IAB România a anunţat recent lansarea unui program de Certificare în Influencer Marketing, dedicat influencerilor şi creatorilor de conţinut. Din toamnă, cei care vor să fie certificaţi vor da un examen care va cuprinde întrebări din Codul de Bune Practici lansat anul trecut. Detalii aici.

S-a scris deja despre asta pe câteva bloguri, vin şi eu cu câteva idei, #pepozitiv.

Demersul e bun, am zis de mult timp că e nevoie de o formă de reglementare. Autoreglementarea aia pe care o sperau Florin Grozea şi alţii n-o să se întâmple niciodată. Am explicat aici de ce.

Bun, reglementăm. Cum facem? Cu o certificare. Destul de corect până aici. Trebuie să fie un proces transparent şi echidistant, uşor de administrat etc. Nu poţi să faci totul ca într-o lojă masonică, să inviţi oameni să primească aprobarea supremă pentru campanii cu branduri.

Dar nici ca test grilă dintr-o lectură suplimentară n-o vedeam.

Să ne uităm puţin la examenul auto, că tot am fost recent în apropierea procedurii. Oamenii citesc dintr-o carte, apoi dau examen din ce au reţinut. Garantează asta în vreun fel că vor respecta ce au învăţat? Sau că vor reţine mai departe de finalul examenului? Absolut deloc, altfel n-am avea atâtea accidente.

Diferenţa se face prin modul în care impui respectarea legii.

Şi-atunci ce facem? Poliţia Internetului?

Nu, cred că mai aproape de adevăr ar fi un sistem precum cel din zona hotelurilor, cu stele/margarete/ratinguri. Îndeplineşti anumite condiţii (extrase tot din Codul de Bune practici, desigur), primeşti 3-4-5 „stele”. Pot fi puncte, pot fi oricum vrem noi să le spunem. Un influencer cu 5 stele + o comunitate mare ar trebui să fie mai curtat de campanii, în vreme ce unul cu o comunitate la fel de mare sau doar 1-2 stele ar trebui evitat. 

Cum dăm stelele astea? Păi prin marcarea publicităţii, prin consumul de produse pe care le promovezi, printr-o conduită cât de cât impecabilă. În general, prin tot ce nu prea sunt influencerii de la noi. Nu te da intelectuală dacă te rupi pe manele proaste şi îţi pui punga branduită în cap doar ca să atragi atenţia.

Nu plânge pentru pădurile din Turcia pentru ca 2 story-uri mai târziu să ne arăţi ce mişto e în concediu pe Mykonos. Poartă centură, poartă masca pe nas în interior etc. Putem găsi nişte lucruri rezonabile de bifat.

Ne mai rămâne o singură întrebare. Cine să acorde ratingurile astea şi pe banii cui?

Păi nu prea există oameni cu legitimitate care să facă asta. Vorbim de aceşti „evaluatori” care trebuie să fie inamovibili, ca judecătorii. Imparţiali, fără scandaluri la activ (de-aia Vali, de exemplu, pică, rolul lui e altul în industrie, cum am mai zis pe aici), cu o imagine bună, cu performanţe la activ în online. Poate nu neapărat în zona de influencer marketing, dar măcar în online.

Cine ar putea fi în „comisia” asta? Orlando? Ok, dar cine dă banii? Să zicem că îl convingem pe Orlando pentru nişte zeci de Bitcoini pe lună. Cine plăteşte? Lista aia de agenţii şi companii prezente? Influencerii? Cine acoperă costurile pentru cei 3-5 oameni care ar face munca asta, oameni care să fie high performeri şi care să renunţe la ceea ce fac pentru o evaluare riguroasă. Se poate face anual, dar vorbim de cel puţin 1-2000 de influenceri „comerciali”. Nu ştiu la cât s-a mai ajuns, probabil că ne poate spune vreo agenţie mare de PR.

Nu înţeleg de ce s-a băgat Costin în chestia asta, presupun că ştia ce reacţii vor veni. 

În concluzie, e un best effort 100% perfectibil. Dar şi îmbunătăţirile astea se aduc în timp, care se traduce prin bani. Aţi da 1-3% din venituri către o organizaţie care să vă certifice? Vă zic eu că aţi da, dacă ăsta ar fi singurul mod prin care aţi obţine campanii de la agenţiile şi clienţii mari.

Câtă vreme agenţiile şi clienţii vor aplauda de formă orice astfel de demers, apoi îşi vor vedea de treabă în continuare, putem noi să facem şi certificări cu fundiţe şi ursuleţi, n-o să-i pese nimănui.

Aştept să văd prima agenţie care zice public „Nu mai lucrăm decât cu influenceri care au Certificatul de la IAB”. Să vedeţi ce-o să ne intereseze brusc pe toţi şi cum e scris Ghidul, şi cum sunt făcute întrebările din test…

16 comentarii. Leave new

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu