Am auzit zilele astea o discuție pe tema unui magazin închis recent. ”Aveau planuri mari, dar a venit pandemia și s-a stricat treaba, n-au avut ce să facă…”.

Întâmplarea face că știu magazinul respectiv despre care vorbeau oamenii ăia pe stradă. Vadul era prost, undeva pe străduțe, ascuns de orice trafic de persoane sau de mașini. Ideea era depășită, iar implementarea slabă, fără o firmă luminoasă ori măcar ceva care să atragă cât de cât atenția puținilor trecători. Magazinul ăla n-a eșuat din cauza pandemiei, ci din cauză că era o idee slabă implementată mediocru într-un loc prost.

Ca ăsta sunt multe alte exemple de oameni sau de afaceri care au eșuat în ultimii 2 ani și acum dau vina pe pandemie.

Țin minte afacerile care s-au închis după 2-3 săptămâni de lockdown, în special în Horeca. Au fost și antreprenori fricoși, care au căutat să taie din pierderi cât mai rapid, dar au fost mult mai mulți cei care n-aveau de fapt un business. Aveau cel mult o firmă, un spațiu și niște angajați și trăiau de pe o zi pe alta. 

Pandemia le-a oferit un alibi perfect mediocrilor, celor care nu sunt în stare să găsească soluțiiNoi am fi făcut multe, dar a venit pandemia asta și… ce să-i faci. Drobul de sare, sindromul Miorița și alte credințe populare.

Antonia a lansat un business de fashion în plină pandemie și asta a însemnat multe minusuri. Au dispărut evenimentele la care putea să facă networking și să vorbească despre Aceeași Mărie, au dispărut și mare parte din târgurile la care putea să vândă, prețurile furnizorilor au crescut, unele branduri au mutat producția în România pentru a avea un control mai mare asupra livrării, ceea ce a pus presiune pe fabrici și multe alte piedici. 

A făcut-o asta să se oprească? Nu. Putea să crească mai ușor dacă nu era pandemia? Probabil că da. Însă asta este misiunea unui antreprenor, să se adapteze la context.

Sigur că sunt și afaceri care n-au putut supraviețui indiferent de cât s-au agitat patronii. Pentru cei cu evenimente a fost de 10 ori mai greu să facă asta în online, unii au reușit, alții n-aveau cum.

Dar mi se pare că pe lângă această masă compactă a unor afaceri bune care au avut ghinion e și o mare de mediocritate. Nu numai în afaceri, ci și la nivel de joburi. Sunt oameni care și-au pierdut jobul în pandemie și 2 ani mai târziu se plâng de ghinion. De fapt, ei au avut noroc până acum și li s-a terminat odată cu pandemia, dar asta nu înseamnă că au ghinion automat, ci sunt pe 0. 

Dacă erau buni, și-ar fi găsit imediat un job cel puțin la fel de bine plătit. Un caz e cel povestit de Marius Tudosiei în podcastul Primii trei ani. Știu și altele. Oameni care erau vânați de angajatori și care acum o duc chiar mai bine.

Pandemia a făcut lucrurile mai dificile, dar dacă de 2 ani ai dificultăți majore, poate că problema era la tine.

5 comentarii. Leave new

  • Scuza-ma, dar compari mere cu pere. E normal sa fii mandru de sotia ta, bravo ei, dar ea are un magazin online. Pai pandemia a fost mana cereasca pentru comertul online, tuturor le-au crescut incasarile.

    Cum naiba sa compari magazinul de la colt sau o crasma a carei activitate a fost interzisa prin lege cu un magazin online? Cum sa-i spui unui angajat Tarom ca e mediocru pentru ca magazinul tau online merge bine?

    Mi se pare usor de prost gust si narcisist articolul, o gramada de oameni muncitori si priceputi au suferit. Tu i’ai ingramadit acolo pe final la exceptii, ca sa „te scoti”.

    Răspunde
    • Am dat acel exemplu pentru că a fost un moment prost să înceapă un business de fashion în pandemie. A mers mai bine comerțul online, dar oamenii au preferat branduri deja cunoscute.

      Nu s-a vândut orice doar pentru că era pe net.

      Cât despre Horeca, am subliniat că acolo e altă poveste, dar chiar și așa. Sunt afaceri care au închis după 2-3 săptămâni de lockdown. Ăla era un business deja super șubred, care trăia de pe o zi pe alta.

      Magazinul despre care vorbeam avea și prezență online, dar era slăbuță, s-au concentrat pe offline, într-un loc cu vad prost. Cum să dai vina pe pandemie pentru propriile erori? Asta era ideea articolului.

      Plus că mai e o chestie. Degeaba muncitorii de care zici erau pricepuți dacă aveau patroni nepricepuți 😉

    • Sigur ca sunt si cazurile despre care vorbesti tu, dar eu raman la parerea ca situatia este invers fata de cum ai prezentat-o, adica ghinionistii sunt majoritari si mediocrii reprezinta exceptiile.

  • :))) cringe + vorbește privilegiul din tine.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu