Jale mare pe interneţi zilele astea, după ce Facebook a anunţat că regândeşte Newsfeed-ul pentru a prioritiza postările prietenilor în detrimentul statusurilor de brand. Pentru că m-a pufnit râsul citind părerile unor experţi, o să încerc să fiu cât mai scurt.

Hai să derulăm puţin înapoi evenimentele. Facebook testează scoaterea în afara Newsfeedului a tuturor postărilor de brand. Că e mai mişto, că uite o experienţă utilă în acelaşi loc bla-bla. Brandurile se supără şi îi bat obrazul lui Zuckerberg. Cum, bă, după ce am făcut atâtea concursuri cu “like şi share dacă îţi place parizerul”?

Aşa că Mark dă înapoi şi zice: “hai că am glumit, nu facem un alt stream”. 

Trec sărbătorile, împărţim cadourile, Mark revine pe problemă dar o ia mai la sentiment: “Fraţilor, lumea e deprimată, vrea să vadă doar poze de la prieteni, hai că noi am decis să le dăm asta”.

Rezultatul? Acelaşi ca şi în primul test. Vrei afişări ca un mare brand ce eşti? Scoţi banul. Nimic nou până aici.

Da, se vor da cu fundul de pământ publisherii că nu mai vede poporul ce s-a scris pe pagină. Ghinion.

Pe noi n-ar trebui să ne deranjeze chestia asta, ci să ne bucure. Epoca paginilor de brand cu reach organic a apus de tot şi odată cu ea dispar pseudo-specialiştii care ne explicau că e mai bine să postezi marţea la ora 8:36 decât vinerea la 9:42 şi alte bazaconii nesusţinute de un tipar real. Suntem de ceva timp în era influencerilor, aşa că cei care îşi cresc o comunitate vor avea de câştigat. Lumea nu mai citeşte de mult ziarul X sau revista Y, acum se consumă articole în funcţie de cine dă share şi cât de rapid. 

Iar din acest moment oamenii se vor obişnui să urmărească 1-2-5 influenceri care dau share unor lucruri interesante şi cam aia va fi sursa lor de informaţie. Ştirile importante oricum ajung la noi, chiar dacă nu urmărim niciun ziar pe Facebook. 

Ce e de făcut? Basic stuff, zice Vali. Câteva idei interesante la Tăuşance, deşi mi se pare că a cam dramatizat-o pe alocuri. 

Ah, şi apropo, Facebook nu a făcut asta ca să elimine fake news-ul, ăla e doar un efect secundar benefic.

În rest, vor apărea din nou conturile personale pentru brandurile mai mici sau fake accounts care vor împinge anumite articole (mare atenţie cui daţi accept!). 

O singură chestie m-a speriat zilele astea: numărul uriaş de oameni care s-au agitat în momentul în care au văzut ştirea, semn că ei chiar se mai bazau pe reachul organic.