Mai sunt câteva zile până la Black Friday, sper că v-aţi făcut listele şi ştiţi exact ce vreţi să cumpăraţi. Am fost zilele trecute la evenimentul de presă şi am o recapitulare a ceea ce a pregătit eMAG pentru “ziua cu cele mai multe reduceri din an”.

În primul rând, apropo de această poziţionare, mi se pare că e abordarea cinstită şi pe care sper s-o păstreze. Nu sunt “reduceri bombă”, nu sunt “reduceţi de stă mâţa în loc” sau alte tâmpenii. Ziua cu cele mai multe reduceri.

Explicaţia legată de data aleasă în acest an (16 noiembrie) a fost că vor să livreze totul cât mai repede. Probabil că are o legătură şi faptul că Black Friday-ul din US are loc pe 23 noiembrie. Sunt curios dacă anul viitor va fi mutat tot în funcţie de US, sau vor rămâne la mijlocul lunii noiembrie.

2017

În cadrul evenimentului ni s-au prezentat nişte cifre de anul trecut pentru a se seta puţin contextul pentru ediţia din acest an. 

Dacă nu aţi auzit de Black Friday până acum, vă aflaţi într-o companie foarte selectă. Doar 12% dintre români nu ştiu de această sărbătoare a reducerilor. 

85% dintre produse au fost la reducere în 2017. Reţineţi procentul ăsta când vă gândiţi că “produsul pe care îl urmăream nu e redus”. Ok, 15% au avut preţ egal sau mai mare de BlacK Friday. Ce înseamnă 15%? Păi la un calcul de 3 milioane de produse, câte avea eMAG în 2017, ajungem pe la 450.000 de produse fără reducere. Cu alte cuvinte, e normal ca o grămadă de oameni să nu-şi găsească produsul preferat la reducere pentru că sunt pur şi simplu o mulţime de produse cu totul.

Însă Black Friday nu e despre asta din punctul meu de vedere. De Black Friday sunt acele produse vedetă, care atrag atenţia cumpărătorilor şi care sunt susţinute din bugetele de marketing şi mai sunt o mulţime de alte produse care au promoţii decente. Un 10% după cum am calculat eu din ochi acum câţiva ani.

Cei de la eMAG au făcut o analiză a preţurilor de Black Friday şi au ajuns la concluzia că de BF 2017 au avut preţul cu 10% mai mic decât al competitorilor. Apoi au urmat nişte exemple pe care le vedeţi mai jos, inclusiv cu cantităţi. 

Ce m-a uimit a fost numărul de maşini de făcut pâine, aproape 1000 de bucăţi! Cine face atâta pâine? Şi de ce? :)) 

Nu mă miră că s-au vândut 4200 de tigăi wok Tefal, însă sunt puţin nedumerit de ce nu mi-am luat şi eu una atunci. 

2018

Pentru anul acesta sunt pregătite 3 milioane de produse la reducere (+50% faţă de 2017).

Reducerile totale sunt de 220 de milioane de lei, adică vreo 48 de milioane de euro, cu vreo 8 milioane de euro peste reducerile de anul trecut.

6000 de selleri din marketplace vor participa la Black Friday, adică aproximativ 43% din totalul sellerilor din platformă. Mi se pare destul de mult, având în vedere că sunt o grămadă de selleri care oricum îşi diminuează marja de profit ca să poată plăti şi comisionul din Marketplace.

S-au investit 2,5 milioane de euro în servere şi servicii de hosting în cloud. Şi cu toate astea nu anunţă ora la care începe evenimentul 😀

Vor fi anunţate în următoarele zile şi nişte promoţii speciale pentru cei care au card co-branded eMAG – Raiffeisen Bank. Probabil nişte puncte bonus în plus. Apropo de acel card, sunt 15.000 emise în acest moment.

Estimarea lor de vânzări este de 400 de milioane de lei (un plus de 10%), însă în fiecare an această estimare a fost depăşită. Nu cred că vor ajunge la 100 de milioane de euro, însă vor fi pe-aproape, probabil că în 2019 se va trece de acel prag. Fără să fac vreo comparaţie, Singles Day (adică versiunea asiatică a Black Friday, organizată de AliBaba) a vândut de 30,8 miliarde de dolari într-o singură zi.

Sunt pregătite 56.000 de TV-uri, 76.000 de smartphones, 20.000 de laptops, 21.000 de frigidere, 15.000 maşini de spălat, 235.000 de produse de fashion, 100.000 parfumuri şi cosmetice, 300.000 de jucării şi jocuri. Multe din ele sunt împreună cu parteneri din Marketplace.  

Noutăţile din acest an nu cred că mai sunt atât de impresionante. Nici nu-mi dau seama ce mai pot aduce în plus. Droguri? Bone filipineze? Tancuri? Cred că tot ce era legal s-a băgat la vânzare de Black Friday.

Vor continua să vândă aur, experienţe, vor avea inclusiv un escape room într-un tren – o experienţă ce se desfăşoară pe parcursul a 5 ore (probabil că este vorba despre acesta). Bilete la finala UEFA Champions League, bilete la Formula 1, alte vacanţe, bilete prin circuitul WTA la turnee, pachete de telefonie mobilă. Ah, şi bilete la Metallica! Parcă era sold-out?

În concluzie, pregătiţi cardurile, salvaţi-le în cont, instalaţi aplicaţia (care va porni prima), adăugaţi în favorite produsele.