in Casual stuff

Să începem cu o pauză de râs.

Ok, acum vă rog să vă amintiţi când aţi citit ultima oară un articol bun pe EVZ.ro. Eu m-am gândit aseară, am căutat şi prin History în browser şi am găsit vreo 2 articole pe care le-am accesat în ultimele luni. Nu articole mişto pe care să le dau mai departe, pur şi simplu nişte linkuri pe care am dat click!

Articolul apărut pe paginademedia e o resursă foarte mişto de fun. Începând cu declaraţia Simonei Ionescu, redactorul şef al ziarului, care se plânge că ajung prea puţine ziare la oameni şi lumea se bate pe ele. Da, sunt convins că lumea plânge pe la colţuri după Evenimentul Zilei. Mare grijă în caz că v-aţi cumpărat unul dimineaţă, sunt foarte mari şansele să fiţi jefuiţi!

Pe urmă e întreaga argumentaţie care stă la baza paywallului: ziarul face foarte puţini bani şi o duce greu. Dacă The Sun a ridicat paywall pentru că avea conţinut mult video din Premier League şi simţea nevoia să scoată bani cu materialele exclusive, EVZ nu modifică nimic la conţinut (care nu e strălucit) şi cere bani pe el.

Mai mult, din articol ai impresia că abonamentul online va costa 8 euro pe lună + TVA. Ceea ce ar fi enorm, ţinând cont că The Sun percepe o taxă de 8 lire (cam 9 euro jumate) şi oferă rezumate şi goluri din Premier League, oferte de genul „free pass la Odeon IMAX pentru toată familia” ‘+ conţinut. Căutând mai multe informaţii pe net am concluzionat că e vorba de adonamentul pentru print, momentan nu există o ofertă pentru articolele ce vor fi trecute sub paywall.

Teoretic e corect raţionamentul de tipul „taxăm pentru conţinutul online din respect pentru cei care dau bani pe ediţia print”, dar trebuie făcută şi asta cu cap. GSP a ales să publice anumite articole în print pentru a încuraja creşterea vânzărilor. Dacă tu îmi dai oricum articolele pe net după câteva zile, chiar şi contra cost, de ce să mai cumpăr ziarul? Şi de ce le mai zice „exclusiv print” dacă nu vor fi exclusiv în print? Chiar nu înţelegem sensul unui termen?

Paywallul EVZ pare a fi un fiasco total încă dinainte de lansare şi, din păcate, nu va salva din punct de vedere financiar publicaţia. Probabil că o s-o mai ducă aşa 1 an şi pe urmă intră în colaps.

8 comentarii. Leave new

  • Tot articolul tau se bazeaza pe o ipoteza falsa, frecventa la multi bloggeri aka daca eu nu consum inseamna ca nu exista.

    „Ok, acum vă rog să vă amintiţi când aţi citit ultima oară un articol bun pe EVZ.ro. Eu m-am gândit aseară, am căutat şi prin History în browser şi am găsit vreo 2 articole pe care le-am accesat în ultimele luni. Nu articole mişto pe care să le dau mai departe, pur şi simplu nişte linkuri pe care am dat click!”

    Nici eu nu consum evz, habar n-am daca produsul e bun sau vandabil sau merita 8 euro sau cat or fi. Insa, in loc sa te arunci cu capul inainte si sa speculezi plecand de la o ipoteza discutabila, ca cea mai de sus, nu mai bine astepti sa vezi exact toate datele problemei ca sa iti faci o parere avizata? Cu siguranta informatiile pe care le citezi tu sau din ce este acum public sunt incomplet pentru a putea conculziona ca ideea este un fiasco si ca intr-un an ziarul intra in colaps.

    Intreb, nu dau cu parul 🙂

    Răspunde
  • @dragos daca eu nu citesc si nici prietenii mei nu dau share la nimic de pe EVZ (din ce vad pe retelele de socializare) inseamna ca sunt destul de putine articole bune acolo, nu? Nu crezi ca e mai probabil sa fie asa, decat sa existe mult content interesant nedescoperit?

    Am zis ca „pare a fi un fiasco”, nu ca e. Am studiat cat de cat problema paywallurilor, stiu ce s-a incercat la noi si in afara, am tras o concluzie pe datele care sunt. Evident, va trebui sa treaca ceva timp ca sa ne dam seama daca am avut dreptate sau nu. Dar la prima vedere e simplu: content prost, bani putini, paywall ridicat pe un sistem ce pare haotic. Nu vin bani –> ziarul se scufunda.

    Răspunde
  • Pai asta iti spun, nu ai toate datele si te grabesti la concluzii.

    Si eu am studiat problema destul de bine, si as putea spune chiar ca sunt un pic bagat in subiect. Plus ca, iar persisti in aceeasi corelatie gresita… aleator, tu sau prietenii tai ati dat click pe wowbiz.ro vroedata? Sau pe perfecte.ro? Toate siteuri de top din sati, cu un core target MARE, care e interesat de acel produs.

    Bref, daca tu sau prietenii tai nu consumati ceva, nu inseamna ca piata pentru acel ceva este nesemnificativa. Articole bune inseamna multe lucruri pentru foarte multi oameni diferiti.

    Răspunde
  • @dragos: da, doar ca plec de la premisa ca eu si prietenii mei (si intreaga categorie) am da bani pe content. daca mergi mai jos pe scara venituri/educatie scade probabilitatea ca oamenii sa dea bani. Nu orice are trafic poate sa faca bani cu paywall. Nu in Romania, cel putin deocamdata.

    Pana si The Sun a venit cu chestii extra care sa sustina continutul puternic tabloidizat. E posibil sa gandesc gresit, dar nu cred ca m-am grabit pentru o prima impresie. Chiar si in eventualitatea in care vor veni cu un produs super coerent in urmatoarea perioada, introducerea lui in scena s-a facut cu stangacie.

    Răspunde
  • De ce? Ca i-au dat un scoop lui Obae? Aia numesti tu introducere in scena? 😀 Poate e posibil sa avem idei diferite despre lansari de produse.

    Ce e in Romania nu are treaba cu The Sun, tot asa cum am curaj sa pun pariu cu tine ca tu si prietenii tai nu ati dat bani in ultimii ani pe ziarul Evz, spre deosebire de alti oameni, probabil din alta categorie, care cumparand ziarul AU PLATIT pentru content. Intelegi unde bat si ca e posibil sa te grabesti cu concluziile? 🙂

    Răspunde
  • ps. stii cum se numeste ce faci tu aici, la o scara mai mica? Incepi un fel de echo chamber 🙂

    Răspunde
  • @dragos: ma refeream la oameni care ar fi dispusi sa plateasca pentru continut online. Cei care au platit pentru editia tiparita vor face asta in continuare, nu cumparau (doar) pentru continut. Continutul era oricum gratuit pe net, ei cumparau pentru suportul pe care venea continutul. Din obisnuinta, ca sa aiba pe ce sa curete cartofi, ca sa puna parizer, pentru ca nu au calculator.

    Deci daca oamenii care plateau printul raman tot aia, trebuie sa castige cota de piata din randul celor care stau pe site, 110.000 pe zi, dar care nu cumpara ziarul. Daca il cumpara e clar ca nu vor plati de doua ori, deci fie le dai gratuit printr-un cod accesul, fie renunta la print.

    Si aici cred ca nici contentul nu ii ajuta, nici genul lor de public (undeva pe la mijloc, nici premium, nici low).

    Nu vreau sa incep nimic, ma dau si eu cu parerea 🙂

    Răspunde
  • romanii nu vor plati pentru continutul care se produce acum, de inalta calitate, mai ales ca exista alternative gratuite.

    daca toate ziarele ar ridica un paywall generalizat, poate-poate 2-3 dintre ele ar avea succes, in rest oha.

    destula vorbaraie, hai c-am fugit pe perfecte.ro sa citesc 9 lucruri despre menstruatie pe care sigur nu le stiam.

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu