În vară se încheie contractul pe care Liga Profesionistă de Fotbal l-a semnat cu Intel Sky Broadcast, o firmă care practic a făcut intermedierea. Liga visează să obţină la fel de mulţi bani pe următorul contract, televiziunile nu mai vor să plătească.
„La fel de mult” înseamnă peste 34,1 milioane de euro / sezon, atât cât s-au plătit în precedenta înţelegere. Exact, aţi înţeles bine. Pentru a difuza meciurile din Liga I Betano (sau cum s-o mai chema acum), televiziunile au plătit 170,5 milioane de euro pentru cei 5 ani de contract. Nu ştiu exact cum s-au împărţit sumele astea între RDS, Telekom, Orange TV, UPC şi Focus Sat, dar nici nu contează aşa mult. Cineva de la LPF trăieşte cu impresia că s-a întâlnit hoţul cu prostul.
Drepturile pentru Uefa Champions League au fost vreo 15 milioane de euro pe sezon. E drept, sunt mai puţine meciuri, dar ce meciuri!
Într-un sezon de Liga I sunt vreo 268 de partide (dacă am calculat bine), toate televizate. Asta înseamnă că fiecare meci a costat aproximativ 130.000 de euro. Deci pentru privilegiul de a putea urmări duelul palpitant dintre Hermannstadt şi Dunărea Călăraşi, cineva a plătit echivalentul unui apartament cu 3 camere în Bucureşti. Şi apoi alt apartament la retur! Vreme de 5 ani la rând.
Adevărul e că cele mai multe meciuri nu fac audienţă, iar pentru câteva derby-uri sforăitoare se pun nişte preţuri astronomice întregului campionat. E normal ca televiziunile să nu-şi mai dorească prelungirea în actualii termeni. Mult lăudatul sistem cu play-off şi play-out a nimerit într-o perioadă în care doar 2-3 echipe contează cu adevărat (Steaua, CFR, Viitorul), aşa că acel spectacol extraordinar care ne-a fost vândut întârzie să apară. Ok, parcă e mai bine decât în urmă cu 10 ani, dar tot nu văd de ce ai da 34 de milioane de euro pentru aşa ceva.
Televiziunile au propus două soluţii: fie se merge pe pay-per-view, se creează un canal TV dedicat, care să fie vândut de toţi cabliştii cu 2 euro pe lună şi în funcţie de numărul de persoane abonate să se împartă banii, fie se fac mai multe pachete, iar televiziunile îşi aleg opţiunea 1 sau primele 3 opţiuni, sau primele 5 opţiuni. În această a doua variantă se face o ordonare a meciurilor în funcţie de importanţă la fiecare etapă (se iau în calcul potenţialul de audienţă, poziţia din clasament a echipelor etc.).
Realist vorbind, în varianta a doua meciurile cele mai slabe dintr-o etapă nu mai ajung să fie difuzate la TV. Însă nici în prima variantă, cea pay-per-view nu mi se pare foarte profitabilă. În exemplul dat de televiziuni, dacă 1,5 milioane de oameni se abonează la canalul cu Liga I, ajung la cluburi aproximativ 36 de milioane de euro pe an. Sună bine, dar e foarte puţin probabil. Cred că şi 500.000 de abonaţi ar fi un număr mare.
Cel mai probabil televiziunile se vor înţelege cumva cu cluburile, însă eu aş paria că nu se vor obţine aceleaşi sume ca în anii precedenţi. Sumele mai mici de bani vor crea un dezechilibru la cluburi (pentru că jucătorii au contracte făcute pe ani mulţi şi bugetele echipelor se bazează în mare măsură pe banii din drepturile TV), se vor căuta jucători tot mai ieftini, iar până la urmă ne vom trezi cu un fotbal şi mai slab decât cel de până acum. Din rău, în mai rău.
6 comentarii. Leave new
De plătit, plătesc doar Digi si Telekom.Singurele care au si canale de sport.
