in Casual stuff, Web

Groupon a intrat pe uşa din dos a online-ului românesc. Toată lumea a făcut mişto de site-ul tradus cu Google Translate, au lansat cu câteva zile înainte de revelion, iar Cem Tunakan, CEO-ul Groupon România, a reuşit să lase o impresie destul de proastă la prima apariţie publică (NetCamp 2010). Ceva din discursul de lider de piaţă al şefului Groupon România nu se potrivea cu ce s-a întâmplat în realitate.

Cred că într-o oarecare măsură Groupon a subestimat piaţa românească sau cel puţin a evaluat-o prost. Doar la nivel declarativ a intrat Groupon ca lider de piaţă, pentru că în realitate ei sunt în momentul ăsta „just another clone”. Poate sună aiurea, dar site-ul original a ajuns să se piardă printre tonele de clone. Cu ce diferenţiaţi Groupon România de celelalte site-uri de acelaşi profil? Exceptând numele (care pentru noi e important, dar pentru Average Joe nu înseamnă nimic), Groupon e la fel ca Zumzi şi celelalte site-uri de oferte.

Să pornim de la următoarele premise:

1. Groupon vrea să facă bani (ŞOC!)
2. Groupon vrea să devină lider de piaţă (nu doar declarativ)
3. Groupon poate deveni lider câştigând cotă de piaţă de la competitori (şi parţial prin atragerea de noi clienţi)

Şi dacă ne ghidăm după ipoteza 3, Groupon ar trebui să găsească o metodă prin care să ia din clienţii altor site-uri. Cum ar putea să facă asta dacă ei nu au venit cu oferte extraordinare? Cred că sunt două greşeli mari pe care le-au făcut băieţii:

1. Au crezut că pot ieşi în faţă prin muncă şi seriozitate

Total greşit. Utilizatorului român nu-i pasă de companiile care îşi fac treaba bine cu o anumită cadenţă. Utilizatorul român aleargă după cele mai bune oferte, nu va deveni fidel doar pentru că tu ai o companie serioasă. Publicul de oferte e un concursist, se plimbă pe unde îi e mai bine. Dacă nu vii cu ceva strong, dacă nu te poziţionezi ca lider de piaţă cu oferte extraordinare, n-ai nicio şansă.

2. S-au bazat pe seriozitatea partenerilor

Big LOL. Cred că băieţii au crezut că vin aici şi sunt pe o piaţă europeană la fel ca orice piaţă europeană. În realitate ne-a povestit Alex Negrea ce se întâmplă.

„- Ştiţi, am şi eu un cupon de reduceri..
– Ce ai tu mă? Cupon? Aşa şi?
– Păi vreau să cumpăr la reducere…
– Nu se poate. Hai lasă-mă că am treabă.”

Să te bazezi pe seriozitatea unor comercianţi români e sinucidere curată.

Concluzii

Au trecut aproape 2 luni şi nu ştiu pe nimeni care să fi cumpărat de la Groupon. Bine, Alex Negrea nu se pune, că el nici măcar nu şi-a luat nimic de la magazin până la urmă.

Sunt aproape 7000 de oameni care au dat Like la pagina de Facebook a Groupon România şi care aşteaptă. Ce aşteaptă? Să intre cu adevărat în piaţă compania asta de mare succes. Şi tot aşteaptă.

Nu sunt un expert în marketing, dar ca să strângi un număr de utilizatori n-ar trebui să vii cu nişte oferte bune care să atragă atenţia? Că eu aşa ştiam…

Un post TV proaspăt lansat difuzează filme foarte noi, un club aduce artişti în vogă să susţină concerte, un ziar publică reportaje interesante şi interviuri în exclusivitate. Totul intră în investiţia iniţială. Groupon ce face? Se pierde în mulţime…

22 de comentarii. Leave new

  • Nu vrei sa stii cati oameni cauta „clone de groupon” si „site-uri ca zumzi si fundeal” si ajung la mine pe blog :))
    Deci cam da, in afara de numele Groupon, cam seamana intre ele, chiar si la procentul de discounturi. Cred ca totusi, batalia se va da intre cele cateva clone care vor avea indeajuns de mult bani incat sa se mentina pe piata timp de 1 an, doi. Si acolo va fi batalia, nu acum, cand oricine isi poate face o clona cu o investitie minima de vreo 400 euro in scripturi, hosting si un domeniu. link http://aurasmihai.ro/2011/01/cat-costa-sa-ti-faci-o-clona-de-groupon/

    Lupta va fi intre cei care isi vor permita armata de oameni la vanzari si customer service, plus banii de adwords si restul canalelor de marketing

    Răspunde
    • Si ce te face sa crezi ca Groupon va rezista pana atunci? Bani au, dar cate tepe sa-si ia utilizatorii romani? Cate oferte naspa sa suporte?

    • Romanul e mocangiu, o sa suporte pana apare o oferta buna.
      Cand s-a lansat fundeal, vreo 10.000 de oameni(zece mii) si-au dat datele de card + datele personale pt bilet la film cu 1 ron !!!!
      Asa cum sunt vanatori de concursuri, o sa apara vanatori de reduceri. Deja sunt directoare de clone de groupon, cauta-reduceri.ro e unul din ele
      Eu mi-am luat de la fundeal si groupon, saptamana asta o sa-l si folosesc pe ala de la groupon. Si atunci o sa pot spune ce si cum despre oferta si modul in care m-am folosit de cupon 🙂

    • „Clonde de groupon” este cautat de 18100 pe luna 🙂 cf Google Adwords

  • Groupon ca si Groupon dar cred ca apar zilnic un nou site de social shopping, care de care mai nisat. toti acesti oameni isi imagineaza ca vor face bani…. asta e dureros.

    Răspunde
  • Răspunde
    • Sara, ce vrei sa spui? Ca au cumparat 3200 de oameni, sau ca e o oferta de 2 lei? ma rog, de 5 lei in cazul asta 😀

    • Mă așteptam la un răspuns obiectiv din partea ta. 🙂 Ce am eu de zis, voi zice într-o conversație pe care o vom avea noi doi, nu sunt genul de persoană care să se întindă la comentarii interpretabile. 🙂

    • :)) super oferta , de 5 lei…..sa fim seriosi , accesorize…europa , dragonul , mai bine faceau deal cu dragonul roshu , se vindeau mai mult , cred ca si oamenii de la tara auzeau de groupon atunci:))

  • Am, cumparat eu de pe groupon niste paste, un consult stomatologic si ceva pentru sotie legat de coafura si asta la inceput de tot! In rest nu am gasit nimic interesant la ei!
    Acum clonele sunt la putere. De la clone am cumparat pizza, spalari/polish auto, ecograf, torturi :-)), flori. etc.

    Deci sunt un cumparator tipic~!

    Răspunde
  • ciudat. n-am cumparat si nu voi cumpara nimic de la gruponurile astea. de ce as face-o?

    Răspunde
  • Atribut concret -> beneficiu real -> comunicare. USP-ul relevant este capabil sa modifice comportamentul actual al publicului tinta si sa-i faca pe oameni mai inclinati sa cumpere.

    Ramane de vazut cum vor evolua in continuare cei de la Groupon.

    Răspunde
  • Nu, nicidecum. Ofertele avantajoase ar fi punctul lor forte. Dar trebuie lucrat la prezentarea lor.

    Răspunde
    • „ofertele avantajoase” nu pot fi USP tocmai pentru ca nu au nimic Unique. Toti au ceva oferte avantajoase. Si Zumzi, si FunDeal, si celelalte.

  • niste chilipiristi.

    Răspunde
  • Ce mi se pare ciudat este ca sunt in jur de 50 clone care se bat toate pe comerciantii si cumparatorii din Bucuresti. Unul nu s-ar baga serios pe un oras mai mare din provincie. Am vazut tentative, dar timide.

    Un lucru fain pe care l-ar putea face Groupon ar fi sa se bage in programul de afilieri 2Parale. Sa externalizeze o parte din vanzari.

    Si o chestie rusinoasa pe care am observat-o la majoritatea ofertelor de genul asta este ca sunt pline de greseli de ortografie! Nu stiu de ce nu pun un om sa verifice anunturile pe care le posteaza comerciantii, ca e jenant. Sau sa fie o miscare inteligenta de targetare a romanilor care fac exces de „i” la sfarsitul cuvantului, si care nu pun bine cratimele?

    Răspunde
  • Cristi, si tu ai facut o greseala 🙂

    In ultima fraza, virgula dintre „cuvantului” si „si” nu-si are rostul.

    Răspunde
  • Pinkish, atunci nu mai cumpara de la mine 😛 Ma bucur ca doar atat ai avut de obiectat din tot comentariul meu.

    Răspunde
  • Păi ce, mă, nu au intrat cu oferte bune? Tu nu te-ai epila inghinal cu 30 de lei? Pe bune acum :))

    Răspunde
  • Depinde de ceara 😀

    Răspunde
  • Ce sa zic si eu….groupon suck , in general tot ce a insemnat afacere in romania si a fost condusa de turci nu a ajuns bine, groupon-ul asta nu stie sa se plieze pe piata romaneasca , seful groupon romania se crede bill gates , are un stuff angajat degeaba , ei se bazeaza pe nume ca se numesc groupon si sunt multinationala , la fel si cei de culoare cu nike , cand au nike sunt bine pusi in societate…wtf

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu