Vineri a avut loc conferinţa de presă organizată de Fashion Days cu ocazia Black Friday. Îmi place să merg la evenimentele astea pentru că de obicei se prezintă tot felul de cifre interesante din industrie, aşa a fost şi de data asta.

Vestea bună e că suntem pe creştere, comerţul din România are un plus de 7%, în timp ce piaţa de fashion a crescut cu 9% în 2019, conform estimărilor Fashion Days.

Liderul pieţei de fashion din România este Pepco, tot conform estimărilor Fashion Days. Nu există cifre oficiale doar pe fashion, aşa că putem doar să ghicim nişte cifre bazându-ne pe datele publicate la Ministerul de Finanţe pentru 2018. De aici trebuie făcute nişte estimări în cazul unor magazine precum Pepco şi Decathlon, care vând şi biciclete, decoraţiuni de Crăciun şi multe alte lucruri care nu intră la fashion.

Piaţa de fashion dn România este estimată la 18 miliarde de lei (online + offline).

În clasament veţi vedea că Pepco are cifre mai mici decât Zara şi H&M, însă asta era estimarea pentru 2018 (şi de la H&M şi Zara s-au scăzut vânzările din Zara Home şi H&M Home), pe 2019 au o creştere substanţială, şi cei de la Pepco vor trece de 1,2 miliarde de lei fără TVA numai pentru zona de fashion.

Vorbim de Pepco, cei care au haine super ieftine, dar care au o reţea de 250 de magazine şi care vând foarte multe haine pentru copii în special.

Fashion Days este pe locul 10 în acest top, fiind singurii care nu au nici măcar un magazin fizic.

Pentru FD se aşteaptă un total al vânzărilor de 320 de milioane de lei fără TVA, creştere de aproape 30%, de la 249 de milioane de lei în 2018.

70% dintre veniturile astea se fac în aplicaţie, care va ajunge la 600.000 de instalări active de Black Friday. Observaţi ce creştere spectaculoasă are aplicaţia, de la 240.000 de instalări în octombrie 2018.

Clienţii cei mai fideli, nucleul lor, adică oamenii cu cel puţin o comandă în ultimele 3 luni, sunt 160.000. S-a dublat numărul acesta faţă de octombrie 2017.

Creşterea cifrelor e dată de focusul pe livrarea rapidă, după cum susţin cei de la Fashion Days.

În acest moment sunt la 20% livrări în EasyBox în Bucureşti, se aşteaptă că anul viitor să ajungă la peste 30%, poate chiar 40%. În restul ţării procentele sunt mai mici, pentru că EasyBox nu e aşa răspândit încă. Dar mi se pare foarte mult să ai deja 20% şi să estimezi că vei ajunge la 30-40% livrări în Easybox, în condiţiile în care ţări precum Germania au cam 20% livrări în automate de genul Easybox. Asta demonstrează cât s-au săturat românii de interacţiunea cu un curier, indiferent de companie.

Black Friday 2019

Anul ăsta, la Fashion Days, Black Friday începe miercuri, 13 noiembrie, dimineaţă şi ţine până vineri inclusiv. De ce au ales aşa? Pentru că vor să scape de valul de comenzi de la eMAG. Vor să livreze cât mai multe comenzi înainte să se pornească tăvălugul. Au luat în calcul mai multe scenarii prin care puteau evita suprapunerea prea mare cu eMAG:

  • să înceapă cu o săptămână mai devreme, pe 8 noiembrie (a picat din motive de alegeri prezidenţiale)
  • să înceapă joi dimineaţă (a picat pentru că n-ar fi fost o diferenţă foarte mare de colete livrate)
  • să înceapă marţi seară (au considerat că e prea aproape de rezultatul alegerilor prezidenţiale)

Aşa că s-a mers pe miercuri dimineaţă, chiar dacă obiceiul de consum pe fashion e diferit şi toate cifrele arată că seara se fac achiziţiile de haine. E un risc pe care şi l-au asumat, un experiment care s-ar putea să fie valabil doar anul acesta.

89% dintre români ştiu deja de Black Friday, însă mai e loc de creştere pentru acest eveniment de shopping, spre deosebire de pieţele mature precum UK, care a înregistrat chiar o mică scădere anul trecut de BF.

2000 de lei este bugetul mediu de cumpărături pentru Black Friday, nu doar pe fashion, desigur, sunt mulţi oameni care au de luat frigidere, televizoare şi alte electronice scumpe.

Există o tendinţă de a alege lucruri mai scumpe de Black Friday, oamenii aşteaptă reduceri mari pentru branduri premium.

Până joi seara vor să scoată din depozit peste 120.000 de produse, astfel încât unii oameni să primească deja vineri ceea ce au comandat miercuri şi joi. 

Sunt câteva branduri noi pentru care au reduceri. În rest, vor fi clasicele: New Balance, Nike, Fossil, Levi’s, Emporio Armani, PepeJeans, Diesel, Puma, Gap, Timberland, Furla, UGG, Guess etc.

Şi-ar dori să convingă oamenii să facă retur la poştă, ca să scadă presiunea de pe curieri (care oricum sunt ocupaţi cu livrarea). În medie durează 5 zile să-ţi recuperezi banii la un retur, dacă alegi varianta prin curier, durează cam 7 zile în medie. Însă la showroom banii sunt returnaţi aproape instant. 

Se estimează că 30% din comenzi vor fi plătite cu cardul, la Easybox va fi disponibilă doar plata cu cardul (chiar dacă există POS în Easybox, nu vor să rişte ca oamenii să nu ridice comenzile şi să ţină blocat un loc în cutie).

Pentru acest an au avut 2,8 milioane de lei buget de marketing, din care jumătate s-a dus pe online şi restul pe outdoor şi TV. Din bugetul de online, mulţi bani s-au dus pe Facebook, care funcţionează cel mai bine pentru ei.

Se aşteaptă la 3,3 milioane de vizite, din care 55% prin aplicaţie (însă 70% din venituri vor fi prin aplicaţie).

În mod normal preţul mediu per produs este de 160 de lei cu TVA, de Black Friday se aşteaptă să crească până la 187 de lei, în timp ce coşul mediu va creşte până la 420 de lei.