Ieri am avut ocazia să discut între patru ochi cu Yenia Zaba, Manager EMEA Media Relations la Netflix. N-a fost neapărat un interviu, cât o discuţie despre Netflix, ce planuri au şi cum e perceput în România. Aşadar, n-au vrut doar să cunoască jurnalişti şi bloggeri, ci să culeagă feedback de la power useri. Şi cum eu am vreo 15 seriale văzute în ultimul an la ei, plus documentare şi filme, mă cam încadrez :D

Cât de importantă e România pentru Netflix

A fost una dintre primele întrebări la care m-am gândit. Ştiam că n-o să primesc cifre, e foarte greu să afli aşa ceva de la reprezentanţii unui brand, de obicei se dau cifre globale, şi alea doar pentru că sunt necesare în rezultatele financiare din fiecare trimestru, care influenţează evoluţia la bursă a companiei. 

Răspunsul a fost că Netflix n-a localizat decât în câteva ţări platforma (traduceri şi dublaje), acolo unde au văzut potenţial mare de creştere. Practic, ceea ce s-a întâmplat a fost că au lansat în 2016 la început de an în 130 de ţări fără niciun fel de aşteptări, pur şi simplu au vrut să vadă cum evoluează lucrurile. Câteva ţări au performat mai bine decât celelalte, aşa că s-a insistat pe acele ţări, printre care e şi România.

Ştiu, pirateria, torentele, şi cu toate astea se pare că are sens să vinzi content video aici. Asta pentru că internetul are o viteză foarte bună şi o rată de penetrare mare. Plus o bună cunoaştere a limbii engleze. Dacă vreţi şi nişte cifre, în vara lui 2017 se vorbea despre 52 de milioane de abonaţi non-SUA şi peste 100 de milioane de abonaţi în total.

Ţinând cont de cifrele astea, de cele 10 milioane de persoane cu acces la internet din ţara noastră şi de faptul că se vede potenţialul, cred că numărul de useri este undeva între 100k şi 300k, adică 1-3% din oamenii cu acces la internet. Probabil mai degrabă spre 1%.  Nu e nicio cifră oficială, e doar estimarea mea, bazată pe feeling. Olanda, o ţară cu o populaţie similară ca a noastră, a ajuns la 120k în primul an de funcţionare a serviciului, apoi a sărit la 600k. La 100k de conturi ar însemna că suntem fix în bula aia care a ieşit şi la proteste, care lucrează prin corporaţii sau în antreprenoriat, cumva bula occidentală.

Următorii paşi

Provocarea pentru Netflix, aşa cum mi-a zis reprezentanta lor, este să iasă în afara acestei bule de oameni tech savy, care au ceva bani de ieşit la brunchuri şi de mers cu UBER. Au simţit că au reuşit să lărgească puţin bula în momentul în care au introdus traducerile, însă nu foarte mult. Cei mai mulţi oameni care şi-au făcut cont n-au fost deranjaţi de faptul că nu erau la început titrări. Ceea ce e normal, fiind aceşti tineri cu aspiraţii vestice.

Pentru anul viitor am înţeles că se pregătesc o mulţime de documentare foarte bune. Deja sunt unele excelente pe care le-am tot recomandat pe aici. Despre direcţia pe comedy şi stand-up în special am mai scris acum câteva săptămâni.

Am avut parte şi de un răspuns surpriză, se pare că printre serialele cele mai urmărite în România se numără Narcos, House of Cards şi 13 reasons why. Nici cei de la Netflix nu se aşteptau ca serialul ăsta cu adolescenţi să prindă aşa bine, dar a devenit rapid un fenomen internaţional. 

Am întrebat şi de contentul local, parcă răspunsul n-a fost atât de ferm ca acum 6 luni, semn că se caută scripturi care să poată fi produse, mi s-a spus că nu e în niciun caz o problemă de bani, ci de găsirea unui scenariu potrivit, care să fie interesant pentru mai multe ţări (măcar din zonă). Deci cu alte cuvinte e posibil, dar momentan e puţin probabil.

Cât despre content mai vechi pe care să-l introducă în platformă, Netflix se loveşte şi în România de aceleaşi probleme pe care le are în alte ţări: rezistenţa companiilor de televiziune, sau mai bine spus a producătorilor de conţinut, care sunt oarecum ostili şi cu care se lucrează destul de greu. Aşa că sunt slabe şanse să vedem ceva content românesc acolo.

Per total mi se pare încurajant faptul că Netflix ne consideră o piaţă importantă şi presupun că vor deveni o chestie absolut obişnuită în viaţa de zi cu zi, în bula mea deja au devenit.