DOR are în numărul de primăvară un material amplu despre Andrei Şelaru (Selly), youtuberul cu cel mai mare număr de abonaţi din România (aproape 2 milioane).

La anunţul de pe pagina de Facebook a revistei s-a declanşat o mică furtună a revoltaţilor. Am mai văzut reacţii nasoale şi pe Newsfeed, chiar în „bula mea”, însă cele mai multe se pot împărţi cam în 3 categorii: „v-a dat bani Global să scrieţi 30 de pagini despre ăsta”, „aşa rău aţi ajuns? mai rămâne să scrieţi despre manele şi Floricica Dansatoarea” şi „eu n-am auzit niciodată cine e Selly”.

Chiar aşa, cum vă permiteţi, DOR, să scrieţi despre ceva fără să consultaţi poporul cititor? Ce credeţi că-i ăsta, jurnalism democratic? Voi aveţi impresia că scrieţi despre ce consideraţi voi relevant? 

Mă mir că nu i-a cerut nimeni demisia lui Cristian Lupşa, după ce a avut neobrăzarea să-i dedice şi un editorial lui Selly (!).

***

Eu nu cred că oamenii reacţionează nasol la articolul DOR pentru că sunt bătrâni, aşa cum cred Gabriel Sandu şi Vlad Andriescu. Nu e o chestie de vârstă, e o chestie de percepţie legată de ceea ce este DOR.

Din punctul meu de vedere, oamenii nu sunt de acord cu acest articol deoarece consideră DOR un produs de elită. Un fel de Dilema Veche mai de tineret, o chestie care le validează un anumit statut social. Aici nu-mi dau seama exact a cui e vina, dar cred că, pe de-o parte ţine de poziţionarea revistei (care nu-i suficient de clară pentru toată lumea) şi pe de altă parte e lipsa acută a jurnalismului de calitate din România. Altfel spus, oamenii nu înţeleg că DOR nu e un produs de intelectuali, ci doar jurnalism quality, pentru că habar n-au ce-i aia presă de calitate.

Şi dacă subiecte precum sărăcia, LGBTQ sau violenţa în familie sunt clasice pentru această bulă de gulere albe între 25 şi 35 de ani, un puşti de 18 ani care face clipuri pe internet parcă nu e ceva pentru (cei care se consideră) intelectuali.

Evident că este de-a dreptul ridicol să strigi că eşti pentru incluziune socială, egalitate de şanse între rase şi genuri, şi apoi să respingi un tânăr bărbat alb, heterosexual, din Craiova. Care nu face nimic anormal pentru vârsta lui. Ah, ba da, munceşte de rupe ca să ajungă acolo unde şi-a propus el să ajungă, cu idealurile din acest moment.

Ţigani? Da. Gay? Normal! Egalitate de gen? Sigur că da. Puşti de 18 ani din Craiova? No way, get the fuck out! Ultimul număr pe care îl cumpăr, v-aţi stricat!

E clar că trebuie să înţelegem generaţia tânără dacă vrem să nu mai facem greşelile pe care le-au făcut părinţii noştri. Cred că progresul tehnologic şi creşterea economică au creat o falie la fel de mare între ei şi noi, aşa cum avem noi faţă de părinţii noştri crescuţi în comunism. E de datoria noastră să încercăm să micşorăm distanţele, dacă vrem să rămânem ancoraţi cât de cât în prezent. Pentru că, oricât de clişeic ar suna, viitorul sunt ei.

PS: Articolul complet e aici. Felicitări, Irina Tacu!

5 comentarii. Leave new

  • Am auzit de scandal dar nu apucasem sa citesc articolul. Daca a ajuns si la tine si sustii ce a facut DOR am zis sa il citesc. Articolul e misto scris, dar problema fondului ramane.
    Pare un articol scris pentru PR, pt a „curata” un pic imaginea pe care o are Selly in randul celor de 18-35-55 si pt a incuraja brandurile care vor sa targeteze segmentele deci maxim 24 de ani) iar subiectul din acele video-uri de multe ori este usor de digerat/ fara substanta.
    Care este diferenta intre Selly si Abi ? Unul inca invata iar celalalt a abandonat scoala dar amandoi transmit acelasi mesaj, de „smecherie si talent” si aici cred ca este problema pe care o au majoritatea celor care s-au revoltat. Indiferent ca Selly e mai educat decat Abi amandoi au in final acelasi scop, sa produca continut usor de digerat (sa ajunga in top) si sa monitizeze acel continut.
    Problema e ca acel tip de continut nu o sa fie urmarit decat de oameni care au mult timp liber, asta insemnand ca reprezinta un public f greu de monitizat. Pe masura ce isi ocupa timpul si/sau se dezvolta o sa renunte la Selly. Presupun ca mai are 4-6 ani maxim pe nisa pe care e inainte sa fie detronat de altcineva mai tanar. Exista un precedent in Micky Hash (?!).

    tl;dr;
    Oameni s-au revoltat pt ca la sfarsitul zilei, in opinia lor, nu este nici o diferenta intre Selly si cineva ca Izabela Stress sau Abi, iar articolul pare PR pt Selly.
    Izabela: https://www.youtube.com/watch?v=5JJ_jqqpTMY

    PS:
    Are Vali un articol foarte bun pe partea asta care se aplica si „la redactii” nu doar persoanelor de social media.
    https://www.zoso.ro/ghid-lobby-in-social-media-in-2019/

    Revenind: e simplu. Dacă a mai scris pe subiect, articolul se încadrează în peisaj și în linia de comunicare a omului. Dacă apare dintr-o dată cu un mesaj diferit de ce a scris/spus până atunci, publicul simte.

    in cazul de fata publicul DoR simte ca e PR si reactioneaza. Cum zicea o prietena: „Unfollow :)”

    Răspunde
  • Andrei Şelaru (Selly), youtuberul cu cel mai mare număr de abonaţi din România (aproape 2 milioane).

    Da, doar ca nu. LooLoo Kids au in acest moment 14,282,623 subscribers. Cat 7 Selly

    Răspunde
  • LooLoo Kids este un youtuber? Arată-mi o poză cu el 🙂

    Răspunde
  • […] Capul lui Lupșa vrem. Cum un articol în revista DoR despre vloggerul Selly i-a înfuriat pe oamenii care oricum nu citeau revista. Ţigani? Da. Gay? Normal! Egalitate de gen? Sigur că da. Puşti de 18 ani din Craiova? No way, get the fuck out! Ultimul număr pe care îl cumpăr, v-aţi stricat! […]

    Răspunde
  • conteaza ce e looloo kids? Evident sunt niste oameni in spatele canalului, ca nu se produce continut automat generat de un calculator. Ideea e ca pe youtube orice mizerie poate avea milioane de subscriberi. Asta nu inseamna ca are vreo relevanta, importanta sau ca trebuie promovat ca ceva wow. Un copil de nu stiu unde se scalambaie pe youtube si aduna milioane de idioti care se uita. Devine ceva de aplaudat? Si bivolaru avea mii de adepti – aia cel putin erau oameni reali, nu click-uri pe youtube. Trebuia sa il promovam si pe el, nu? Ca adunase o multime de oameni care se uitau in gura lui. Si nelson mondialu are niste sute de mii de subscriberi – hai cu promovarea si la el. Sa faca dilema veche un editorial pe 2 pagini despre omul nelson mondialu. Unora din voi v-a luat internetul mintile (daca le aveati in the first place).

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu