in Advertising/PR, Web

Autoreglementarea influencerilor n-o să se întâmple niciodată

Zilele astea a reînceput discuţia despre reglementarea campaniilor cu influenceri. Vali a scos nişte idei dintr-un interviu pe care şeful Global l-a dat pentru Pagina de Media. Lucian s-a activat în momentul în care a scris Libertatea despre problema „Plush Bio şi influencerii„. Cu părere de rău o spun, omul nu s-a activat nici la milionul de unici pe care îi are zoso.ro pe lună, nici la cei 130k useri de pe grupul de Facebook anti-Plush Bio.

Pentru că brand managerii şi oamenii din agenţii nu stau să caute grupuri de Facebook, iar despre zoso.ro oricum se ştie în industrie că este site de hatereală şi scandal. Ţineţi minte ideea asta, că e importantă şi o să revenim mai târziu la ea.

Reglementare sau auto-reglementare?

Referitor la discuţia cu reglementarea pieţei, chestia asta se tot discută de câţiva ani. În 2018 a organizat RAC (Romanian Advertising Council) o conferinţă şi un debate pe tema marketingului cu influenceri. Am spus-o şi atunci, o repet: nu se va auto-reglementa nimic, trebuie să existe nişte metode coercitive.

Reiau bucata cea mai importantă pe care o scriam atunci:

Pentru că ne confruntăm cu o grămadă de probleme în ceea ce priveşte marketingul cu influencerii: oameni care azi promovează un brand şi mâine promovează un brand concurent; influenceri care promovează produse dubioase (de slăbit, de exemplu); influenceri care mint atunci când spun că folosesc un anumit produs; influenceri care îşi cumpără likeuri sau trafic; influenceri care nu livrează ceea ce promit şi pot continua. Toţi strică piaţa, toţi scad încrederea brandurilor în colaborările cu creatorii de conţinut.

Ok, şi sunt sancţionaţi în vreun fel? Nu.

Din punctul meu de vedere, cheia este la branduri şi la agenţii. Atunci când vezi că un influencer trece de la un brand la altul instant, el ar trebui sărit din circuitul campaniilor. Sau când avem cazuri de influenceri care produc conţinut ce încalcă orice reguli de etică.

De ce insist pe chestia asta? Pentru că alte variante viabile nu există. Exceptând o filtrare de la branduri şi agenţii, sunt 3 variante prin care am putea avea campanii mai bune:

a) Influencerul se reglementează singur, îşi impune el un cod etic
b) Influencerul se reglementează de gura altor influenceri
c) Influencerul se reglementează de gura lumii

Şi o luăm pe puncte.

a) Influencerii nu se vor reglementa singuri pentru că tentaţia e mare şi nu toată lumea rezistă. Sigur, din gură e uşor să spui că tu n-ai face campanie la Plus Bio niciodată, dar ce faci când îţi pune cineva 1000 de euro pe masă? Dar 2500? Dar 5000 de euro? 5000 de euro sunt 10 luni de chirie dacă stai într-un loc mai drăguţ. Sau 10 rate la maşină. Sau sau sau.

În plus, cu cât eşti mai cunoscut, cu atât ai alt stil de viaţă, cu cheltuieli mai mari.

Dacă o arzi etic, sunt mari şanse să conduci acelaşi Reno de 10 ani. Partea bună e că o revizie la Renault e 100 de euro, deci nici nu ai vreun mare stres că trebuie să produci o anumită sumă de bani.

b) Influencerii nu se vor reglementa de gura altor influenceri pentru că e mai simplu să spui că ăla e invidios pe tine. Că vrea şi el campanii, că e hater. De ce să iei în calcul că influencerii ăia care te critică au nişte valori şi nişte principii după care se ghidează? Aici ar fi interesat din perspectivă socială treaba, dar niciun sociolog n-o să îşi piardă timpul cu aşa ceva, deci voi veni eu cu nişte supoziţii. Cei mai mulţi dintre influencerii ăştia sunt tineri, nu prea ştiu ce-i aia muncă reală (munca de jos) şi au impresia că obiectivul în viaţă e să faci bani mulţi. Când asta e principala ta valoare după care te ghidezi, nu prea poţi procesa ideea că sunt oameni cu obiective diferite de ale tale. Prin urmare, gândesc simplu: „şi ăla vrea să facă bani, e invidios pe mine că fac bani, deci vrea să mă tragă pe mine la fund ca să îmi ia locul”.

A fost adorabil Mariciu zilele trecute când a zis că el nu mai face campanii în care e implicat Dorian Popa şi evită brandurile care au lucrat cu Dorian Popa. Foarte mişto, coloană vertebrală, dar nu cred că va fi un impact foarte mare. Să vă explic prin schema de mai jos. Avem cu verde campaniile lui Dorian Popa. Avem cu galben campaniile lui Mariciu, care sunt mai puţine. Şi doar pe bucata aceea mov sunt branduri pe care se întâlnesc. Din bucata respectivă, doar ce este cu linii turcoaz sunt cazuri în care agenţia va zice „ah, deci Mariciu nu vrea să lucreze cu Dorian Popa, atunci hai să renunţăm la Dorian Popa şi să mergem cu Mariciu”

c) Influencerii nu se vor reglementa de gura lumii pentru că marea masă de oameni este amorfă. Văd poze, dau like, merg mai departe. De-aia nici nu cumpără mare lucru. Când ai 2 milioane de abonaţi dar îţi comentează nasol doar 300, zici că sunt ăia nebuni şi mergi mai departe. Plus că majoritatea influencerilor ridicaţi în ultimii 2-3 ani au senzaţia că sunt un pic vedete şi nu prea mai contează pentru ei ce zice talpa ţării.

Câinele de pază al industriei?

Hatereală. Invidie. Lipsă de ocupaţie. Agitaţie care strică piaţa.

Aşa sunt catalogate în 99% din cazuri criticile pe care le aduc unii precum Vali, Cetin, Mariciu, Cismaru, Galoş, chiar şi eu uneori. Chestia asta se întâmplă de mai bine de 10 ani, când Zoso şi-a asumat rolul de watch-dog al industriei. La fel cum presa ar trebui să fie câinele de pază al societăţii, el a considerat că e nevoie să latre din când în când la diferite nereguli, fie că e vorba de profesori care îşi agresează studentele, campanii prost făcute etc. 

A mai schimbat nişte chestii pe ici, pe colo, industria a rămas putredă şi a putrezit suplimentar, în schimb el şi-a creat o reputaţie de blogger imprevizibil, greu de gestionat etc. Asta pentru că agenţia caută mereu să se scoată în faţa clientului şi, în loc să admită că a greşit, dă vina pe ăla care n-are cum să se apere.

Am păţit-o şi eu recent, am făcut o glumiţă legată de o colaborare dintre o influenceriţă şi un brand, am argumentat într-un articol pe blog, în care am subliniat că e o mică eroare de copywriting de la agenţie, dar că nu e un capăt de ţară. Ce explicaţie a ajuns la client? „Bloggerul respectiv are ceva cu influenceriţa, a mai atacat-o şi cu alte ocazii”. Serios, asta a fost reacţia agenţiei, care a ales să se scoată aşa. „E ăla nebun, are ceva cu influenceriţa.” Chestie care nu e deloc adevărată, am căutat de mi-a venit rău, iniţial am crezut că nu-mi aduc aminte corect. Nu, pur şi simplu au venit cu o explicaţie din burtă ca să se scoată.

Soluţii?

Cum am spus-o şi mai sus, soluţia e la branduri şi agenţii. Oricâtă presiune am pune noi pe ele, dacă nu se fac nişte fişe de istoric ale influencerilor, fişe care să se paseze de la un brand manager la altul şi de la un account la altul cu literă de lege să fie respectate, n-o să avansăm niciodată. Câtă lume mai ştie de scandalul cu Bongo? Eu ştiam şi chiar am evitat toţi influencerii implicaţi când am ales oameni pentru o campanie recentă. Mi-a zis mai multă lume că n-ar trebui să mă agit, că oricum nu mai ştie nimeni de scandalul ăla. Poate că publicul a uitat, dar oare nu e asta responsabilitatea agenţiei? Să ofere o variantă bună, prin care să se facă un transfer reputaţional de calitate între brand şi influencer?

