Sunt câteva lucruri pe care am vrut să le las scrise aici, ca să pot da linkul oricui emite păreri legate de reclamele de la Super Bowl şi ca să-mi aduc aminte peste ani.
1) „Usher n-a luat bani pentru showul de la pauză”
Am auzit chestia asta repetată la nesfârşit. Vai, ce tare, artiştii nu primesc niciun ban pentru showul de la pauză, doar un buget de producţie. Ok, Apple dă mulţi bani, în jur de 50 de milioane de dolari pe an, ca să sponsorizeze showul de la pauză (au un contract multi-anual, de-aia au obţinut un preţ atât de mic). NFL alege artistul şi îi dă 10-15 milioane de dolari pentru ce producţie vrea el. Unicorni, maşini zburătoare, orice. Artistul primeşte cea mai bună expunere posibilă şi capitalizează enorm de pe urma momentului.
Vânzările Rihannei au crescut cu 390% când a apărut la Super Bowl. Lady Gaga a avut succes şi mai mare, o creştere de 1000% în sales.
Dar pe lângă asta artistul mai ciupeşte şi de la celelalte branduri care au reclame la Super Bowl. Usher a apărut în reclama de la BMW şi în cea de la UBER Eats. Apariţii extrem de scurte, însă sumele care se primesc pentru genul ăsta de job încep de pe la 2 milioane de dolari şi ajung la 10-12 milioane. Sau mai bine zis ajungeau, că a depăşit Messi recordul anul ăsta, când a luat 14 milioane pentru una dintre cele mai slabe reclame de la Super Bowl 2024. Ajungem şi la asta mai târziu.
Deci să nu-l plângem pe Usher, a luat câteva milioane din apariţiile în reclame. În plus, streamingul pieselor lui a crescut cu 550% după Super Bowl, şi-a lansat şi noul album fix atunci, ba chiar s-a şi căsătorit ca să capitalizeze cât se poate de mult pe acest boost de imagine. Na, dacă tot era în Vegas…
2) Door Dash a făcut una dintre cele mai mişto campanii de la Super Bowl
Aşa cum am tot spus-o, un spot de la Super Bowl costă 7 milioane de dolari pentru slotul de 30 de secunde pe TV, însă la asta se adaugă costuri de producţie, costurile pentru o vedetă care să apară, costuri de amplificare a mesajului (reclame online, advertoriale etc). În total fără 15 milioane de dolari nu cred că scapi dacă ai o vedetă (7 pe media+8 milioane producţia).
Door Dash a venit cu o idee mai bună, care s-a dovedit a fi una de succes: au investit tot bugetul într-o mare tombolă cu premii. Mai exact, au dat câte un produs sau serviciu din fiecare reclamă care a apărut la Super Bowl. O Kia, un BMW, un abonament pe un an la YoutubeTV, un avans de 50.000 de dolari pentru o casă, abonament la TurboTax, o grămadă de pepsi, maioneză Hellmanns, buget de 20.000 de dolari la Booking.com, de toate. Ideea din spate este că Door Dash livrează orice, pentru că sunt un Tazz american. În total au fost 2468 de premii, cu un total de 480.000 de dolari. Inclusiv un voucher de 100 de dolari la Uber Eats, care e concurent direct pe un anumit segment.
Găsiţi aici premiile:
You asked for the receipts. We’ve got THE receipt. #DoorDashAllTheAds pic.twitter.com/Tx5FCywhP0
— DoorDash (@DoorDash) February 13, 2024
3) S-a depăşit recordul de buget pentru prezenţa unei vedete
Pentru prima oară în istoria Super Bowl s-au plătit 14 milioane de dolari pentru prezenţa unei vedete într-o reclamă. Şi asta pentru că Lionel Messi, despre care am vorbit mai sus, este pe val în SUA. A venit la Inter Miami, echipa lui David Beckham, şi a început să dea gol după gol. Alături de ceilalţi veterani de la Barcelona (Jordi Alba, Busquetes, Luis Suarez) a transformat o echipă modestă într-un challenger. Soccer-ul este în creştere în SUA, aşa că e mare lucru să-l ai pe cel mai important vector de imagine din campionat. Plus că bifezi şi la nivel internaţional cu expunerea de pe net.
Din păcate a ieşit un spot extrem de slab, din care nu rămâi cu mare lucru.
Probabil că s-a vrut ceva în stilul vechilor reclame de la Pepsi, cu Vestul sălbatic, Medievalii, Africa 2010, The Beach. Nu le-a ieşit.
4) Volkwagen lucrează din greu ca să-şi spele imaginea după Dieselgate
Anul ăsta au venit cu un spot axat pe nostalgie, în care au bifat tot ce era posibil: primul model de Beetle, The Simpsons, o nuntă, diversitate, Star Wars (cu trimitere la o altă reclamă care a rupt acum vreo 15 ani). Iar mesajul e unul îndreptat spre consumator. E despre tine, omule care cumperi Volkswagen, hai să uităm ce s-a întâmplat nasol, uite ce amintiri mişto avem împreună.
5) Prima reclamă la o companie de cybersecurity.
E vorba de CrowdStrike. Probabil că vom vedea tot mai multe în următorii ani, e o problemă cu care ne vom confrunta tot mai des şi un domeniu care va creşte foarte-foarte mult.
6) Business as usual
Ca de obicei la Super Bowl, unele branduri au venit cu chestii jenante, altele au încercat să reîncălzească ciorbe super vechi şi n-au lipsit nici cântecelele cu vedete.
E-Trade cu bebeluşii, de parcă suntem în 2007 din nou. Budweiser s-a dus pe emoţional, cu un cal nu greşeşti niciodată într-un spot pentru americani. Probabil că cel mai tembel spot este la Hellmanns, cu pisica asta care zice mayo.
Probabil că cel mai scump spot a fost cel de la Dunkin Donuts. J. Lo, Ben Affleck, Tom Brady, Matt Damon şi alţii apar în reclama asta.
7) Pay now, benefit all year round
Sunt branduri care investesc la Super Bowl în producţie şi spaţiu de difuzare, dar apoi rulează intens campaniile respective, cu bugete generoase. Un exemplu e T-Mobile care are 56 de milioane de views la spotul din acest an. Nu s-a viralizat atât de mult încât să aibă genul ăsta de cifre, mai degrabă e buget de media investit masiv. Şi Snapchat a procedat la fel.