shutterstock_133154420_mic

Cred că cel mai tare mă amuz când ajung pe la câte un client care îmi zice din start ce buget are. Nici n-a terminat bine de făcut lista de nevoi, că a şi trasat limitele superioare în care trebuie să se încadreze oferta. Evident, de cele mai multe ori bugetul disponibil nu e nici măcar apropiat de valoarea serviciilor. Şi-atunci începe distracţia: încerci să le explici că trebuie găsită o soluţie de mijloc. Fie suplimentează bugetul, fie renunţă la o parte din servicii. Dar soiul ăsta de oameni reacţionează, de obicei, după acelaşi tipar. Nu dau înapoi de la servicii şi cer discount.

Ăsta e bugetul, dacă vreţi să lucrăm împreună, trebuie să vă conformaţi. Şi când aud asta îi trec pe lista mea specială de businessuri pe care le urmăresc de la distanţă. În ultimii 4 ani au fost vreo 2 care au găsit pe cineva care să le implementeze campania/siteul. Restul (şi sunt destui) pur şi simplu au renunţat, probabil după alte câteva întâlniri eşuate cu furnizori care n-au acceptat să le fie evaluată munca a priori.

Şi eu stau şi mă întreb mereu unde sunt şcoliţi oamenii ăştia. Cine îi învaţă pe ei business? Să recapitulăm: îmi ceri un cartof, apoi îmi spui din start cât trebuie să coste cartoful, eu îţi ofer un cartof mai mic, tu îmi ceri cartoful mare cu discount. În baza a ce? Nobody knows.  Cum ai făcut tu evaluarea iniţială? Cu românescul „cât poa’ să coste?” şi răspunsul „oricum mai mult de X nu dau„.

Foto: Budget via shutterstock

https://www.youtube.com/watch?v=_w9pl526enY

9 comentarii. Leave new

  • e relativ simplu: nu ai o shaormărie, să te coste carnea, sosul și focul. ai un aprozar de servicii. serviciile nu costă.

    Răspunde
  • Mizeriile astea se intampla exclusiv pentru gloria personala a cuiva. Daca le iese, cineva se va lauda ca a construit socialismul cu un buget foarte mic sau chiar ‘fara niciun cost’ (lucrez in IT, se intampla).
    Si apropo de IT, trend-ul e sa trecem de la produse (softuri, site-uri, calculatoare, etc) la servicii (business intelligence, infrastructure, storage, asset management, etc), incepem sa oferim clientilor cataloage de servicii si majoritatea sunt fericiti pentru ca la asta se asteapta, dar exista intotdeauna si haiduci, care pescuiesc o pleasca.
    Cu alte cuvinte, oricat de civilizat ar fi aprozarul, tot va veni cineva care sa vrea sa guste varza inainte sa cumpere rosii.

    Răspunde
  • Ceea ce spuneti voi ar trebui sa se intample intr-o relatie comerciala ideala. In viata reala insa, atunci cand ma intalnesc cu cineva din sfera „serviciilor”, prima intrebare pe care o aud este „da’ce buget aveti?”.

    Aici am niste variante de raspuns cu consecintele urmatoare:
    1. nu am un buget fix, va spun ce nevoi am si imi faceti o oferta de pret. Daca depaseste bugetul meu discutam despre la ce renuntam ca sa ajungem la un buget pe care mi-l permit. Raspuns: aaa, adica sa muncim la o oferta fara sa stim ce buget aveti?
    2. nu conteaza bugetul, va spun ce nevoi am si imi faceti oferta de pret. Raspunsul, invariabil, este un buget urias si o oferta cu tot felul de chestii tehnice pe care le inteleg cu greu dar care „imi trebuie”
    3. am un buget mic dar imi reduc pretentiile ca sa primesc ceva decent intr-un raport rezonabil de calitate/pret. Raspuns: aaa, la banii astia o sa il faceti degeaba, nu va ajuta.

    Răspunde
    • Îmi pare rău să-ţi spun, dar te-ai lovit în general de amatori sau ţepari 🙂 Dacă tu, ca om de vânzări nu-ţi dai seama de la prima întâlnire cam în ce zonă de buget e potenţialul tău client, înseamnă că lucrezi degeaba. Şi oricum, degeaba ai buget de sute de milioane dacă o să mă termini psihic de banii ăia 😀 Dar da, e important să ştii dacă omul vrea să facă o campanie punctuală sau vrea să intre pe TV.

      Problema de care m-am lovit eu de câteva ori e că unii oameni chiar nu au habar de costuri şi care cred că îşi permit reclame la TV (de exemplu).

  • Hoinaru, asta spuneam si eu: in viata reala, piata e plina de amatori sau tepari 😉

    Răspunde
    • Gresit. EI stiu sa negocieze (tehnica sau arta ?) :-S . Nu-i prost ala care cere, e prost ala care da.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu