Topul de mai jos e alcătuit de Cristi Manafu pe baza unui sondaj la care au participat 87 de bloggeri. 4 dintre cele 5 propuneri ale mele sunt în top 10, 3 din primele 5 :) Trecând peste asta, n-ar trebui să mire pe nimeni rezultatele. Putem trage nişte concluzii care nu fac decât să confirme nişte lucruri pe care le ştiam deja:

1. Agenţiile de social media au dispărut din zonă. Sau au pierdut felia de bloggers relations. Depinde cum vreţi să-i spuneţi. Standout, prima agenţie de blogvertising, are cam 6% menţiuni, în timp ce liderii au fost menţionaţi peste 50% din bloggerii participanţi.  O surpriză pentru mine e prezenţa Blogal Initiative atât de sus în top, mai ales că targetul lor e în zona bloggerilor mai mici, n-are treabă neapărat cu primii 100 de bloggeri din .ro. Spada a ieşit din jocul ăsta blogosferic, destul de repede dacă mă întrebaţi pe mine. Ar trebui să ne dea mult de gândit că agenţiile specializate pe social media nu prea mai lucrează cu bloggeri.

2. Blogosfera a trecut de la agenţiile de digital la cele de PR, care o tratează ca media relations. Pe termen lung asta va însemna tot mai puţini bani şi tot mai multe activări. Ceea ce e greşit, din anumite puncte de vedere, dar poate fi justificat de agenţii. Cum am tot zis, luna de miere dintre branduri şi bloggeri s-a cam terminat.

3. Există o bipolarizare a pieţei de social media la nivel de agenţii, restul fiind cam marjă de eroare. Dacă dăm la o parte conglomeratul McCann Group (format din 3 agenţii), avem o diferenţă uriaşă între GolinHarris, The Practice şi restul lumii. Asta se vedea cu ochiul liber de mult timp, iar acum e doar confirmat. Două agenţii care s-au specializat pe aşa ceva, care au oameni dedicaţi şi care vând mult social media. GH are un uşor avantaj în acest top pentru că au avut un model diferit de abordare faţă de The Practice, cei din urmă axându-se pe lansări, evenimente, activări (şi pentru că Monica Jitariuc s-a ocupat mai mult de management în ultima perioadă). Dar rămânem cu această ruptură în piaţă.

PS: Mă amuză să văd cum agenţii clasice până în măduva oaselor şi-au descoperit brusc valenţe digitale. Şi cum s-au repoziţionat şi dau lecţii de social media :)

bloggeri_agentii