Deja sunt vreo 5 ani de când giganţii tech cochetează cu streamingul evenimentelor sportive, însă până acum n-au fost decât dealuri parţiale. De data asta Facebook pare să fie dispus să aducă bani grei la masă, cu cele 200 de milioane de lire pe care le-a dat pentru drepturile de difuzare exclusivă a Premier League în Vietnam, Laos, Cambodgia şi Thailanda până în 2022. Aşa face Premier League dealurile, pe 3 ani, nu e nimic neobişnuit aici. Ce e cu adevărat spectaculos e că Facebook a bătut canale tv precum BeIN Sports şi Fox Asia.

Şi dacă Amazon a reuşit să intre în UK cu 20 de meciuri începând cu sezonul 2019, Facebook a mers all in şi va difuza tot. 380 de meciuri care vor fi live în cele 4 ţări în fiecare sezon.

De ce partea aia a Asiei? Pentru că mixul între cifrele Facebook şi interesul fanilor este cel corect.

Vietnam: 64 de milioane de useri de Facebook, 
Thailanda: 53 de milioane de useri
Cambogia: 8 milioane de useri
Laos: 2,5 milioane de useri

Aproape 130 de milioane de oameni care vor avea acces direct la meciuri (încă nu ştim dacă şi gratuit), şi, cel mai important, mult loc de creştere. Vietnamul are 93 de milioane de locuitori, Thailanda are 69 , Cambogia 14. 

Iar Premier League este huge în partea aia a Asiei. În Thailanda nu doar că există un Liverpool FC Store şi un shop online dedicat (cu stoc separat de cel internaţional), dar pagina de Facebook a cormoranilor este în top 10 naţional. Şi e cel mai mare fan base din afara Angliei. Şi nu e vorba doar de Liverpool, şi Manchester United are o bază uriaşă de fani acolo, de aia şi sunt turnee organizate acolo odată la câţiva ani. Interesul asiaticilor pentru Premier League este atât de mare încât 38% din ratingul la nivel mondial provine din Asia şi Oceania. Iar companiile din Asia au început să investească tot mai mult în campionatul Angliei. King Power, cel mai important lanţ de duty free-uri din Thailanda, este sponsorul principal al lui Leicester City, campioana de acum câţiva ani şi nu e singurul exemplu.

Ce rămâne de văzut acum e dacă aceste meciuri vor fi difuzate gratuit sau se va percepe o taxă. Nu ştim la ce să ne aşteptăm pentru că e prima oară când un gigant tech deţine drepturile exclusive într-o anumită ţară. Mă rog, Thailanda şi Vietnamul nu par să fie locurile în care te apuci să bagi paywall pentru content, dar cine ştie?

De asemenea, deal-ul ăsta e important pentru că e un test atât pentru Facebook, cât şi pentru Premier League. După ani la rând de creşteri uriaşe, cel mai recent deal din UK a adus o scădere a veniturilor. 

5.1 miliarde de lire au costat drepturile de difuzare în UK în 2016 – 2019
4.4 miliarde de lire au costat drepturile de difuzare în UK în 2019 – 2022

Teoretic, nu e mare scofală o scădere de 500 de milioane, dar dacă ne gândim că ultimele 3 dealuri au adus aproape o dublare a sumelor, e clar că sunt ceva probleme. Iar echipele engleze s-au obişnuit cu tot mai mulţi bani cu care să finanţeze achiziţii din ce în ce mai importante. 

Aşa că oficialii Premier League se vor strădui să aducă cât mai mulţi bani la masă. Probabil că pentru început vor vinde unuia dintre giganţii tech (Amazon, Facebook, Youtube sau chiar Netflix) drepturile de difuzare online. Presa zice că au fost deja discuţii pe tema asta, probabil că la dealul următor (2022-2025 se va semna ceva). Pentru moment nu cred că e cineva dispus să dea miliarde de lire pentru drepturile exclusive în vreuna din ţările europene, but who knows? În 10 ani probabil că o să ne uităm pe Facebook la meciuri, pe aplicaţia de pe SmartTV.