Treptat, postul ăsta s-a transformat într-o analiză a lui 2009 în publicitatea românească. My bad. Urmează post şi cu My favorite ads of 2009.

2009 a fost an de criză. Şi asta s-a văzut din plin în special în primele luni când tot aşteptam să apară reclame noi şi erau doar promo-uri şi când şi când câte un spot vechi din toamna lui 2008. Au fost scoase din arhivă zeci de spoturi bune sau proaste şi s-a cumpărat doar spaţiu. Şi ăla după vreo lună în care televiziunile au tot scăzut la preţ. Cred că în ianuarie şi februarie s-a şomat la greu.

De concedieri nu mai dau prea multe detalii – unii au dat afară juniori (vezi Leo), alţii au dat afară seniori (vezi McCann) şi restul au îngheţat salariile, pe urmă redus treptat cu 10, 15, 20 de procente. Criză. Totuşi, nu le plâng de milă publicitarilor din Ro. N-a murit nicio agenţie mare, n-a falimentat niciun grup important… n-au existat fuziuni aşa cum se preconiza (auzisem acum vreun an şi ceva de o fuziune Next – CAP – Head – nimic oficial, nimic confirmat).

De la noi singurul client care a făcut ce a zis agenţia a fost Vodafone. „Cine va investi în advertising pe timp de criză va avea de câştigat pe termen lung” enunţau cu elan Naumovici, Ştefan Iordache, Enoiu şi Bogdana Butnar la sfârşitul lui 2008 şi începutul lui 2009. Cine i-a ascultat? Nimeni. Mă rog, nimeni în afară de Vodafone. Vă amintiţi ceva notabil în afară de eforturile susţinute ale celor de la McCann? Poate ING-ul care a ţinut în picioare Headvertising.

Ah şi Petrom a fost activă cu tot cu Ţaralui Andrei. Şi cu continuarea la spotul de acum 2 ani, continuare căruia i-am făcut şi noi un spoof pentru DaAfaceri. Spoof care i-a încântat pe toţi cei care se ocupă de cont, de la Ogilvy la marketeri şi agenţia de online. În felul ăsta s-au dus fericiţi la superiori cu hârtii în mână exclamând „Uite, am stârnit reacţii pe net, lumea face spoofuri, am apărut şi la cârcotaşi”.

A mai fost chixul numit Cosmote (proastă mişcare să meargă la Ogilvy – da, ştiu că a plecat contul la nivel global, but still). Cohn făcea o treabă atât de bună…Dar despre asta într-o ediţie următoare.

Măgura, tâmpeniile alea de la Bucegi, rebrandingul (total aiurea) al Bergenbier, rebrandingul (la fel de stupid) al Ursus (cu spoturi copiate după Adidas şi nu numai), încă un Unirea reloaded… ah şi Gusto. Şi parcă „Eu pot” de la Pepsi a fost tot în 2009. Le numeri pe degete.

În schimb am simţit mai mulţi bani băgaţi în PR. Nu ştiu dacă s-a întâmplat asta pentru că am fost eu mai aproape de fenomen, sau chiar au fost mai mulţi bani în PR..

Şi cică 2010 va fi mai rău. Sincer să fiu nu cred că va fi mai rău.  Anticipez că o parte din clienţi vor avea ceva mai mult curaj anul acesta. În 2009 nu se ştia exact, s-a mers pe previziuni, mulţi au redus ca să prevină, dar spre final s-a mai relaxat situaţia. Poate ianuarie şi februarie nu vor fi grozave, dar din martie cred că se revine pe o pantă ascendentă. Zic.

Abia aştept anul viitor să citesc postul ăsta şi să văd daca am dreptate sau nu.

Da, v-aţi prins, folosesc blogul ăsta ca să-mi notez chestii şi să mă minunez cât de prost/deştept eram la m0mentul la care le-am scris.

1 comentariu. Leave new

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu