in Advertising/PR

Topul de mai jos e alcătuit de Cristi Manafu pe baza unui sondaj la care au participat 87 de bloggeri. 4 dintre cele 5 propuneri ale mele sunt în top 10, 3 din primele 5 🙂 Trecând peste asta, n-ar trebui să mire pe nimeni rezultatele. Putem trage nişte concluzii care nu fac decât să confirme nişte lucruri pe care le ştiam deja:

1. Agenţiile de social media au dispărut din zonă. Sau au pierdut felia de bloggers relations. Depinde cum vreţi să-i spuneţi. Standout, prima agenţie de blogvertising, are cam 6% menţiuni, în timp ce liderii au fost menţionaţi peste 50% din bloggerii participanţi.  O surpriză pentru mine e prezenţa Blogal Initiative atât de sus în top, mai ales că targetul lor e în zona bloggerilor mai mici, n-are treabă neapărat cu primii 100 de bloggeri din .ro. Spada a ieşit din jocul ăsta blogosferic, destul de repede dacă mă întrebaţi pe mine. Ar trebui să ne dea mult de gândit că agenţiile specializate pe social media nu prea mai lucrează cu bloggeri.

2. Blogosfera a trecut de la agenţiile de digital la cele de PR, care o tratează ca media relations. Pe termen lung asta va însemna tot mai puţini bani şi tot mai multe activări. Ceea ce e greşit, din anumite puncte de vedere, dar poate fi justificat de agenţii. Cum am tot zis, luna de miere dintre branduri şi bloggeri s-a cam terminat.

3. Există o bipolarizare a pieţei de social media la nivel de agenţii, restul fiind cam marjă de eroare. Dacă dăm la o parte conglomeratul McCann Group (format din 3 agenţii), avem o diferenţă uriaşă între GolinHarris, The Practice şi restul lumii. Asta se vedea cu ochiul liber de mult timp, iar acum e doar confirmat. Două agenţii care s-au specializat pe aşa ceva, care au oameni dedicaţi şi care vând mult social media. GH are un uşor avantaj în acest top pentru că au avut un model diferit de abordare faţă de The Practice, cei din urmă axându-se pe lansări, evenimente, activări (şi pentru că Monica Jitariuc s-a ocupat mai mult de management în ultima perioadă). Dar rămânem cu această ruptură în piaţă.

PS: Mă amuză să văd cum agenţii clasice până în măduva oaselor şi-au descoperit brusc valenţe digitale. Şi cum s-au repoziţionat şi dau lecţii de social media 🙂

bloggeri_agentii

9 comentarii. Leave new

  • Alex, cateva precizari din partea mea:

    1) Agentiile de social media nu au pierdut chiar asa rau in fata agentiilor de PR. Acest clasament scoate in fata ideea de colaborare (in care intra si informarea constanta, invitarea la evenimente, trimiterea de cadouri si campanii, fireste). Multe de aceste activitati nu prea sunt facute (sau deloc facute) de catre agentiile de SM. De aceea, o agentie de SM nu va fi niciodata in Top 5. La fel, niciuna digitala. Anul viitor o sa fac doar pe PR.

    2) Despre Blogal Initiative ar trebui sa iti spuna Chinezu mai multe. Ce pot spune eu, din experienta personala, e ca BI face campanii pe 2 planuri: prin platforma clasica BI si direct cu bloggerii. In plus, Koopertaiva 2.0, initiativa proiectelor de nisa a contribuit la cresterea in Top.

    3) Bani mai putini nu vor fi, doar ca se vor imparti la mai multi. 2014 e anul brand-ului personal si al „people relations-ului”. Mi-ar parea rau sa se decida campaniile viitoare pe baza prieteniilor din cercurile hipsteresti sau pe ochi frumosi. Daca stau bine sa ma gandesc, de anul trecut s-a migrat incet si spre abordarea asta.

    4) Diferenta dintre cele 2 agentii si restul lumii se traduce si prin faptul ca restul agentiilor sunt „focusate” pe alte servicii. Pentru multe, SM vin la pachet sau sunt la nice to have. Cand investesti intr-o divizie, SM sunt must have.

    5) Diferenta intre cele doua agentii din top e mica si ar fi si mai mica sau chiar in favoarea TP daca am fi mers mai adanc pe nise. Eu am ales 90% bloggeri generalisti. Conteaza si ce branduri au cele doua si cu ce tipuri de bloggeri rezoneaza ele. Eu chiar cred ca e o egalitate aici.

    Răspunde
  • Cristi, eu cred ca micul (aproape neglijabil) avantaj al GH vine din faptul ca ei au avut campanii de blogvertising, pe cand TP nu prea. Pana la urma intr-o zona in care inca se fac experimente e greu de stabilit un top absolut.

    Legat de agentiile de digital si activarile la care nu participa, adu-ti aminte ca acum cativa ani chiar si partea asta era la ei. Oamenii de PR nu cunosteau bloggeri, nu-i aveau pe niciun fel de liste, trecea tot prin digital partea asta. Ce-i drept, in top avem actiuni de PR, blogvertising plus proiecte speciale. Dar liniile sunt tot mai putin clare, castiga cine are mai mult business.

    Răspunde
  • Buna observatia cu blogvertising-ul. Trebuie vazut insa sa fi facut The Practice blogvertising in alte parti, dar oricum nu e relevant pentru top. Am mai pus niste lamuriri aici: http://www.manafu.ro/2014/03/9-lucruri-esentiale-despre-topul-agentiilor-care-lucreaza-cu-bloggeri/

    La partea a doua, sa stii ca multi bloggeri apreciaza si partea de PR pur… Cum nu am vrut sa fac un top al celor care fac campanii, pot sa spun ca Top 5 e apreciat printr-un mix de factori.

    Se pune insa intrebarea: Conteaza mai mult cine a facut blogvertising sau cine s-a remarcat prin PR? Raspunsul difera in functie de partea in care te afli.

    Răspunde
  • la mine a contat cine s’a remarcat prin comunicare in primul rand

    Răspunde
  • […] La rugămintea nașului Manafu, mi-am exprimat și eu votul pentru agențiile cu care am colaborat cel mai bine în anul 2013, iar acum, după ce au fost adunate toate răspunsurile celor 87 de bloggeri intervievați, nu pot să nu mă bucur când văd trei dintre agențiile votate de mine, în Top 5. Deloc surprinzătoare poziția agenției Golin Harris în vârful clasamentului, dar, în același timp, m-a uimit puțin cea de-a doua jumătate a topului. O analiză mai detaliată la Hoinaru. […]

    Răspunde
  • Spectaculoase sunt in primul rand scaderile, bine, cele percepute de fiecare om in parte, in lipsa unui astfel de clasament in anii anteriori. Asa incat daca ar deveni o obisnuinta din a face acest top in fiecare an, am putea vedea intr-adevar tendinte si performante.

    Răspunde
  • […] focusarea pe Facebook (mai ales cu venirea lui Alex Negrea). Supriza (nu numai a mea, se pare ca si a lui Hoinaru) e prezenta in “top of mind” a Blogal Initiative & Kooperativa lui Chinezu, […]

    Răspunde
  • trăiască agențiile de PR care au învățat, in anul 2014, să nu mai folosească arial, ci cambria!

    Răspunde
  • […] asemenea, Hoinaru și Auraș au făcut câteva observații foarte […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu