În SUA sunt sute de malluri abandonate. La mijlocul anilor ’90 erau în jur de 1500 de malluri, acum mai sunt deschise cam 1000, însă multe dintre ele îşi trăiesc ultimele zile. Tinerii pur şi simplu nu mai găsesc nicio plăcere în a merge la mall, iar comerţul online a distrus vânzările marilor retaileri. Fără ancore puternice, mallurile nu mai pot supravieţui, aşa că se închid pe capete. Clădirile încă sunt acolo, iar pasionaţii au creat chiar şi un site numit DeadMalls.com pe care sunt indexate tot felul de poveşti interesante ale unor foşti clienţi + imagini şi videouri.

Uitaţi-vă, de exemplu, la acest clip în care nişte aventurieri se plimbă printr-un mall părăsit de 1 milion de square feet (ceea ce înseamnă cam 93.000 de metri pătraţi). Băneasa are 85.000 de metri pătraţi, AFI Cotroceni are vreo 90.000 de metri pătraţi.

Undeva prin Ohio, un dezvoltator turc şi-a propus să se folosească de un astfel de mall pentru a crea un oraş indoor. Mai exact, vor să lipească 700 de apartamente de un mall abandonat, clădiri de birouri şi un hotel, toate în jurul unul mall uriaş cu zeci de mii de metri pătraţi. 

Însă nu vă gândiţi doar la zone total acoperite, ca într-un glob de sticlă, ci la zone mixte, inclusiv pieţe şi străzi pietonale în aer liber. Adevărul e că sistemul funcţionează excelent în Liverpool One, mall-ul în aer liber din oraşul Beatleşilor. 

Momentan vorbim doar de un proiect, unul în care se vor investi 500 de milioane de dolari, însă dacă lucrurile funcţionează, ele ar putea fi extinse în mai multe zone din SUA pentru că oraşul Columbus din Ohio este considerat a fi reprezentativ pentru toată America.

Ce mi-aş dori eu să văd este cum se va rezolva problema transportului într-un astfel de oraş-mall. Ok, înţeleg că pot fi şi anumite avantaje, în special legate de temperatură, lipsa precipitaţiilor (dacă se merge pe o variantă preponderent indoor), însă cum parcurgi distanţele acelea lungi de la birou până la foodcourt şi apoi acasă?

Pentru că nu poate fi totul creat pe înălţime, iar dacă se vor folosi malluri deja existente, distanţele de parcurs vor fi destul de mari. Gândiţi-vă numai la Băneasa, e o întreagă călătorie de la eMAG până la food court-ul principal. De fapt, drumul e atât de lung, încât au mai făcut un food court lângă eMAG. Şi ar trebui să mai facă şi nişte toalete pentru că momentan sunt unele abia după Carrefour, la vreo 10 minute de mers.

Shuttle? Tramvai? Metrou? Şi dacă da, cine îl plăteşte? E oferit gratuit de mall-ul-oraş sau e contra-cost? Dacă oamenii trăiesc 75% din timp în mall, mai plătesc taxe administraţiei locale sau mallului? Sunt atâtea întrebări cărora aş fi curios să le aflu răspunsul.