Zoso are un clip foarte bun în care se întreabă, retoric, unde e Lamborghini-ul lui Zaiafet sau al celor de la Recorder. Sau al lui, sau multe altele care „lipsesc” din garaje. Îl las mai jos, în caz că nu l-aţi văzut deja.
Sunt câteva topicuri diferite în discuţia asta.
Primul e legat de alegeri în viaţă. Unde e Lamborghini-ul Andreei Esca? Sau al lui Hagi? Sau al lui Brenciu? Sau al altor oameni care au performat extrem de bine în domeniile lor? Sigur că oamenii ăştia şi-ar permite să cumpere un Lambo, dar nu sunt nişte cocalari în căutare de atenţie.
Al doilea topic e legat de România în general, despre consum şi priorităţi. E o discuţie despre divertisment vs. content quality. Câtă lume consumă content quality şi câtă lume înţelege provocările banale pe care le fac vloggerii populari?
Brandurile vor să atingă mase, aşa că sunt interesate să meargă către cei care au un mesaj mai simplu şi care fac divertisment. O glumă de duzină e înţeleasă de oricine, un clip cu o vacanţă sau un review de restaurant poate fi consumat indiferent de mediul social, studii etc.
Pentru o analiză economică sau content social ori istoric găseşti mai puţini oameni interesaţi.
Apoi mai e şi criteriul vârstei. Cine stă mai mult pe net, puştanii sau oamenii muncii?
Sigur că e şi public matur pe internet, dar consumă mult mai puţin content decât puştimea. Câţi adolescenţi se uită la Selly sau Dorian Popa şi câţi sunt fierţi pe Starea Naţiei?
Nu în ultimul rând, trebuie să ne uităm şi la structura societăţii. Câţi sunt în muzee şi câţi sunt la Hanul Drumeţului sau alte stabilimente cu manele? Coca-Cola şi Pepsi vând către toată România, nu doar către un public elevat. Aşa că se preferă circul să se asocieze cu un content facil.
Problema reală este că în ultimii ani s-a uniformizat abordarea în comunicare. Asta pentru că aceleaşi agenţii lucrează în acelaşi mod şi pentru clienţi care se adresează unui public premium şi pentru clienţi de FMCG. Iar când tot ce ai în mână e un ciocan, toate lucrurile din jurul tău par a fi cuie.
Se abordează la fel lucrurile şi se foloseşte aceeaşi unitate de măsură. 10.000 de urmăritori pe Instagram la Dorian Popa sunt egali cu 10.000 de urmăritori pe blogul lui Petreanu. Deci dacă Dorian are 2.4 milioane e normal să primească o grămadă de bani în plus, nu? Nu, evident.
Dar explică-le asta unor tineri care fac business la kilogram şi au pe mână bugete de sute de mii de euro anual. Şi partea cea mai nasoală e că nu se va schimba nimic pentru că nu există consecinţe. Clienţii primesc un work average, standardizat, obţin nişte rezultate şi, în cel mai bun caz se aleg cu nişte premii pe care le pot raporta mai departe la centru. În cazul în care rezultatele nu sunt cele aşteptate, se schimbă influencerii şi se merge înainte pentru că sunt foarte multe opţiuni pe piaţă în acest moment şi nimănui nu-i trece prin cap că ar trebui să schimbe abordarea, nu influencerii folosiţi. Definiţia nebuniei.
Soluţia e să ne vedem de treabă, să gândim proiecte speiale către care să mergem către branduri, să facem abstracţie de Lamborghiniuri şi de bogăţia pe care o afişează ostentativ diverşi influenceri. Vrei să trăieşti plin de frustrări sau să pui lucrurile în context şi să te bucuri de ce ai?
6 comentarii. Leave new
Sa il ridici in slavi pe zoso pentru mizeria aia de material e cel putin dubios. Ideea e buna dar felul in care o expune pe video este cel putin hilara. Dar deh, noi repede ne uitam la capra vecinului, iar zoso fix asta speculeaza.
Am revăzut clipul ca să mă prind de ce e „o mizerie”. Tot mi se pare că a subliniat bine niște lucruri. Dar nu înțeleg neam de ce e „dubios”. Ce vrei să spui de fapt e că ai o altă părere și că ești contrariat de părerea mea, nu că e dubios. Că nu mi-a dat șpagă Zoso ca să-i laud clipul.
Nu cu tine am o problema, ci cu bazaconiile lui zoso. Ca ii dai tu creditare OK, cine sunt eu sa iti zic tie ce sa faci cu parerile tale.
Dar pot trage semnal de alarma sa zic ca baiatul n-o mai duce prea mult prin online si ca incepe sa fie din ce in ce mai relevant, de aia da din coate atat de mult in ultima vreme, simte ca se duce la fund.
Nu il iubesc pe Zoso, dar nici nu il urasc, iar de citit il citesc si la anumite clipuri de-ale lui ma uit, nu la toate, nu la live-urile de 1+ ore – singura exceptie a fost aia cu dorina popa, dar na.
„Mizerie” si „dubios” par niste termeni cel putin… ciudati alesi, ca sa zic asa, dar tot incearca o aruncare a lui intr-o mocirla, gen „io-te, alt clickbaiter/petarda” etc. – si ma intreb oare unde am mai vazut asta?
Ai facut o afirmatie cel putin contradictorie, ca nu o mai duce prea mult prin online si ca incepe sa fie din ce in ce mai relevant, iar pe urmca ca simte ca se duce la fund – faza care mie mi-a dat cu virgula… Oare ce a vrut autorul sa ne zica?
Discutia este mult mai ampla decat videoclipul lui Zoso. Il citesc pe Zoso de cel putin 5 ani, dinainte de inceputul lui cu clipuri pe Youtube, sunt lucruri pe care le scrie/spune cu care sunt deacord si cu altele nu, dar per total este top pe ceea ce face. Insa in ultimul timp parca prea des se plange ca nu face destul de multi bani fata de restul influencerilor (marea parte cei din Influencer fun), chiar daca si-a cumparat casa,apartament cu bani jos( el a zis asta pe live-uri), lucru care poate foarte multi din cei cu Urus nu au, o parte cred ca inca stau in chirie, dar ii inteleg fustrarea si sunt pentru o curatare si profesionalizare a zonei de influenceri.
“Lamborghiniul”(aici cred ca se refera ca nu fac foarte multi bani, mai degraba decat masina in sine) pe care nu il au cei de la Recorder sau Zaiafet efectiv nu exista, pentru ca toti care au Lambo ( nu stiu daca Dorian Popa la cumparat cu bani jos) este in rate sau luat pe diferite bartere, sponsorizari etc.
Nu fac atat de multi bani pentru ca sunt relativ nisati si un un plublic cu un venit/ inteligenta peste medie, care oricat de bine ai incerca sa le vinzi ceva nu pun botul la orice. Daca vi cu un produs prost la Zoso de exemplu, oameni din comunitatea lui o sa ii zica concret, la un influencer o sa zica 3 din 100 de persoane ca produsul e prost si cei care au spus nu o sa fie bagati in seama. Dupa ce a ras de ceva influencerita care facea reclama la oppo parca, ea folosind iphone, a avut si el un articol sponsorizat cu un oppo mid range, dar in comentarii marea parte au vorbit de alte telefoane mid range decat cel de la oppo. Acum clientul care care se uita ce o sa zica cand vede ca la articol discutiile sunt despre alte telefoane, nu e mai bine pentru el sa fie o poza cu un oppo la o influencerita cu 100 de like-uri, decat un articol in care sunt prezentate alte telefoane mai bune?
Sunt destul de sigur ca Zoso, Recorder, Zaiafet refuza reclame, in timp ce alti nu o fac, nu ar fi mers un video de la Zaiafet, cu incepurile jocurilor de noroc in romania sponsorizat de nustiuce bet. Unii influenceri fac bani pentru ca asta urmaresc, alti gandesc pe termen lung, au o pasiune spre zona lor de interes, au un alt scop decat acela de a face bani multi. Nu cred ca cei de mai sus stau cu frica zilei de maine, sau ca vin facturile sau taxele.
Spuneau unele persoane ca zoso face si 2000-3000 de euro pe campanie. Cred ca emag ii da si mai mult ca tot ii lauda la tot pasul. Pe patreon sunt alte 1500 de euro. Pai scuza-ma, cat sa castigi in Romania?
Da, pixelul, asa vad si eu lucrurile, frustrarile astea cu ala are masina x, ca ala castiga Y seamana cu discutiile unor batrani din fata blocului, nu pt un om relevant in 2024.