„Nereguli grave depistate în toate unităţile verificate!”
Cam aşa titrează presa centrală pe tema controalelor făcute de ANPC în ultimele 2-3 zile. Autoritatea pentru protecţia consumatorilor s-a angajat într-un blitzkrieg pe la toţi retailerii mari şi a găsit nereguli în diferite magazine apoi a dat comunicate de presă. Că aşa funcţionează lucrurile astea, nu vă gândiţi că vine jurnalistul în spatele inspectorilor şi ia declaraţii la cald, pur şi simplu departamentul de comunicare ANPC dă comunicate pe bandă rulantă.
S-a propus închiderea pentru 6 luni a unor magazine precum Auchanurile din Bucureşti, toate hipermarketurile Cora, unele Mega Image-uri, nişte Lidl, Profi şi Carrefour din Ploieşti, ba chiar şi la IKEA. În fine, s-au găsit vitrine ruginite, prăfuite, gunoaie, gândaci, supă cremă de ciuperci făcută cu plicuri Knorr şi ce s-o mai fi găsit.
Problema cea mare mi se pare că vine ANPC o dată pe an, fac nişte controale ce par a fi gândite la intimidare, apoi nu mai auzi de ei luni bune. Urmează descinderea de la hotelurile de pe Valea Prahovei în iarnă şi aia de la mare peste 7-8 luni.
În timpul ăsta ştiu 2 persoane care au plângeri la care nu s-a răspuns de mai bine de 30 de zile. Cică sunt multe plângeri şi puţini comisari. Păi hai să mai angajăm comisari, ce ziceţi?
Dar revenind la povestea cu retailul şi amenzile, îmi aduc aminte de discuţia cu Alexandra Blaş, de la Pickles, care zicea în podcastul Primii trei ani că în Anglia autorităţile vin cu ideea de a te ajuta să te pui în ordine cu toate chestiile, nu te amendează şi atât. Întâi dau un avertisment, iar după câteva săptămâni reiau verificările ca să vadă că te-ai conformat, abia apoi te amendează. La noi modelul e următorul: nu controlează nimic cu anii, apoi vin şi descoperă tot felul de chestii, dau o amendă şi revin peste câţiva ani.
Nu ştiu de unde hărnicia asta pe ANPC, dar mi se pare că nu face decât să ne aducă aminte cât de inutili sunt în restul timpului. Ah, deci aşa ar trebui să vă faceţi treaba? Păi şi cine vă opreşte? De ce nu sunt verificate magazinele mari trimestrial aşa?
Am văzut nişte discuţii amuzante pe net zilele astea. Oameni care se întrebau de unde schimbarea de atitudine a ANPC şi alţi oameni care protestau cu replica „dacă se face nu e bine, dacă nu se face iar nu e bine”. E bine că se fac controale, ăsta e rolul autorităţilor din domeniu, dar dacă tu nu faci nimic 30 de ani, sau aproape nimic, apoi te apuci de controale la sânge, aş vrea să înţeleg ce s-a schimbat.
3 comentarii. Leave new
Te pune pe ganduri: doar la marile magazine, doar in perioada BF/sarbatori/eveniment ceva, fac totul public.
Mai fac si pe langa, dar putin.
Si cu toata tevatura asta te intrebi: de ce nu vezi controale mediatizate in fieare zi? Nu la TV neaparat, dar pe neti…
Adica anpcu’ face si treburi bune, doar ca e dejaba, daca doar la punct si doar din an in paste…
Mno, hater fiind, nu ma pot opri sa nu intreb: cine nu si-a mai platit taxa de protectie si de ce?
Da, e bine cand fac, dar iarasi te intrebi: atatia ani CE au facut si de ce nu fac asta zilnic?
În Horeca controalele le fac DSVSA și Sanepidul (cum sanepidul e cam ocupat de o perioadă…). În general, cei care trec de un anumit nivel au cam 2 controale pe an. E și șpagă, dar sunt și chestii peste care nu prea trec și penalizează drastic, dar astea nu prea ajung în presă. Dar sunt relativ puțin, cred că sunt vreo 20 pe București și cam tot atâta pe Ilfov, asta înseamnă maxim 20 de controale pe zi.
ANPC nu are atribuții DOAR pe Horeca/Hypeermarket, acum este clar răzbunare pentru că ăștia au fluierat în biserică cu certificatul.
Da, le-au arătat pisica pentru că au facut gura ca au unele magazine in malluri, centre comerciale, unde se poate intra doar cu certificat…încă o mostră de penibil din Romania (actiunile ANPC)….