Şi zic „afacerişti” ca să nu spun bişniţari.
Pentru economie greul abia acum începe. Se termină rezervele de bani, se golesc cardurile de credit, mâncarea din congelator se duce. Şi ajungem la punctul în care se va simţi şomajul ăla tehnic. Tot ce ţine de Horeca, organizatorii de evenimente, agenţiile care lucrau pe BTL şi multe alte domenii stau pe gol de mai bine de 2 luni. Unii antreprenori au reuşit să găsească soluţii, au apelat la şomajul tehnic sau au adus bani de acasă. Însă nici asta nu va merge la nesfârşit.
Cred că acum se vor distinge antreprenorii care au ceva în plus de bişniţari sau afaceriştii de duzină. Oamenii cu adevărat întreprinzători se vor adapta vremurilor, vor pivota spre altceva, vor reuşi să-şi reinventeze business-ul. Cei mai mulţi dintre ei, că vor fi şi excepţii nefericite.
Am un prieten care făcea evenimente corporate şi care stă pe bară de 2 luni jumate şi pronosticul e rezervat pe zona asta. Aşa că îşi deschide fermă de porci şi în paralel dă consultanţă pe comunicare online, a găsit furnizori care să-i implementeze lucruri şi face ceva, măcar nu stă degeaba.
Manafu a lansat în ultimele 2 luni mai multe proiecte decât a lansat tot anul trecut: platorma Back to Business, o soluţie de consultanţă de marketing probono – Marketing for good, un podcast – numit Netcast. Zilele trecute a lansat şi un abonament pentru conferinţele Evensys cu ajutorul căruia puteţi ajunge la 3 conferinţe până în 2022 în schimbul unui singur bilet plătit acum pentru una dintre conferinţele de marketing şi comunicare.
Şi echipa GPeC s-a orientat spre webinarii pentru moment şi au început să producă conţinut foarte valoros pentru blog, cu diverşi invitaţi, specialişti din domenii conexe.
Într-o altă zonă de business, Adi Hădean, Marius Tudosiei şi Radu Dumitrescu au lansat acum vreo lună Subzistenta.ro, un proiect menit să ofere delicatese culinare în vreme de lockdown. Site-ul nu mi se încarcă în momentul ăsta, dar e un alt exemplu de încercare. Poate că n-a mers aşa cum se aşteptau şi au renunţat deja la el, însă măcar au făcut ceva, nu şi-au plâns de milă.
Un prieten al unui prieten a lansat FermierBun.ro, un proiect care adună micii producători şi îi pune în legătură cu cererea de legume şi fructe din jurul Bucureştiului.
Antreprenorii care au în sânge aşa ceva nu vor renunţa, nu se vor lăsa doborâţi. Toţi cei care n-au început doar pentru că aveau o combinaţie, pentru că au primit nişte bani de la părinţi, cei care nu trăiau de la o lună la alta amăgindu-se pe ei înşişi şi pe cei din jur că au un business. Ei sunt cei care vor rezista. Uitaţi-vă bine în piaţă, afacerile care nu se vor mai deschide după acest lockdown nu prea aveau de ce (şi din ce) să trăiască oricum. Cu puţine excepţii.
Acum e momentul în care cei care vin cu un plus, antreprenorii creativi, cei îndrăzneţi, vor reuşi să se diferenţieze. Nu doar că vor supravieţui, dar vor trece cu bine peste criză.
2 comentarii. Leave new
Si eu sunt curios ce biznisuri vor supravietui. Si sper sincer ca pandemia asta ii va obliga pe toti sa creasca putin calitatea serviciilor, astfel ca vor fi si beneficii.
Chiar urmaresc cu entuziasm ce se intampla in urmatoarea perioada
m-am inscris si eu acum 2-3 zile pe Marketing for good pentru o discutie de 30 min. (aici am aflat de program)
momentan nu am primit nici un raspuns – nu am asteptari mari, dar un mail automat din ala “baiete, am receptionat, dam un semn daca mai e loc..” era bun – daca tot fac consultanta pe UX 🙂