superbowl_image

Duminică, 1 februarie, are loc Super Bowl XLIX (49). Adică Crăciunul publicităţii din USA (cacofonie intended). Aşa cum Crăciunul nu s-ar mai face dacă n-ar exista Coca-Cola, nici Super Bowl-ul nu s-ar mai organiza dacă n-ar fi zeci de branduri internaţionale dispuse să dea milioane bune pe 30 de secunde publicitare. Glumesc.

Diverse

Anul ăsta Super Bowlul se joacă între New England Patriots şi Seattle Seahawks (câştigătorii de anul trecut). Patrioţii n-au mai câştigat de când erau mici, adică de acum 10 ani. Anul ăsta cică ar fi favoriţi. Meciul se va disputa pe University of Phoenix Stadium, în Arizona. Un stadion acoperit, ce poate ajunge până la 72.200 de locuri.

Imnul naţional va fi intonat de Idina Menzel, o tipă care e faimoasă pe Broadway, în pauza mare vor concerta Katy Perry şi Lenny Kravitz (pe bune?). Meciul va fi transmis în USA de NBC, în baza sistemului de rotaţie de care v-am mai povestit: sunt 3 mari televiziuni care transmit alternativ: NBC, CBS, Fox. Până acum vreo 10 ani erau şi cei de la ABC în rotaţie, dar ownerul lor (Disney) a dat contractul cu NFL celor de la ESPN. Nu transmiţi NFL, nu intri în rotaţia pentru Super Bowl, cam aşa a fost situaţia. Doar că Disney face mai mulţi bani din transmisiile ESPN (care e post plătit) decât din cele ale ABC.

În continuare se merge pe transmisie free online pentru IPurile din USA. Pentru prima dată se va transmite pe net şi partea de pre-game + showul de la pauză. O parte din reclame vor fi difuzate şi în streamul de pe net, dar nu se ştie dacă toate. Se pare că americanii au o mare problemă cu asta, cei care au vizionat online în anii trecuţi erau nemulţumiţi că nu văd în timp real reclamele despre care vorbeau prietenii lor în social media.

În România nu mai transmite nimeni meciul, Sport 1 s-a închis la sfârşitul anului trecut.

Reclame

Deşi în noiembrie situaţia era destul de proastă, fiind multe sloturi libere şi previzionându-se o scădere a preţului total, până la urmă s-a vândut tot. A crescut iarăşi preţul, s-a ajuns la 4,5 milioane de dolari pentru un spot de 30 de secunde.

2006 – 2,5 milioane de dolari
2007 – 2,6 milioane de dolari
2008 – 2,7 milioane de dolari
2009 – 2,3 milioane de dolari – cu un maxim de 3 milioane
2010 – 2,5 milioane de dolari – cu un maxim de 2,8 milioane
2011 – 3,0 milioane de dolari
2012 – 3,5 milioane de dolari
2013 – 4,0 milioane de dolari
2014 – 4,0 milioane de dolari

Şi un grafic drăguţ pe care l-am găsit cu nişte calcule privind evoluţia preţurilor. După cum puteţi vedea, în ultimii 40 de ani publicul s-a dublat, dar costul pentru 30 de secunde de publicitate a crescut de 10 ori.
superbowl-ad-table-2

Foto via

Momentan se vorbeşte mai mult de cine s-a retras, decât de cei care urmează să apară. Nu va mai fi anul maşinilor, asta e clar. În 2011 au fost 10 branduri de maşini care au avut un total de 23 de spoturi la Super Bowl. Acum vor fi doar 6, cu BMW care revine după 4 ani de pauză, dar fără Audi, Ford, General Motors, Chrysler şi Volskwagen. Dacă ne uităm pe statistici, anul ăsta nu vor fi prezente brandurile care au dat cele mai bune (şi vizionate)  spoturi din ultimii 5 ani: The Force, Imported from Detroit, Farmer, It’s Halftime America.

Volkswagen is the latest automaker to say it will not appear in the Super Bowl. Jaguar and Lincoln, both of which also advertised in the 2014 game, will also stay on the sidelines. And NBC said last week that currently automakers have purchased about half the number of spots than in 2012 when the Peacock Network last aired the Super Bowl.

Sunt 15 advertiseri noi anul ăsta, mai mulţi ca niciodată. Dintre spenderii obişnuiţi avem Budweiser şi Bud Light, Go Daddy, Coca Cola, Doritos, McDonalds, Microsoft, Pepsi.

Se folosesc tot mai mult două tactici: teaser sau spot lansat înainte de eveniment şi 3-4 variante de spoturi pe care să le voteze publicul. În continuare se lansează spoturi despre care se crede că vor fi difuzate la Super Bowl, dar care nu sunt decât o momeală. Dacă ne gândim puţin, e logic. Când dai 4 milioane de dolari pentru 30 de secunde, parcă vrei să creezi buzz câteva săptămâni bune pe tema asta. Până acum au fost publicate 70 de spoturi sau teasere, rămâne de văzut câte dintre ele vor ajunge şi pe TV.

GoDaddy ar trebui să aibă un articol dedicat, ei sunt împotriva oricărui sistem, ca de obicei. După ce ani la rând au avut numai reclame cu femei dezbrăcate, anul trecut şi-au angajat o agenţie. N-au spart gura târgului, dar măcar n-au mai făcut chestiile alea jenante in-house. Acum au vrut să facă mişto de căţeluşii drăgălaşi pe care i-au folosit mai multe branduri în reclamele de anul trecut şi au lansat pe net spotul ăsta. Până la urmă cică nu-l mai dau, pentru că au primit reacţii nasoale de la iubitorii de animale.

De urmărit

Sunt câteva nume din Silicon Valley, dar nu aşa multe pe cum mă aşteptam. Parcă scade puţin prestigiul evenimentului publicitar odată cu brandurile noi care au venit. Avem un produs care tratează ciuperca piciorului, o agenţie de turism care oferă croaziere, un brand de accesorii şi baterii pentru telefoane mobile (Mophie), două platforme de webdesign. Zici că ar fi pauza de la Măruţă, nu cel mai important eveniment sportiv al anului în State.

Sperăm ca brandurile mari să salveze onoarea. Până acum n-a apărut nimic cu potenţial de hit, tind să cred că reclamele de la Super Bowl şi-au atins potenţialul maxim prin 2011-2012, iar acum urmează un declin. Singura chestie interesantă vine de la Volvo, care n-a cumpărat spaţiu dar încearcă să facă buzz de pe margine. Până acum nu prea le-a ieşit, 200 de mii de views pe un spot ca ăla înseamnă nimic (Kim Kardashian a făcut 3,6 milioane în 2 zile pentru T-mobile).

https://www.youtube.com/watch?v=ntMit7V27LI

Revin cu impresii săptămâna viitoare.

Pentru pasionaţi: preview 2011review 2011preview 2012, preview 2013, review 2013, preview 2014, review 2014.