E foarte mişto povestea asta cu algoritmii, până când ajunge să te încurce. Sau chiar să te controleze. Fără să ne dăm seama am început să integrăm tot mai des algoritmi în vieţile noastre, iar chestia asta e periculoasă. Avem algoritm care ne arată ştirile de pe Facebook. Altul care ne arată pozele de pe Instagram. Rezultatele din Google tot pe baza unui algoritm sunt afişate. Toate iau în calcul ce ne place nouă şi ne arată ce consideră că ne-am dori să vedem.

Netflix afişează şi el seriale tot pe baza unui algoritm. Iar asta te face să trăieşti într-o bulă chiar şi în ceea ce priveşte serialele.

Căutam zilele trecute Altered Carbon, care tocmai apăruse pe Netflix. Am intrat din aplicaţia de pe TV, recomandarea principală era Damnation (îl am şi pe ăla pe listă, vreau să-l văd la un moment dat). Am dat la New releases, nu era. La Trending now nu era. Nici la Netflix Originals. M-am tot plimbat pe acolo, apoi am intrat în aplicaţia de telefon, m-am gândit că poate fi o eroare pe TV, că n-am tocmai ultimul răcnet în domeniu.

Până la urmă a fost nevoie să intru pe search şi să scriu numele full ca să-mi găsească serialul, nici măcar nu mi-l sugera la început! 

Apoi mi-a picat fisa: n-ar fi avut de ce să mi-l sugereze, din moment ce nu prea am urmărit filme SF pe Netflix. Ok, m-am uitat la Start Trek când eram mic, dar algoritmul nu ştie asta. Şi nici de Westworld n-are de unde să ştie, că e la concurenţă. Mă gândesc la toţi oamenii care ratează content mişto (nu doar pe Netflix, ci oriunde există algoritmi) doar pentru că un cod decide să-ţi arate nişte chestii pe care ai vrea să le vezi. Cum vor mai evolua oamenii în viitor dacă totul va fi doar legat de un univers prestabilit pe baza unor preferinţe iniţiale? Cum vor mai putea să-şi deschidă noi orizonturi?

Şi dacă tot vorbim de algoritmi, schimbarea asta de la Facebook e moartea pasiunii, de 2 săptămâni văd tot mai puţine chestii, ratez diferite subiecte la modă şi mi se afişează unele lucruri până la 36 de ore. Plus câte un story pe fiecare comentariu nou, iar unele sunt la nişte poveşti de acum o lună, şi care nu m-au interesat nici atunci. Absolut oribil, a reuşit Mark să ne facă să stăm mai puţin pe Facebook, dar nu cred că avea în minte să strice produsul de tot. Şi a culminat cu faza asta, pe care am păţit-o aseară. Nici pe Most recent, nici pe Top news nu mai afişa nimic. Aia e, ne întoarcem la cărţi.