shutterstock_305487344_small

Zilele trecute s-a discutat despre un nou proiect de lege privind scoaterea câtorva ore din programa şcolară. Printre ele, se doreşte scoaterea de tot a limbii latine de la clasa a 8-a şi renunţarea la o oră de geografie, istorie, la ceva ore de limba şi literatura română, toate în beneficiul unor ore de educaţie pentru drepturile copilului, educaţie interculturală şi educaţie economică.

Cu Latina nu mă pronunţ, a dezgropat Vali un articol de anul trecut de pe Contributors, în care puteţi citi o analiză serioasă.

Dar cu Istoria ce-aveţi, fraţilor? Sau cu Geografia? Ştiţi ce înseamnă o oră pe săptămână? Înseamnă 45 de minute în care profesorul e în clasă (rar ajung profesorii la timp), înseamnă 10 minute de teme şi prezenţă, înseamnă alte 5 minute de pierdut vremea, 5 minute de căutat cretă şi udat buretele, deci vreo juma’ de oră de Istorie pe săptămână. Cu „noroc”, ora aia pică ultima în orar, deci de 3-4 ori pe an elevii pleacă mai repede acasă după ce se înţeleg cu profesorul.

Cât rămâne de studiat? Şi cum se va scurta materia? Cine va face rezumatul a 2 secole extrem de intense din istoria omenirii pe parcursul a câteva ore de predare? Cum o să sune chestiile astea?

„Da, şi la un moment dat Germania a pornit Primul Război Mondial, ceea ce a dus la moartea multor oameni nevinovaţi, iar după câţiva ani s-a ajuns la o pace, care n-a ţinut mult şi după un timp a dus la creşterea puterii unui tip pe nume Hitler care a dus la declanşarea celui de-al Doilea Război Mondial şi *ding-ding-ding*…. mai departe studiaţi şi voi acasă pe Discovery. Cine n-are Discovery să vină la meditaţii.”

Serios, chiar nu putem să scoatem chestiile cu adevărat inutile? Gen Desen, Muzică şi Educaţia Tehnologică? Dacă nu ţi-ai descoperit până în clasa a 7-a talentul la pictură, n-o s-o mai faci atunci. Ocupă o oră degeaba, rareori chiar se face, iar atunci elevii îşi blesteamă zilele din cauza blocului de desen pe care trebuie să-l care după ei. Avem şcoli vocaţionale, se poate face acolo tot desenul din lume. La fel şi cu Muzica, în afară de nişte cântecele tâmpiţele n-am rămas cu nimic de la orele de muzică. În schimb am învăţat una-alta despre clasici la liceu. Avem internet, cei care se simt atraşi de asta vor descoperi informaţii gratuit.

Iar Educaţia Tehnologică e o distracţie maximă, oare se face şi acum tot traforaj la băieţi şi goblen la fete? Ţin minte că într-un an s-a îmbolnăvit proful de educaţie tehnologică aşa că am fost nevoiţi să facem şi noi goblene cu o profă, că femeia doar asta ştia să „predea”. N-a folosit la nimic, oricum nu s-a prins de noi treaba cu împletitul şi croşetatul, iar munca cu un fierăstrău, o bormaşină sau o menghină tot de la tata am învăţat-o.

Deci iată, am scos 3 ore inutile şi am păstrat şi chestiile care chiar ne-ar folosi în programa şcolară. Unde depun propunerea mea de modificăre? (am înţeles că proiectul e în dezbatere).

Dincolo de asta, sper doar ca reforma din învăţământ începută cam când eram eu în şcoala generală să se oprească puţin. Ca să ne mai tragem şi noi sufletul, că a reuşit Ministerul să obosească o naţie întreagă cu atâtea schimbări.

PS: A se observa că m-am abţinut să spun ceva de ora de Religie 🙂

Foto: History class via shutterstock

1 comentariu. Leave new

  • Dupa cum arata planurile cadru de mai jos, in toate tarile Uniunii Europene, situatia artelor este foarte diferita, ponderea acestor cursuri oscilind intre minim 1ora muzica si 1 ora arte vizuale/saptamana la clasele V-VIII in tari ca Belgia si Danemarca si maxim de 2-3ore arte vizuale si 2-3ore muzica/saptamana obligatorii la clasele a V-VI si 1-2ore arte vizuale si 1-2ore muzica/saptamana la clasele a VII-VIII in Germania, Finlanda, Franta, Italia, Austria, Olanda, Polonia, Portugalia, Anglia, Republica Ceha si Spania. In Suedia si Grecia numarul de ore este cam acelasi cu ce avem noi astazi, chiar putin mai mare. Avand contact cu invatamantul din SUA, stiu ca si acolo timpul alocat materiilor artistice este incomparabil mai mare cu ce avem noi astazi in planul cadru.
    http://www.ise.ro/wp-content/uploads/2012/08/Numar_de_ore_alocate_pe_discipline_si_clase_Final.pdf
    Motivul pentru care artele ocupa un loc asa de important in programele tarilor din EU este legat de impactul lor in dezvoltarea creativitatii gereratiilor ce vor urma, la toate nivelurile. Cu alte cuvinte reprezinta o investitie reala in dezvoltare viitoarelor generatii, iar lipsa investitiei in educatie pe termen lung are impact dezastruos asupra generatiilor viitoare.
    Situatia acestor materii in Romania este de-a dreptul critica si fara speranta, iar prin aceste ostilitati vor fi foarte aproape de a fi eliminate in totalitate si ca atare scoala va produce absolventi cu lacune serioase de personalitate si educatie.
    Intrebarea mea este, si cu siguranta a a multor oameni cu o minima cultura, daca aceasta initiativa a dumneavoastra de eradicare a materiilor artistice (cu impact major negativ in educatia generatiilor viitoare), este o directie strategica pe care o sustineti sau daca nu, si care este punctul dumneavoastra de vedere legat de acest aspect.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu