Iată că 2023 vine cu un nou serviciu important de streaming în România: SkyShowtime. Ajungem astfel la 5 platforme mari de streaming, care își împart conținutul și care își vor împărți și utilizatorii. SkyShowtime urmează să se lanseze în România în primul trimestru al acestui an, probabil în luna februarie.
Odată cu această lansare ajungem într-un punct foarte interesant în care marile studiouri au visat că vor fi acum 6-7 ani.
Puțin istoric
În urmă cu 6-7 ani, studiourile mari de la Hollywood au observat că Netflix se îndrepta spre un monopol în ceea ce privește difuzarea online a conținutului. HBO Go era la un nivel extrem de jos, iar celelalte servicii nici nu existau. Hulu era doar prin SUA și alte câteva piețe, așa că dealurile importante se făceau cu Netflix sau nu se făceau deloc.
Netflix nu doar că acaparase piața, dar schimba și regulile jocului. Inventarea termenului de binging, împărțirea contului cu prietenii, zeci de seriale fenomen lansate, bugete tot mai mari investite în conținut și chiar și închiriere de cinematografe pentru ”calificarea” la Oscaruri. Lucrurile scăpau de sub control, iar sunetul tu-dum devenise sinonim cu filmele văzute din sufragerie. Crescuse tot mai mult fenomenul de cord-cutting, adică oameni care renunțau la cablu în SUA pentru că foloseau un mix de servicii de streaming cu Netflix în frunte. Mai puțini bani pentru televiziunea prin cablu însemnau mai puțini bani pentru studiouri, care beneficiau de vânzarea drepturilor pentru librăriile lor uriașe de filme difuzate în toată lumea.
Așa că era nevoie de o reacție din partea Hollywoodului. Ușor-ușor, marile studiouri au început să-și construiască platforme de streaming (sau să fie cumpărate de platforme – vezi tranzacția MGM – Amazon Prime Video). În același timp, conținutul lor începea să fie retras de pe Netflix pe măsură ce contractele nu mai erau prelungite. Monopolul fusese spart.
De-acolo au început investiții puternice și experimente pentru dezvoltarea unor noi platforme.
Unde suntem azi
Nu cred că vor exista prea mulți oameni care să se aboneze la toate cele 5 servicii de streaming, astfel încât ne întoarcem la situația din anii ’90, când nu toată lumea avea aceleași posturi și nu putea urmări aceleași programe. ”Noi n-avem HBO” sau ”noi n-avem cablu” se transformă astăzi în ”noi n-avem Amazon Prime” sau Disney+ sau una dintre celelalte platforme existente.
Momentan, lider rămâne Netflix, cu 223 de milioane de conturi la nivel global. Urmează Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max și Paramount+. Lor li se mai adaugă și servicii care nu sunt disponibile în România legal cum ar fi Hulu sau care nu au tracțiune așa mare – AppleTV+. În tabelul de mai jos am cumulat la HBO Max și cifrele pe care le are Discovery+, iar la Paramount+ am adunat și SkyShowtime.
Platformă | Abonaţi | Lansare |
---|---|---|
Netflix | 223 milioane | ianuarie 2007 |
Amazon Prime Video | 200 milioane | aprilie 2016 |
Disney+ | 165 milioane | noiembrie 2019 |
HBO Max | 95 milioane | mai 2020 |
Paramount+ | 67 milioane | martie 2021 |
Hulu | 47 milioane | octombrie 2007 |
Lansarea SkyShowtime e importantă din două motive:
1) pentru că arată un nou trend, acela de fragmentare a pieței de streaming cauzată de marile studiouri
2) pentru că deschide o nouă dimensiune legată de licențiere și modul în care vom consuma video în următorii ani.
Fragmentarea pieței de streaming
Dacă până acum 6-7 ani lumea se împărțea între cei care aveau cont de Netflix și cei care nu aveau încă, acum lucrurile sunt mult mai nuanțate. Avem deja oameni care ”sar” de la un serviciu la altul în funcție de lună sau de conținutul în vogă, avem oameni care rămân loiali unor servicii pe care le apreciază și mai avem și categoria celor care pur și simplu au renunțat din cauza prea multor opțiuni.