Momentan suntem în punctul în care influencerii se aleg strict pe preferinţe personale, nu pe rezultate şi obiective. „Vrem să facem poză cu Dorian Popa, aşa că îl chemăm la eveniment.” sau „Îl citim noi zilnic pe X-ulescu, hai să-l băgăm în campanii, că are şi el facturi de plătit.” La final facem un PDF drăguţ cu raportul, nişte exceluri cu câte postări s-au făcut şi câte likeuri au luat şi ne batem pe umăr unii pe alţii. A mai trecut o zi în online-ul românesc.

25 de comentarii. Leave new

  • andrei dobre
    mai 29, 2020 11:03 pm

    ai idee daca s-a luat vreo masura legala in America dupa scandalul cu Fyre Festival?
    ca si acolo au fost influenceri care s-au dat cu curu in sus ca ce experienta faina o sa fie si nu s-a intamplat nimic.
    parca de acolo a aparut ideea de a semnala “paid partnership”-ul de pe instagram, dar a mai fost si altceva?

    Răspunde
  • Răspunde
  • Jenner has agreed to pay $90,000 (of her reported $275,000 fee for posting about the festival in 2017)

    E pe plus, deci povestea continua in stilul ‘business as usual’.

    Răspunde
  • esti tu hater

    Răspunde
  • […] vreți să vedeți despre ce discută oamenii acum la noi pe stradă, citiți aici și aici și aici. Nu este ciudat că bărbații arată problemele unor cosmetice și a campaniei lor de promovare? […]

    Răspunde
  • Intai sa marcati articolele publictare asa cum este etic si normal si dupa aia puteti sa dati lectii de moralitate in influencing.
    Pana atunci, mucles.
    Ati simtit ca e rost de niste virtue sigalling care nu va costa nimic, ca nu sunteti in target pt facut reclame la cosmetice, si-acuma profitati ca sa castigati reputatie.
    Numai ca e ipocrizia voastra se vede din avion.

    Răspunde
  • adevarat, foarte bine domnu marean, cineva trebuie sa zica lucrurilor pe nume

    Răspunde
  • Zoso a scris cu manuta lui ca daca pune P in articole nu mai citeste nimeni.
    Asta se cheama ca renunta la etica pentru trafic, adica pt bani.
    Este exact ce a facut Dorian Popa si altii in scandalul Plush Bio.
    Deci mai usurel cu morala pe scari dupa cum ziceam.

    Ok, produsele sunt proaste, e bine ca s-a scris despre asta, dar nu aveti credibilitatea necesara pt a da lectii de moralitate altora.

    Răspunde
  • @hoinaru
    e f bine ca tu marchezi, te cred pe cuvant ca nu iti urmaresc blogul.
    Dar stii foarte bine ca nu e o practica raspandita asta in randul blogger ilor.

    Se practica in schimb o ipocrizie si mai mare, respectiv se marcheaza din cand in cand unele articole, pentru a pastra o aparenta.

    Exista un singur blog mare in romania pe care se marcheaza absolut toate articolele publicitare, va las sa-l descoperiti voi. E in top trafic pe t5, imediat dupa zoso.

    Răspunde
  • […] și responsabilitatea acestora care nu există, vezi Dorian Popa și alții, sunt de acord cu Alex că nu se autoreglementa industria, pentru că banul e ochiul […]

    Răspunde
  • Marean, taie jignirile sau iei ban de aici.

    N-am chef de ifosele tale. Mai sus ai scris

    „Intai sa marcati articolele publictare asa cum este etic si normal si dupa aia puteti sa dati lectii de moralitate in influencing.”

    Ţi-am demonstrat că le marchez. Ai luat-o cu zoso. Dacă vrei să te cerţi cu zoso, accesează zoso.ro.

