Totul începe de la clientul agenţiei de PR. El vrea sau nu vrea să dea bani bloggerilor pentru a scrie despre produsul X. De multe ori nu vrea să plătească bloggerii, nu i se pare normal. Uneori, nici agenţiei de PR nu i se pare normal să dea bani, de-aia e de PR, nu? Şi-atunci se caută soluţii. Dacă i-ar fi dat bloggerului bani ca să le bage în seamă produsul, ar fi fost de ajuns să trimită un comunicat de presă şi eventual să dea în teste jucăria.
Dar pentru că agenţia alege să nu cumpere advertoriale, trebuie să organizeze un eveniment. Altfel, ar trimite comunicatul de presă şi ar risca să ajungă în spam.
Acest eveniment costă minim 500 de euro. De acolo porneşte cel mai mic şi trist eveniment pe care îl poate organiza un brand. Locul de desfăşurare+catering+un invitat+give-aways (acele mici cadouri pe care le dau agenţiile la plecare). Dacă vorbim de chestii mai răsărite, ne ducem lejer spre câteva mii de euro. Să zicem că o medie e pe la 2000 de euro. De banii ăştia sunt invitaţi 20 de bloggeri. Mulţi dintre ei vor considera că au fost invitaţi ca să se împrietenească cu agenţia, deci nu vor scrie. Cam jumătate din ei vor scrie, unii vor aprecia efortul organizatorilor, alţii vor povesti cât de naşpa a fost. În total, se vor scrie 10 articole, cumpărate cu 2000 de euro transformaţi în „pişcoturi”. Adică 200 de euro per „advertorial” transformaţi în pişcoturi.
Nu e neapărat un târg fericit pentru agenţie, însă măcar în felul ăsta au conştiinţa împăcată. Ei au făcut PR adevărat, nu media buying. Ce ar trebui să reţinem de aici? Că şi pişcoturile alea costă. În funcţie de cât de mult costă şi de conceptul creativ imaginat de agenţia de PR ne place sau nu un eveniment. Pe urmă rămâne la latitudinea noastră dacă scriem sau nu.
Desigur, sunt şi unii mai şmecheri şi mai A-listeri care primesc bani şi pentru simpla prezenţă la un eveniment (deci acolo se adaugă şi costurile advertorialelor).
Scriu acest post pentru că s-a pornit o campanie de banalizare, sau chiar vulgarizare a acestor „pişcoturi” (1, 2 şi ca reply – 3). Să subliniem doar că „pişcotul” nu e o variantă mai ieftină prin care PRistul îl prinde în lesă pe blogger. Nu, e chiar mai scumpă şi mai problematică uneori. Dar da, în cazul în care „vă vindeţi” pe un pişcot, sunteţi naşpa. La fel de naşpa ca evenimentele de PR. Zic să le scoatem în afara legii!
Cât despre cititorii inocenţi care sunt traşi pe sfoară, cred că problema e la bloggerii respectivi. Cititorii mei sunt îndeajuns de inteligenţi încât să înţeleagă că orice post care începe cu „Am fost la lansarea X” presupune acceptul meu de a colabora într-un fel sau altul cu brandul. Nu mai contează dacă am luat bani sau nu, ceva am luat. Chit că am băut o apă plată.













14 comentarii. Leave new
să nu uităm de testdriveurile plătite, da?
Nu stiu, eu mereu merg cu RazvanBB. Probabil ca banii ajung la el.
@zoso sa stii ca inca exista jurnalisti auto care iau bani sa faca teste, probabil de aceea ai fost banuit si tu. E normal sa existe suspiciuni cand PR-istii si publicul s-au obisnuit cu un anumit tip de oameni.
iau bani pentru ce?
[…] subiect, în primul rând pentru că deja îmi provoacă greaţă, şi apoi pentru că au făcut-o alţii mai bine. Din punctul meu de vedere, discuţia e moartă încă din faşă, din moment ce totul se […]
Buna intrebarea. Mie mi se pare deja un barter suficient de bun situatia: primesti o masina noua, buna, sa te plimgi cu ea 3,4 5.30 de zile, cum te intelegi cu dealer-ul, iar apoi scrii unul, doua, trei articole despre masina respectiva. Ce poti vrea mai mult? Sa te plimbi cu masina omului si sa-i iei si banii? 🙂
As mai adauga ca in general primesti si rezervorul plin. Inca cateva milioane care iti vin indirect.
@zoso asta i-as intreba si eu
emi, pari in temă cu problema, intreabă-i pe cei pe care ştii că iau bani de ce o fac.
@zoso kkt eu stiu dc…
imi zdruncini increderea. eu aveam impresia că te pricepi.
Sunt total de acord cu ce ai spus aici dar la un capitol mi se pare putin tras de par. PR-ul pur si simplu face ce i se cere cu evenimentele alea cu un buget care de cele mai multe ori este infim. Nu inteleg care este vina PR-ului ca isi reprezinta clientul si ca face, la urma urmei, exact ce vrea el, nu agentia de PR.
[…] Premiul pentru articolul lunii octombrie merge către Alex Ciucă, aka Hoinaru, pentru articolul Ce e un “pişcot” şi cât costă el? […]
[…] băgaţi în seama şi ca servesc o masă caldă în oraş, mâine avem 30 de articole moka (sau aproape moka) în online și uite-așa, gata raportul către client, care va fi uber mulțumit că nu pricepe […]