În noua paradigmă, vor crește tot mai mult serviciile care indexează conținutul din mai multe platforme de streaming și fac recomandări cumulate. JustWatch e un astfel de site (au și aplicație) care permite să îți adaugi toate platformele la care ai acces și sugerează la ce să te uiți pe baza preferințelor tale. În felul ăsta nu te mai plimbi pe 3-4 platforme în căutare de content și, teoretic, economisești timp. Eu mai folosesc aplicația și ca să aflu rapid dacă un film e disponibil pe vreuna dintre platformele la care am abonament.
Probabil că viitorul va fi al aplicației care va reuși să îți dea un super-abonament prin care să ai acces la ce conținut vrei tu din toate cele 5-6 platforme de streaming importante. Am câteva idei pe tema asta, la fel cum probabil că au alți 100.000 de marketeri din lume în acest moment.
Partea bună cu fragmentarea pieței de streaming este că toate aceste platforme vor fi nevoite să bifeze regulile UE privind procentul de conținut european disponibil, așa că fie vor cumpăra filme europene, fie vor produce unele noi (probabil că se vor întâmpla și una, și alta). În definitiv asta înseamnă bani mai mulți pentru producătorii de filme din Europa (adică și din România), iar asta n-are cum să fie decât bine.
O nouă dimensiune legată de licențiere
Bibliotecile de conținut video ni se păreau bine delimitate în era în care Netflix era singurul serviciu important de streaming. Din când în când, unele seriale vechi intrau pe platformă și erau disponibile vreme de 2-3 ani, timp suficient să le vedem și să avem impresia că vor rămâne acolo pentru totdeauna.
Însă un abonament la un serviciu de streaming nu înseamnă că deținem toate filmele disponibile acolo, așa că ele pot dispărea în orice moment. Și chiar se întâmplă asta, după cum am văzut în cazul producțiilor românești de pe HBO Max.
Ce a adus interesant ultimul an este că nu doar conținutul licențiat a ajuns să dispară din bibliotecă, ci și conținutul original. Filme și seriale produse special pentru o anumită platformă (care am fi crezut că vor rămâne pentru totdeauna acolo) ajung să fie vândute către alte platforme în funcție de anumite criterii de performanță și strategii care se construiesc chiar acum.
Așa a ajuns SkyShowtime să cumpere drepturile de streaming pentru seriale ca Ruxx, Hackerville sau Bani Negri. Sigur că e ciudat să vedem serialele astea produse de HBO Europe în altă parte decât pe HBO Max, însă măcar există un loc în care le putem viziona legal dacă ne dorim asta.
În viitor mă aștept ca tot mai multe transferuri de acest gen să se întâmple, pe măsură ce piața se fragmentează tot mai mult și utilizatorii obosesc să se mai plimbe de la un serviciu la altul.
Cred că în viitor asta va fi o metodă uzuală pentru serviciile de streaming să crească veniturile dintr-un film produs: vor vinde drepturile de difuzare pe o perioadă limitată de timp unor platforme concurente, după ce serialul sau filmul respectiv nu mai prezintă interes pentru proprii utilizatori.
Ce este SkyShowtime și ce găsim acolo?
SkyShowtime este numele sub care operează Paramount+ în anumite teritorii printr-un parteneriat între Comcast (Sky) și Paramount Global (Showtime).
SkyShowtime adună conținut de la Universal Pictures, Paramount Pictures, Nickelodeon, DreamWorks Animation, Paramount+, SHOWTIME, Sky Studios și Peacock.
Urmează să vedem exact care e catalogul pentru România, dar iată câteva dintre filmele și serialele clasice pe care le are SkyShowtime în bibliotecă la nivel internațional: Top Gun (atât cel nou, cât și cel vechi), Twin Peaks, Californication, The Office (yeah, se pare că o să iasă și de pe Prime Video), House, Dexter, Jurassic Park, Back to the Future, Indiana Jones și multe altele.
La asta se adaugă și filme și seriale noi, plus că acest nou trend de a lansa pe propria platformă de streaming un film la câteva săptămâni după ce iese în cinematografe o să se răspândească la toate studiourile. Găsiți aici ce filme pregătește Universal și aici ce filme pregătește Paramount pentru următorii ani.
