Din când în când mă mai uit pe Youtube Trending, să văd ce mai urmăreşte publicul din România. Nu des, cam o dată la 2 săptămâni. Aşa reuşesc să fiu la curent cu toate prostiile, de la ultima piesă 5Gang, până la beefurile dintre Youtuberi şi cele mai noi challengeuri copiate din afară. E parte din jobul de om de comunicare.

Ultima perioadă m-a lămurit că asistăm la finalizarea procesului de manelizare a muzicii româneşti, început în urmă cu mulţi ani. De-acum 20 de ani, când aveam muzică şi manele, liniile astea s-au blurat tot mai tare.

Mai întâi au fost ritmurile “orientale” integrate în melodiile pop. Apoi au început, timid, colaborările. Prima care îmi vine acum în minte şi care a avut super succes a fost “De ce mă minţi” – Daniela Gyorfi cu Liviu Guţă. Au urmat zeci şi zeci de piese pe care exclamai intrigat “asta sună ca o manea”. Nici nu mai are rost să numim artişti, că au făcut-o prea mulţi.

Sociologii au explicat doct că asta vrea poporul, că ritmul oriental ne e în sânge şi că maneaua e parte din cultura poporului român, deci trebuie acceptată şi iubită aşa cum este.

Anul ăsta s-a încheiat transformarea, muzica românească e manelizată complet. Am văzut asta foarte clar când puştii lui Alex Velea, Golden Gang, au scos “Dau Moda”. 5 milioane de views. O lună mai târziu a ieşit varianta manea, cu Jador. 56 de milioane de views. Aceeaşi piesă, doar că pe ritm de manea, a avut de 10 ori mai multe viewuri.

Ia în ultimele luni avem aşa:

Astea sunt melodiile care fac succes în muzica românească de azi. Mă rog, mai sunt şi altele, dar este intimidant cât de multe views au clipurile astea comparativ cu orice altceva.

Desigur, există şi fani nemulţumiţi de piesa lui Ruby.

Şi dacă nu e manelizare, se merge oricum pe vulgarizare. Am ajuns în punctul în care melodiile pop o dau direct. Cum ar fi piesa Alexandrei Stan cu Criss Blaziny.

Haine aruncate peste tot și ne futem până dimi
Asta e vara cea mai blană, au înnebunit delfinii