GPeC a publicat cifrele pentru 2019, în cadrul Raportului lor anual, pe care îl alcătuiesc pe baza unor estimări proprii, la care se adaugă statistici de la ARMO, 2Performant, ANCOM şi diverse cercetări de piaţă. Găsiţi întregul raport aici.

Concluzia pe scurt ar fi că suntem pe creştere, dar rămânem la coada clasamentului privind numărul de cetăţeni care fac cumpărături online. Doar 23% dintre Români au făcut asta în 2019 potrivit Eurostat, ceea ce ne plasează jos de tot în UE, depăşim doar Bulgaria. 22% creştere faţă de 2018, ceea ce e bine, dar e cu 8 puncte procentuale mai puţin decât în anul precedent.

Cifra de afaceri e pe la 4.3 miliarde de euro, iar în 2020 ne vom apropia de 5 miliarde. Din cele 4.3 miliarde, cam 1 miliard e cifra de afaceri a eMAG, care are cam 25% din cota de piaţă. 

De pe poziţia asta, eMAG îşi permite să înceapă lupta împotriva plăţilor ramburs şi a livrării gratuite. Plata ramburs a scăzut de la 83% în 2018 la 80% în 2019, dar tot e enorm. Şi dincolo de discuţia aia cu “comand cu plata ramburs ca să-mi vină produsul mai repede”, adevărul e că românii nu-şi ţin banii pe card. Nu ştiu cât timp va mai trece până când n-o să mai simţim nevoia de a vedea banii în portofel, dar ăla va fi momentul în care plata ramburs o să scadă cu adevărat. Cât despre livrarea gratuită, înţeleg costul extra la livrarea în EasyBox, dar mi se pare că au greşit cu costul extra pentru livrarea în showroom. Nu că n-ar exista costuri de procesare şi acolo, dar mai bine le-ar fi inclus în preţ. 

Mă surprinde că sunt anumite segmente pe care a scăzut valoarea medie a tranzacţiilor, nu mult, dar e o scădere. Dăm mult mai mult pe Electro şi IT&C, dar alegem mai ieftin la Home&Garden, Beauty şi Auto&Moto. În plus, e chiar îngrijorător că a scăzut şi segmentul Adult. Chiar aşa e mare criza, am ajuns să luăm vibratoare low cost?

GPeC Summit-ul de primăvară are loc anul ăsta pe 25 mai, dacă nu v-aţi luat încă bilete, găsiţi aici detalii.