featured_photo

Prin natura jobului mă întâlnesc foarte des cu antreprenori. Şi de cele mai multe ori e vorba de antreprenori la început de drum, că ei sunt cei care au nevoie de comunicare sau un site pentru afacerea lor. Şi una dintre greşelile pe care le fac cei mai mulţi ţine de planificare şi dozarea efortului.

Vorbeam recent cu cineva care mi-a povestit de nişte prieteni comuni ce tocmai şi-au închis business-ul lansat la începutul anului. Câteva luni au tras tare să amenajeze spaţiul, să găsească nume, să facă branding, site, stocuri, au făcut totul ca la carte. Şi după atâta muncă şi o căruţă de bani investiţi au deschis afacerea obosiţi atât fizic, cât şi psihic, ba chiar şi cu buzunarele aproape goale. Nu erau total nepricepuţi, nu aveau un produs prost, însă n-au mai avut energia să continue după primele 6 luni în care treaba a mers prost.

Şi chestia asta se întâmplă pentru că nimeni nu ia în calcul că afacerea n-o să meargă din prima. Toată lumea are idei speciale care vor da naştere unor produse extraordinare, promovate doar din word-of-mouth. Puţini sunt pregătiţi să reziste 6 luni sau un an cu foamea în gât şi să facă lucrurile să meargă.

Iar ăsta cazul ăla bun, că sunt şi variante mai proaste de abordare a problemei. Ne-am întâlnit la un moment dat cu un cetăţean care avea nevoie de un site rapid şi cât mai ieftin. Terminase banii disponibili pentru investiţii, băgase totul în aparatură şi utilaje, intrase inclusiv în sumele alocate pentru marketing (chestie care se întâmplă frecvent, că tai de la promovare, nu de la produs). Aşa că omul spera să dea drumul la un site rapid, să facă nişte flyere (deja găsise un băiat care le făcea repede) şi să înceapă treaba aşa. S-a deprimat total când i-am spus că nu suntem studenţii pe care îi caută el pentru un site pe 3 lei şi-o bere.

Aşa că înainte să începi un business ar fi bine să-ţi pui câteva întrebări: 1. sigur îmi ajung banii pentru investiţii? 2. ce fac dacă treaba nu începe să meargă după primele 2 luni?