120305.pinterest

Ştiu că suntem în Estul Europei şi veştile ajung mai greu până aici, dar chiar mi-ar plăcea să văd ceva mai multă viteză în adoptarea noilor trenduri şi renunţarea la cele vechi. În plus, cred că ne-ar ajuta să filtrăm mai mult şi să ne dăm seama cât mai rapid dacă ceva nu ni se potriveşte. Cum e cu reţelele sociale, de pildă. Marketerii au promovat din plin prezenţa pe cât mai multe reţele sociale, oamenii de la butoane au înţeles ce-au vrut. Aşa că am ajuns să avem cizmării cu cont de Youtube şi zero videos, firme de asigurări cu cont pe Pinterest şi grădiniţe pe LinkedIn.

Zilele trecute m-am întâlnit cu un potenţial client care ne-a arătat cu entuziasm noul site pentru care îşi dorea să facem un plan de comunicare. Siteul, foarte simpatic de altfel, avea în header toate iconurile sociale posibile. Facebook, Twitter, Youtube, Pinterest, Instagram, Tumblr. Iniţial am crezut că le-au lăsat băieţii care au făcut siteul, dar oamenii aveau conturi pentru fiecare platformă. Şi nu pentru că voiau să-şi securizeze un vanityURL (ceea ce ar fi corect ca abordare), ci pentru că aveau 2-3 chestii publicate peste tot. “Publicul nostru ţintă mai stă şi pe Pinterest” a venit rapid justificarea. Moment în care am avut nevoie de un time-out mental.

Da, poate că publicul intră şi pe Pinterest, şi pe Vimeo, şi pe Tumblr, dar asta nu înseamnă că trebuie să-l urmăreşti peste tot dacă nu ai ce să-i oferi cu adevărat. Nu, nimeni nu-şi doreşte să vadă 5 boarduri cu tipurile tale de asigurări de sănătate sau de călătorie, nimeni nu-şi doreşte să vadă pachete de servicii într-un scroll pe Tumblr şi în niciun caz nu e suficient să ai un singur video făcut în Windows Movie Maker pe canalul de Youtube.

Răspunsul la întrebarea din titlu e simplu şi de bun simţ: ce se potriveşte brandului nostru. Mai exact, ce se pliază pe conţinutul pe care îl putem produce şi are potenţial de useri. Aşa că Pinterest pică în 80% din cazuri, apoi şi Tumblr, Google+, Foursquare&Swarm, chiar şi Twitter sau Youtube. Întrebările pe care ar trebui să şi le pună oamenii de marketing ar trebui să fie: 1) Avem idei de conţinut pe care l-am putea produce pentru reţeaua respectivă? Dacă răspunsul e “da”, mergem la întrebarea 2) Avem resursele necesare să facem asta? (cameră video bună, echipă de editare, aparat/fotograf şi editor foto). Dacă şi aici răspunsul e “da”, mergem la întrebarea 3) Merită să investim resurse în canalul respectiv?

Şi povestea cu reţelele sociale e doar vârful de iceberg, dar chestia asta e valabilă şi în design (să facem ceva cu parallax, că e spectaculos, chiar dacă oamenii serioşi nu se mai joacă cu el la fiecare site nou), să facem o campanie pe Instagram că asta e moda, să lansăm şi noi o aplicaţie de mobile chiar dacă înseamnă să băgăm o grămadă de bani şi competitorii noştri au eşuat lamentabil cu idei similare. A noastră va fi mult mai bună şi va avea succes, că doar noi suntem mai deştepţi decât ei.

Foto via