Anul trecut a fost unul în care au bubuit magazinele online, multe afaceri au căutat metode să rămână în activitate.

Pentru noi, asta a însemnat sute de ore de lucru cu platforme de shopping, care au inclus și integrări de plată cu cardul. 

N-am calculat niciodată câte magazine online am pus pe picioare, dar din peste 350 de clienți în 10 ani de Superior Media probabil că în jur de 100 au fost shopuri.

Față de 2016, când am scris articolul ”Ce procesator de plăți să aleg?”, lucrurile s-au schimbat foarte mult. 

PayU par să fi schimbat strategia puțin, nu mai resping din start ideea oricărei colaborări, dar țintesc în continuare clienții mari. eMAG, Fashion Days, Blue Air, Avon, Flanco, Altex, Hornbach, NN, Generali și alte nume mari sunt pe lista lor de clienți. Categoriile lor de clienți sunt ”sub 650.000 de lei vânzări pe an” și ”peste 650.000 de lei pe an”. Nu știu dacă iau în calcul și IMMurile aici.

LibraPay a devenit o corvoadă, cel puțin în ceea ce privește supportul. Acum câțiva ani se diferențiau prin comisioane mici și banii a 2-a zi, cu condiția să deschizi un cont la ei. Acum pluginurile de integrare nu mai merg aproape deloc, la support se ridică din umeri de multe ori, iar integrările dau rateuri tot mai mari. Cred că s-au concentrat prea mult pe colaborările cu fintechuri precum Revolut sau Monese și au uitat de linia asta de business, care e chiar importantă. Am început să le recomandăm clienților să-i evite, pentru că nu doar că n-au evoluat, dar au involuat în ultimii 4 ani.

MobilPay / Netopia – au evoluat destul de mult în ultimii ani, au fost super activi și în perioada pandemiei, venind cu tot felul de soluții rapide în sprijinul antreprenorilor care erau în dificultate. Asta mi s-a părut mișto, că au dat dovadă de agilitate. Au mai început să schimbe și interfața de login, au schimbat și pluginurile de integrare cu diferite platforme de ecommerce, le-au îmbunătățit mult. La WordPress/WooCommerce, de exemplu, nu mai e nevoie de acel plugin dezvoltat de un terț, așa cum se întâmpla acum câțiva ani. 

Pe de altă parte, încă n-au schimbat interfața de administrare, încă arată ca în 2007 sau 2008, când am lucrat prima oară cu ei. Sper că e în lucru și bucata aceea și că o vor modifica. Altfel, răspuns rapid, cea mai rapidă înrolare în sistem, cu cont nou deschis rapid și pași simpli. Singura chestie ușor deranjantă e că cer ca logo-ul lor să fie tot mai mare în footer.

EuPlătesc.ro – au o mică cotă de piață, dar nu par să se agite foarte mult să o crească. În ultimele luni deși i-am prezentat ca opțiune mai multor clienți, niciunul nu i-a ales. Nu știu dacă ofertele sunt problema sau e altceva la mijloc, cert e că au rămas în urmă. Supportul există, dar nu e extraordinar.

Stripe au intrat pe piață în vara anului trecut, dar până acum nu am auzit pe cineva care să-i fi ales drept procesator de plăți. Comisioanele sunt prea mari pentru piața de la noi, dar cota de piață din România nu e vreo mare miză pentru americani, care sunt interesați să dea bine pentru listarea la bursă.

Pe termen lung s-ar putea să fie o problemă că MobilPay devine singurul procesator de plăți decent din piață, pentru că nimeni nu-și dorește un jucător fără concurență reală. Însă acolo pare că ne îndreptăm, cu PayU soluția pentru companii mai mari și MobilPay soluția pentru cele mai mici, în timp ce LibraPay, EuPlătesc și restul jucătorilor mai mici vor ajunge să conteze tot mai puțin.