Lucrez într-un domeniu care nu e esenţial. Comunicarea şi web developmentul, la nivelul la care activăm noi, nu sunt absolut necesare vieţii. Asta e o realitate. N-avem clienţi care să fie nevoiţi să comunice în perioada asta, mai degrabă avem clienţi care ar fi înţelept să nu comunice.

Sunt conştient că această situaţie legată de Coronavirus o să-mi afecteze business-ul şi încerc să fac nişte planuri de avarie. Orlando este optimist, crede că economia mondială îşi va reveni rapid. Eu nu sunt aşa sigur de chestia asta. În 2008-2009, când a venit virusul, aveam deja de vreo 2 ani proiecte de web development, înainte de Superior Media. În perioada aia ţin minte că au fost luni în care n-a mai venit niciun proiect nou. Şi am cheltuit banii dintr-un avans de maşină pe care îl aveam strâns.

Contextul e mult diferit, inclusiv pentru agenţia noastră, însă amintirile n-au dispărut. Am crescut, dar avem şi alte cheltuieli, e altă presiune faţă de momentul respectiv, când eram în facultate, locuiam cu părinţii, iar toate proiectele astea nu reprezentau decât bani de buzunar şi cel mult de benzină.

Ce-am învăţat atunci a fost că e bine să ai nişte economii, ceea ce văd că nu prea e cazul la oamenii din jur. Încă sunt mulţi tineri din “bula noastră” care trăiesc de la un salariu la altul. Oameni din agenţii de comunicare, oameni care sunt deschişi la minte şi care ai crede că ştiu lucrurile astea. Dacă nu aveţi economii, măcar ăsta să fie momentul în care vă apucaţi să economisiţi, pentru următoarea criză mondială, când o fi ea. Sigur, salariile sunt mici, chiriile mari etc. Însă putem să tăiem din berile la Control, putem să ieşim la mai puţine concerte pe lună, putem să ne luăm haine mai scumpe pe care să le purtăm mai mult timp, nu să facem shopping de 3 ori pe sezon.

Între timp, plecaţi de la premisa că va fi afectată toată economia. Horeca, toată piaţa de evenimente, sunt nişte domenii puternic conectate în toate ramurile economiei. Un eveniment anulat înseamnă nopţi de cazare care nu mai sunt plătite, mese la restaurant care nu se mai întâmplă, firme de webdevelopment care nu mai facturează şi exemplele pot continua.

Dincolo de proviziile de mâncare pe care le avem, trebuie să ne gândim şi cum vor arăta lucrurile după ce trece toată nebunia.