Aşa cum lăudăm brandurile când fac ceva bine, cred că e important să le criticăm atunci când o dau în bară cu comunicarea.
Weekendul ăsta am prins la cinema spotul de mai jos, care rulează deja de câteva săptămâni şi pe TV.
Copy-ul zice cam aşa:
„Vii la Mc şi pentru extra gust. Extra gustul e când te descurci, trişezi, dai cu racleta…”.
STAI, CE?
Pe bune? În contextul social din România, un ditamai brandul aprobă un spot în care se vorbeşte despre cum „te descurci” şi „trişezi”?
Înţeleg că tonul este unul funny, inocent, şi sunt convins că hipsterul creativ care a scris acest copy e un om bine intenţionat. Poate că iese şi la proteste în weekend. Cu toate astea McDonald’s n-ar fi trebuit să aprobe niciodată aşa ceva.
România e în situaţia asta tocmai pentru că s-a perpetuat mentalitatea lui „merge şi aşa”. Mica ciupeală, „hai că o dată nu se pune”, „nu era chiar roşu semaforul” şi toate variaţiunile lui „a te descurca”.
Dragnea şi ai lui asta fac zi de zi, trişează. Rescriu regulile jocului, încearcă să fure la numărătoare, să ocolească legile. Cum să prezentăm trişatul ca pe ceva funny?
Nu ştiu dacă spotul este o adaptare din afară, dar chiar de-ar fi, trebuie să filtrezi ce se potriveşte şi ce nu la nivel local. Nu poţi să vorbeşti de funie în casa spânzuratului şi de trişat într-o ţară care şi-a luat doctoratul în a se trişa pe sine.
Sorry, McDonald’s, dar ai dat-o în bară rău cu spotul ăsta.
4 comentarii. Leave new
Aici se referea la mancarea de la ei. Nu a arătat pe unul care-a aruncat în cartofi niște păr pubian apoi a urlat că vrrea porție nouă. Se descurca omul, nu? Făcea rost de o porțe moca.
E un cuplu în care gagica ia un cartof înainte să se achite cei 10 lei, un tip grăbit căruia îi scapă pe el niște sos (cu toții ne facem ca porcii când mâncîm o șaorma cu de toate), o gagică de ia ultimele frimituri din cutie (nu am văzut pe nimeni să facă așa ceva, în atâția ani de mers la “mec”), și unul care bagă cartoful în sosul căzut pe foaie (de ăștia mai sunt).
Nu văd nicio legătură între asta și “a se descurca” în a procura un kil de cocaină, un AK de la moldoveni sau vreo 3 rusoaice numai bune de… dus în Spania.
Nu iau apărarea McDonald’s, dar nu văd nimic greșit aici în clip. E ca și când ai întreba copii de grădiniță să spună cuvinte care încep cu p și se termină cu ulă. Și copiii, inocenți, vor spune, pensulă, pilulă, pendulă etc.
Ok, dar nu folosești cuvintele alea. Nu în contextul actual.
Clipul e foarte ok, nu acesta e mesajul. Nu se refera la „a te descurca” in contextul general in Romania.
Perfect de acord Alex, sunt cuvinte sensibile, au un anumit context inevitabil la care ne duce gândul.