Zilele trecute s-a lansat Media Fact Book 2018, probabil cel mai util material legat de piaţa de media din România (urmat de Digital Recap, desigur :D ). Cei de la Initiative au 22 de ani de experienţă în realizarea acestei analize şi mi se pare că de la an la an fac o treabă tot mai bună. E extrem de clar totul, concis, iar graficele surprind excelent esenţialul.

La mine a sosit pe adresa redacţiei zilele trecute, când eram prin deplasări la festivalul de teatru, dar am apucat să o studiez cu atenţie şi am câteva idei principale. Pentru mai mult de atât puteţi descărca varianta digitală de pe site, gratuit.

  • Creşterea pieţei de media este peste aşteptări şi anul ăsta. Au fost 366 de milioane de euro în 2016, se aşteptau 403 milioane de euro în 2017. Adică o creştere de 10%. Până la urmă a fost o creştere de 13%, deci valoarea totală a ajuns la 412 milioane de euro. Pentru 2018 se aşteaptă tot o creştere de 10%, ceea ce ne-ar apropia şi mai mult de nivelul din 2008.
  • La nivel global 2017 a fost acel punct de cotitură în care investiţiile pe digital au făcut ca TV-ul să fie detronat (209 miliarde de dolari vs. 178 miliarde de dolari). Ce s-a întâmplat în România? Aţi ghicit, a mai crescut puţin TV-ul, în timp ce digitalul şi-a păstrat cota de piaţă de 18%. Ştiam că nu suntem perfecţi. Ambele au crescut ca valoare, însă TV-ul a fost cel care a crescut şi la cota de piaţă.
  • Au mai înregistrat creşteri importante ca valoare şi Radio-ul, OOH-ul, în timp ce print-ul continuă să scadă. 3% market share, la jumătate faţă de acum 5 ani. Cei care mai supravieţuiesc cu afaceri în print sunt nişte eroi.
  • Puţin surprinzător că TV-ul a reuşit să crească atât de mult în 2017, an fără nicio competiţie sportivă majoră.
  • CME are în continuare 47% din cota de piaţă a veniturilor, urmată de Intact cu 25% şi Kanal D cu 10%. În ceea ce priveşte ratingul top 3 rămâne neschimbat, dar Kanal D s-a apropiat foarte mult de locul 2. E interesant că acum 3-4 ani se aştepta o cădere a ProTV-ului (mai ales după plecarea Monei Segal), iar acum vedem că nu s-a schimbat nimic la vârf, în schimb Antena 1 nu se simte prea bine.
  • Românii au talent rămâne cel mai urmărit show de talente de la noi, însă nu mai domină atât de tare ca în alţi ani. În plus, Vocea României, care era a doua locomotivă a Pro-ului, a fost depăşită de Chefi la cuţite pentru prima oară. Şi nu pentru că ar fi crescut chefii, dar a scăzut mult Vocea. De aici şi schimbările de antrenori.
  • Rata de penetrare a internetului e la 73% (3%+ faţă de 2016) şi numărul conexiunilor mobile de date a crescut de la 14.8 milioane la 16.6 milioane. Broadbandul a crescut doar cu 300.000 de conexiuni, până la 4.6 milioane.
  • Consumul mediu de date mobile pe lună a crescut de la 0.63 GB la 1.2 GB. E normal, dacă stai să te gândeşti cât video consumă puştanii în ziua de azi.