Abonamentul în Suedia este 7 euro pe lună, probabil că ne putem aștepta la un preț similar și în România (poate puțin mai mic?), însă cu siguranță vor fi oferte pentru lansare.
9 comentarii. Leave new
Chiar 2 euro (50% off) va fi la noi din ce ne-au raspuns la intrebari pe Customer Suppport. Si confirmat si incercand sa-mi fac cont pe Bulgaria luna trecuta
Cred ca fragmentarea asta va duce paradoxal la o scadere a calitatii serialelor.
Sigur vor exista produsele „vedeta” gen Game of Thrones sau Stranger Things care vor fi calitativ aproape de filmele de cinema – dar astea vor fi putine, probabil 2-3-5 de streamer. In rest fiecare va incerca sa ofere cat mai mult content, cat mai mainstream si care poate fi facut cu cat mai putini bani (seriale gen CSI, sitcomuri, in general chestii care pot fi filmate in 2-3 locatii).
Nu cred ca va mai exista rabdare pentru seriale care costa (gen sf, fantasy, istorice, western) si care nu „lovesc” din prima. Vom vedea tot mai multe seriale in care sezonul se termina in clifhanger (ca asa se face) si care sunt anulate (ca nu au avut suficiente vizualizari).
Nu cred ca vom mai avea seriale gen Twin Peaks (ca tot l-ai mentionat mai sus).
Garm are dreptate. Asa cum s-a vazut in cazul serialului „1899”, sefii Excel-urilor nu mai au rabdare cu serialele. Totul se rezuma la cifre, iar un serial ca „Twin Peaks” nu se va mai produce.
Fragmentarea asta va duce la cresterea pirateriei, care reprezinta cel mai bun agregator, gasesti totul intr-un singur loc (daca stii sa cauti acel loc, desigur).
Din cand in cand mai apare cate o poveste pe net cu cineva care viziona linistit si stream-ul s-a oprit in timpul filmului. Acum vreo 2 ani a postat cineva chestia asta despre Blade Runner (parca) si spunea ca s-a oprit filmul la ora 12 noaptea si i-a dat mesaj „acest film nu mai este disponibil pe HBO Max”. Iar un utilizator sugubat i-a raspuns respectivului: „vezi ca e pe Hulu!” 🙂
TL;DR: Pirateria va reveni in forta cand oamenii vor trebui sa plateasca in 5 parti ca sa vada ce-si doresc.
Acum am Netflix si Hbo Max, iar uneori ma chinui sa mai gasesc ceva ok.
Mai downloadez The Resident, Greys Anatomy si cele 3 Chicago; chestia e ca imi e din ce in ce mai greu sa revin la torente…
Daca ar lua Amazon si toate meciurile din EPL m-as abona imediat.
De ce iti este greu sa revii la torrente?
Pe scurt, comoditatea.
Cand nu mai ajung banii sa vezi ce dispare comoditatea. Un calculator vechi cu HDD de 4 TB plin cu torente si un televizor e tot ce imi permit in momentul de fata.
Eu locuiesc in Germania. Am Netflix, Amazon Prime, Disney+ si Sky serie. Sky cred ca e echivalentul HbO pentru ca il luasem prntru Cernobyl. Problema este ca daca vreau sa vad un film „clasic” sau vechi nu exista. E.G. : Mambo Kings, Malèna, sau chiar Godfather. Sotia mea radea cand cumparam dvd cu niste filme care le-as revedea de multe ori sau albume de muzica. Acum nu mai rade cand alexa nu mai canta melodia aia daca nu ii mai pui pe frunte o bancnota de nou abonament extra.
Dap. Am Netflix, am HBO, am Amazon, am Disney… Și dacă o s-o ardă și mai tare cu fragmentarea cred că va înflori pirateria. Deja mi-e dor de acel Vplay care aduna laolaltă mai multe titluri decât toate platformele astea împreună. Eu cred că lăcomia care duce la fragmentarea acestei piețe de entertaiment va fi cea care va duce la prăbușirea ei. Va apărea altceva, va veni altcineva cu vreo idee novatoare așa cum a făcut-o Netflix cu ani în urmă, sau pur și simplu vor câștiga pirații…