Eu zic ca, paradoxal, daca primesc mai puțini bani, cluburile vor progresa sănătos.Vor fi obligate să crească jucători.Acum au bani si isi permit sa arunce pe orice african de 2 lei bani mai multi decat merita.Plus comisioane grase.
11 ani!! da, atât au trecut de la primul contract de 100 de milioane, nu ai construit nimic.Nu e logic ca sărăcia te va forța să găsești soluții? Tu zici ca o sa fie mai rau.Nu cred.
„Asta inseamna ca fiecare meci a costat aproximativ 130.000 de euro”
La care se adauga si costurile de productie si transmisie (car de televiziune si satelit), de logistica, cazare, transport, etc.
Se invart bani multi pt. un singur meci
Când eram eu copil, la meciurile echipei locale era de fiecare dată stadionul plin, deși se juca în divizia B. Exista o rutină duminicală. Echipa nu era cine știe ce, a avut la un moment dat, vreo 3 ani, o „echipă de aur”, pe care o pot recita și acum, așa cum pot recita Craiova Maxima sau Steaua, dar influențele politice au făcut ca în anii respectivi să trebuiască să promoveze Rapid, FC Argeș și Petrolul. În rest, era pe la mijlocul clasamentului. Cu toate acestea, lumea venea, exista pasiune. Acuma nici măcar Steaua nu mai reușește să umple un stadion… Ce pretenții să ai de la Călărași sau Ovidiu, unde probabil vin la meci mai puțini spectatori decât avea echipa locală în anii 80. Cred că, în primul rând, fotbalul românesc ar trebui să readucă lumea stadion.
Trebuie sa iei in calcul ca meciurile in sine genereaza audienta destul de ridicata (peste cea din cursul saptamanii) si emisiunilor de dupa meciuri.
In al doilea rand, Digi Sport are zilnic in jur de 5 ore de emisie dedicate talk-show-urilor in care se dezbat evenimentele din Liga 1, Telekom Sport are in jur de 4 ore. Stirile din Liga 1 nu le mai adaug pentru ca, sa zicem, s-ar putea realiza si fara imaginile din Liga 1 in limita prevederilor CNA, care permit redarea lor fara a beneficia de drepturi intr-un interval de 24h.
Suntem in faza de negociere si fiecare isi „umfla” muschii si adopta tactica pe care o considera potrivita, dar te asigur ca se vor intelege pe aceeasi suma, iar televiziunile vor beneficia de conditii mai favorabile (interviuri cu antrenori / jucatori inainte de meci si la pauza, promovare stadioane la meciurile din Liga 1, etc).
Daca ar difuza meciurile in sistem pay-per-view, televiziunile nu si-ar scoate banii nici de benzina pentru transportul aparaturii. Atat de valoroasa e Liga 1.
Cand s-au scos programele Discovery de pe Digi, toata lumea a fost revoltata. Unii au trecut pe UPC sau Telekom, altii s-au calmat si au ramas la Digi. Dupa vreo cateva luni, apele s-au linistit. Pe acelasi principiu, daca Liga 1 nu se mai difuzeaza la TV in 2019, unii vor alege sa mearga la stadion, iar majoritatea va ofta trist cateva saptamani, dupa care fiecare se va reorienta catre alte moduri de petrecere a timpului liber in serile de weekend.
acum 10 ani in liga 1 aveai rapid, aveai vasluiul care era o super echipa, aveai arges, aveai fc national, aveai sportul studentesc daca nu ma insel, aveai ceahlaul p.n. , aveai bistrita defunctului tata jean, Petrolul, ocazional uta arad si farul constanta, acum ce ai ???? praful de pe toba !!!!! pretul corect ASTAZI,ACUM, fara toate aceste echipe este de 5 milioane pe an. aparent, lpf a anuntat acum cateva zile ca televiziunile vor da aceiasi bani.