    Răspunde
  • Deci esti hater cu marean, ce ai cu el?
    Omu’ue supus greselii si in plus a zis clar ca te crede pe cuvant si nu-ti ~ceteste~ blogu’ – ce nu e clar bre??!? 😀 :O 😛

    In alta ordine de idei, trolly inca „iegzista”, nu te enerva, ca oamenii „e” platiti chiar pentru asta, trebuie sa-si merite banii. Da, stiu, nu aici, nu cu „jicniri”, dar daca nu unde? Intreb pentru un ~preten~ 🙂

    Si acum, un pic ontopic, oamenii – majoritatea cel putin – sunt prosti si nu neaparat in sensul ca sunt needucati, cei sapte ani de acasa s.a.m.d.; ci prosti pentru ca unii nu sunt capabili sa filtreze informatia. Unii poate ca sunt doar neantrenati, nu neaparat prosti si iau de bune multe chestii – vezi generatia Caritas, FNI, Delfinii etc. – cam la asta ma „prefer”, ca sa spun asa.
    Dar, pentru orice produs, trebuie sa faci o mica investigatie, cercetare etc., insa daca esti influentat de reclame care iti apar peste tot si care spun ca produsul este bun, ei bine, multi oameni nu realizeaza intotdeauna, la nivel constient, ca aceea este o reclama si ca este platita si mai ales nu constientizeaza ca reclama poate fi platita de oricine – si nu toata lumea face reclama cu bun simt […] si responsabilitate […].
    Iar daca este o companie mica, slabe sunt sansele sa recunoasca ceva, pentru ca in secunda urmatoare nu ar mai exista.
    In fine, noi sa fim sanatosi si sa folosim mai putine produse recomandate, iar cele recomandate sa le luam cu multa apa rece, sa fim siguri ca pastram vigilenta! 😀

    Răspunde
  • @hoinaru
    Este un articol si o discutie despre influenceri. Unul din acesti influenceri ma face imbecil aici la tine iar tu imi zici mie ca am ifose cand ii raspund.

    Cat despre faptul ca tu marchezi – repet, daca zici tu ok, desi nu ai demonstrat nimic, doar ai declarat.

    Problema e ca e irelevant pt discutie, ca majoritatea covarsitoare nu marcheaza si oricum blogul tau e irelevant ca trafic.

    Dar hai baneaza-ma, arata ca esti si tu la fel ca zoso, respectiv cand nu ne convine ce zice cate unul stergem si banam. De aia nu te urmaresc.

    Răspunde
    • Păi și dacă nu mă urmărești ce cauți aici? Serios, fără vreo supărare, ce sens are risipa asta de energie.

      Că dacă vorbești în necunoștință de cauză, e risipă de energie.

  • „mă faci imbecil aici la tine”

    1. tu fiind cine?
    2. tu necitind blogul ăsta și apărând aici doar ca sa fii imbecil.
    prin urmare, ești imbecil. și ți-a spus și radu asta, ștergându-ți comentariile imbecile.

    Răspunde
  • 35k unici pe zi nu inseamna 1 milion unici pe luna 😉

    Răspunde
  • La ce sa ma uit mai exact?
    T5 aduna pur si simplu unici din fiecare zi si ii da ca total pe 30 zile.
    Ca om tehnic (ar trebui sa) stii ca nu e corect.

    Răspunde
  • „T5 aduna pur si simplu unici din fiecare zi si ii da ca total pe 30 zile.”
    tu nu știi ce e T5, dar ai păreri despre cum funcționează.
    pe bune, de ce ai face asta?

    t5 nu adună nimic, doar suge date din analytics. în analytics, conform datelor și numărătorii, sunt 1 milion de unici pe lună. da, e evident că nu am 1 milion de români acolo, la fel cum e evident că ăla a fost un comunicat de PR destinat nu celor care se pricep. era pentru tine, deci.

    Răspunde
  • da @marean, e dreptul lu hoinaru, a lu zoso, al meu si al oricui care detine un blog sa te baneze cand bati campii. nu citesti blogul, nu contribui cu nimic, dar ar trebui sa fii lasat sa ai opinii. nu boss, nu functioneaza chiar asa democratia pe internet

    Răspunde
  • […] despre cum reglementarea influenkărilor n-o să se […]

    Răspunde
  • […] posibil ca despre cosmetice și promovarea lor fără discernământ să vorbească Zoso, Mariciu, Hoinaru, Andrei Cismaru sau Alex Negrea, nu o mulțime de femei cărora li se adresează produsul? Cum e […]

    Răspunde
  • […] super bine Alex aici, dacă vine cineva și-ți pune 5000 de euro pe masă să le promovezi produsul defect, ce […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu