S-a lansat Media Fact Book 2019, raportul pe care Initiative îl editează de 23 de ani. Este cel mai util tool pentru piaţa de media din România, o analiză pe care ar trebui s-o parcurgeţi dacă aveţi treabă cu orice înseamnă media, fie că e digital, TV, radio sau, Doamne fereşte!, print. De fapt, dacă aveţi treabă cu printul din România, ar fi bine să vă căutaţi o direcţie nouă, cât mai aveţi timp.

Puteţi descărca gratuit varianta online a Media Fact Book, eu am notat câteva idei care mi-au atras atenţia:

  • Creşterea aşteptată a pieţei de media pentru 2018 a fost de 10%, chestie care s-a şi concretizat. Însă, pentru prima dată după mulţi ani, se prefigurează o creştere de doar 7% pentru 2019. Cu alte cuvinte, încetineşte creşterea, se mai calcă frâna pe bugete. 7% nu este ceva de speriat, media la nivelul Europei Centrale şi de Est rămâne pe la 6%, aşa că suntem în grafic, momentan. Însă în timp ce România e abia la 454 de milioane de euro în 2018, Ungaria e la 596 de milioane de euro, iar Cehia pe la 1,8 miliarde. Ceea ce înseamnă că avem în continuare un decalaj uriaş faţă de ţările mai dezvoltate.
  • De ce nu mai creşte piaţa media într-un ritm la fel de rapid? Pentru că a scăzut puterea de cumpărare, din cauza inflaţiei. Unii oameni au mai mulţi bani (de la stat), însă toată lumea are de suferit.
  • În continuare TV-ul e la putere, în medie românii se uită la televizor 5,1 ore pe zi şi vorbim de urban, 18-49 de ani, mare atenţie! Deci dacă sunteţi dintre cei care spun că “nu mă uit la TV de ani buni, nici nu mai am în casă aşa ceva” cu siguranţă sunteţi o excepţie, nu regula.
  • Procentual, TV-ul rămâne pe la 65-66%, iar online-ul creşte destul de încet, va ajunge la 99 de milioane de euro în 2019, ceea ce înseamnă aproximativ 20% din piaţă. YoY este o creştere bună pentru digital, +16%, în timp ce ecommerce-ul a ajuns la +30% cifră de afaceri pe 2018 comparativ cu 2017.
  • Interesant cum CME a pierdut 3 procente faţă de 2017 (de la 46% la 43%) în ceea ce priveşte veniturile din reclame. Pentru că a fost o creştere a pieţei cu totul, asta înseamnă că au crescut şi ei, dar au procentual au crescut alte televiziuni mai mult. Şi nu Antena 1 sau Kanal D, ci televiziunile tematice, grupul Digi şi ceilalţi jucători din piaţă. 
  • Continuă scăderea procentuală pentru Românii au talent, asta pentru că s-a fragmentat foarte mult piaţa. Dacă în 2014 erau 5 showuri importante, acum au ajuns să fie 10 astfel de showuri pe an (Exatlon şi Asia Express fiind cele mai noi).
  • Potrivit estimărilor IPG Media Brands, 2.6 milioane de români au accesat Netflix în 2018. Acelaşi studiu vorbeşte despte 1.7 milioane de useri pentru Spotify.
  • Penetrarea internetului a ajuns la 79% în 2018 (faţă de 73% în 2017).

Concluzia: dacă până acum se vorbea în şoaptă despre recesiune, au apărut şi primele semne concrete. N-o să vină în 2019, poate nici în 2020, dar în 2021 nu cred că mai scăpăm.