Marţi şi miercuri are loc ZF Mobilio Apps & Business Forum la Hilton.

Detalii privind agenda şi speakerii găsiţi aici, eu am făcut un scurt rezumat al primei zile aici. Mai sunt ceva informaţii şi pe hashtag.

Dacă în prima zi s-a discutat mai mult de partea de dezvoltare, strategiile companiilor din telecom şi trenduri (teoretic trebuia să se discute şi despre aplicaţiile pentru business dar s-au dat doar câteva exemple din afară, la noi piaţa e prea mică), în ziua a 2-a tema principală a fost legată de branduri şi modul în care pot folosi acestea aplicaţiile mobile.

Stefano di Persio, Owner MEDITA (o agenţie italiană de web&mobile dev)  a prezentat pe scurt compania pe care o conduce: 15 angajaţi, un singur om de vânzări (chiar el), un drum obişnuit – au început în 2000 cu dezvoltare de CMSuri, au continuat cu flash, mobisite-uri, wordpress-joomla-drupal şi au continuat ajuns la aplicaţii de Facebook.

Piaţa din italia: 45 de minute petrecute pe mobil în medie pe zi, pe PC 1:21 de minute. Italienii stau pe mobil dimineaţa şi seara (nimic nou aici), dar continuă să folosească mobilul şi în faţa televizorului. A devenit un obicei de consum care s-a răspândit tot mai mult în ultima perioadă (probabil că o astfel de creştere e şi în România, dacă ne uităm pe Twitter la #masterchef sau #romaniiautalent).

91% din brandurile prezente în Italia au aplicaţie în AppStore, iar piaţa de mobile e de 5% din totalul pieţei de digital (piaţa de digital e estimată la 56 de milioane de euro). Per total, piaţa de mobile advertising reprezintă doar 0.7% din totalul pieţei de advertising din Italia.

Robert Berza de la CME a vorbit despre strategia grupului: one content, multiple distribution. CME crează content şi apoi îl distribuie pe toate dispozitivele posibile, totul într-un sistem complex, multi-naţional. Filosofia e simplă: CME ţinteşte mereu locul 1. În unele situaţii e deja locul 1, în alte situaţii e foarte aproape de locul 1. Mi-a plăcut atitudinea 🙂

Maia Novolan de la Syscom Digital a susţinut o prezentare foarte stufoasă cu exemple şi trenduri internaţionale. Printre aplicaţiile prezentate: LaPensiuni.ro, RedescoperăRomânia, SpeedTaxi, I-Tourist MR. Aupeo – o aplicaţie pentru modelele BMW care au navigaţie (muzică în funcţie de stilul în care conduci). Tot Maia Novolan a declarat că “România este (încă) piaţa SMSului”.

Simona Dan de la Gfk a venit cu o prezentare plină de cifre, pe care mi-aş dori să o găsesc pe undeva. Dintr-un studiu realizat pe aproximativ 550 de persoane cu vârste între 18 şi  55 de ani a reieşit că utilizatorul de smartphone are 34 de ani şi consideră că tehnologia modernă e foarte interesantă. 46% dintre utilizatorii de smartphone au studii superioare, 52% consideră că aspectul şi stilul unui produs sunt importante, 52% cumpără un produs de care au nevoie, nu pentru distracţie. Distribuţia pe sistemele de operare este: 36% Android, 18% iOs, 18% Symbian.

Şi încă câteva date, cu liniuţă:

  • Pasionaţii de tehnologie plătesc mai des pentru aplicaţii.
  • Numărul mediu de aplicaţii descărcate e de 22, din care sunt păstrate 50%
  • 5 tipuri de aplicaţii folosite: Email/Chat, Muzică, Reţele Sociale, Jocuri, Ştiri (au între 76% şi 50% ca rată de folosire)
Nişte poze cu slide-urile sunt aici, aici şi aici.

Adrian Boţan a vorbit despre tot ce înseamnă branded content pe mobile şi a venit cu exemple creative. Referindu-se la QR coduri, a declarat că “sunt folosite îngrozitor de prost”. Nu-mi rămâne decât să-l aprob. Câteva dintre studiile de caz pe care le-a prezentat Boţan: Tesco – Homeplus Subway, Mini – Getaway Stockholm, Heineken StarPlayer, Reporters without borders (o soluţie foarte simplă şi creativă).

Dintre lucrurile pe care le-am auzit în ambele zile: sunt foarte puţini programatori de Android, deşi piaţa cere la greu. Aceleaşi 2-3 exemple repetate obsesiv: Angry Birds – care au încercat foarte multe jocuri până să dea lovitura şi să vândă de vreo 50 de milioane de dolari, Instagram – care s-a vândut cu 1 miliard de dolari, Talking Tom – care a fost dezvoltat cu ultimii 5000 de dolari pe care îi avea compania, a fost făcut cu o poză de pe istock care a costat 70 de dolari şi a vândut de 25 de milioane de dolari în 6 luni.

Concluzia celor două zile e că piaţa de mobile se mişcă, dar se mişcă destul de greu. Sunt ceva teste în zona asta dar deocamdată nu există o răspândire destul de mare a smartphone-urilor şi nici nu sunt bugete prea mari. Iar aplicaţiile costă. Partea bună e că se aşteaptă creşteri foarte importante. Personal cred că abia în vreo 5 ani vom vorbi de o piaţă în care să se facă lucruri interesante în zona de mobile.