectatorul e cel care câştigă. Pe lângă asta, trebuie să luăm în calcul fragmentarea tot mai mare a pieţei pe canalele mici, ceea ce nu e o noutate. În momentul în care se va justifica, vom începe să investim mai mult în canalele secundare ale grupului. Momentan suntem bine pe poziţia actuală, nu ne preocupă prea mult bătăliile pentru poziţia a 2-a sau a 3-a, sunt un lucru normal.

PrimaTV şi LookTV + Look Plus au început să ia drepturi de difuzare ale unor evenimente sportive şi se pare că vor miza pe asta. PRO TV are câteva evenimente sportive pe care le difuzează (meciurile României din UEFA Nations League), însă care sunt planurile pentru PRO X?

Pentru noi sunt două strategii diferite. Pe de-o parte avem strategia legată de posturile secundare, pe de altă parte e strategia în privinţa evenimentelor sportive. Când vorbim de sporturi, ne gândim ce competiţii sunt suficient de puternice încât să fie pe PRO TV. Dacă trebuie să luăm la pachet alte evenimente, le direcţionăm spre canalele secundare. Nu vrem să concurăm cu canalele specializate pe sport, de-asta am şi schimbat Sport.ro în PRO X. Vrem să lărgim aria de acoperire, în care sportul rămâne un ingredient, dar nu ne limităm doar la asta. Strategia generală e să avem un post foarte puternic şi alte posturi de nişă care să se adreseze unor anumite tipuri de public (femei, bărbaţi), mai puţin nişelor. Excepţia ar fi ProCinema, unde e clar targetul de nişă.

De ce n-a intrat si PRO TV in competitia pentru late night shows? Nu e un slot orar suficient de interesant? PRO TV a avut un late night show acum mulţi ani

Cunoaşte bine acest format. Pentru a avea un late night show foarte puternic, pe care să-l poţi prezenta cu mândrie telespectatorilor, nu e suficient să ai doar o faţă. Cred că cea mai mare provocare e să ai o echipă capabilă să pregătească materialele care ajung să fie prezentate de gazdă (oricine ar fi). Mereu ne-a interesat formatul, dar niciodată n-am fost în situaţia de a avea toate ingredientele potrivite pentru a crea un show care să fim siguri că va funcţiona. Dacă se va întâmpla să avem tot ce ne trebuie, am putea intra şi pe nişa asta la un moment dat. Momentan nu simţim nici vreo presiune specială să intrăm pe acea nişă, şi nici nu avem o echipă care să poată produce un astfel de show cu o asemenea frecvenţă, la standardele pe care ni le dorim.

Deci e totuşi un format pe care îl luaţi în calcul.

De fiecare dată când analizăm un sezon, ne uităm la ce funcţionează în sloturile noastre orare, apoi vedem alte formate pe care nu le avem, dar pe care le-am putea adăuga în viitor şi care rămân la stadiul de idee pentru alte momente.

Ce se mai întâmplă cu showurile de cooking, atât MasterChef, cât şi BakeOff n-au mai apărut în grilă de ceva timp. E apusă vremea showurilor de cooking la PRO TV?

E unul dintre proiectele pe care le luăm în calcul, încă avem licenţa pentru MasterChef, ne-am gândit de câteva ori să îl reluăm, dar momentan nu considerăm că se potriveşte în grila noastră de programe. Avem totul acoperit pentru moment.

În ultimii ani am observat o mare viteză de reacţie în raport cu show-urile care nu performau bine. Indiferent de cât de mare era producţia, a părut că “se taie în carne vie”. E performanţa imediată singurul criteriu după care vă ghidaţi?
 
De fiecare dată când lansăm un show, evident că ne uităm la performanţe, dar nu ne uităm neapărat la cifrele brute. “Despachetăm” situaţia şi căutăm motivele pentru care considerăm că e un succes sau un insucces, cum putem să-l creştem, de ce apar probleme pe anumite categorii de target, de ce e respins de un anumit public etc. În final ceea ce contează e alegerea telespectatorului, ce fel de telespectatori sunt interesaţi de show. În funcţie de asta facem o evaluare pragmatică pentru a stabili dacă putem să schimbăm ceva astfel încât să rezolvăm problemele identificate. Uneori are sens să mai faci o încercare cu nişte schimbări de structură, de prezentatori sau de participanţi, alteori e mai bine să “parchezi” formatul sau să îl abandonezi de tot. Nu există o reţetă unică.
 
În ultima perioadă s-a pus accentul pe dezvoltarea platformei PRO TV Plus, care oferă acces gratuit la conţinut. Mai e Voyo o prioritate pentru grup în contextul în care jucători mari precum Netflix, HBO Go şi chiar Amazon Prime se promovează intens? Sau mai simplu spus, a murit Voyo?
 
Voyo încă există, momentan este un proiect “adormit”. Ne concentrăm eforturile pe o platformă menită să atragă publicul tânăr, care e tot mai greu de adus pe TV. Aşa că încercăm să mergem oriunde sunt şi ei. Contentul local pe care îl producem e unul dintre punctele noastre forte, aşa că încercăm să-l punem pe cât mai multe dispozitive. Va trebui să ne gâdim mai atent la ce se va întâmpla cu Voyo, poate că va fi integrat în PRO TV Plus ca modul plătit, dar pentru moment nu ne concentrăm pe asta.
 
A existat vreun contact cu platforme de online streaming precum Netflix sau HBO Go pentru a licenţia o parte din conţinutul PRO TV – mă gândesc la seriale, dar şi la filmele produse de-a lungul anilor? Atât Netflix cât şi HBO GO au declarat în mai multe rânduri că sunt interesate de orice content local bun, iar Las Fierbinţi, de exemplu, a performat foarte bine pe TV.
 
Cred că noi şi Netflix sau Amazon Prime Video oferim 2 produse diferite. Într-o anumită măsură toată lumea e fericită. E o slăbiciune pentru ei că nu au o ofertă bogată de content local şi e cel mai mare avantaj pentru noi, cel în care investim cel mai mult timp şi cele mai multe resurse. Deci chiar dacă astfel de negocieri ar începe, ceea ce nu e cazul în acest moment, ar trebui să cântărim foarte bine ce am putea câştiga dintr-un astfel de parteneriat. Vedem contentul local ca pe ceva ce ne protejează de toţi jucătorii internaţionali care vin pe piaţa din România, ceea ce ne poziţionează foarte clar la o oarecare distanţă de ei. Pe lângă asta (n.n. contentul local) putem alege anumite producţii pe care să le licenţiem pentru PRO TV şi staţiile secundare astfel încât să ne completăm oferta, dar contentul local este core-ul nostru şi suntem foarte atenţi ce facem cu el.