Cel mai amuzant tip de client e cel care rosteşte fraza de mai sus. Când auzi asta, poţi fi sigur că vei avea probleme. În primul rând pentru că e un indicator destul de clar al faptului că omul n-are încredere în furnizorul pe care l-a ales. Nu contează cum a ajuns la tine, omul a vrut încă o părere.
Eu când aud asta mă aşez pe scaun şi mă pregătesc pentru o serie de inepţii. Asta pentru că „un prieten care se pricepe” în partea asta de comunicare online/web development poate să însemne orice. Un băiat care e pasionat de telefoane, care ştie să instaleze Windows de pe CD, care are conturi multe pe Torrente, care a auzit de la cineva cum ar trebui să fie un site sau care a făcut un site în liceu. Foarte rar se întâmplă ca prietenul să fie chiar competent în domeniu. Şi în cazul ăla rezultatul final e chiar mai rău.
Asta pentru că, invariabil, apare cel puţin una dintre reacţiile de mai jos:
- Cââât ţi-au luat? ENORM! Ştiam eu un băiat din Regie care îţi face cu 500 de lei.
Nici nu contează care e brieful, de cele mai multe ori întrebarea cu preţul e prima. - Siteul se face pe platforma X? Păi aia e cea mai proastă, aşa am auzit.
Again, n-a făcut un site în viaţa lui, dar Joomla/Drupal/Wordpress sunt praf. Ce dacă n-are clientul bani de platformă custom şi vrea siteul în câteva săptămâni? - Îţi fac platformă de la zero? Te trag în piept, de-asta te costă atât. Vor să te jumulească de bani, ascultă-mă pe mine!
Exact ca la punctul 2, numai că invers. - Trebuie musai să ai unicorni roz în site!
Nu contează că nu se potrivesc, că siteul e despre altceva, prietenul se pricepe! - De ce nu faceţi ca pe Emag/Amazon/Ebay/Booking.com? Că sigur se poate.
Când nu dai tu banii şi nici nu faci munca, se poate orice. Ce contează cât costă? Oricum am stabilit la punctul 1 că e prea mult.
De-asta evit să le dau sfaturi amicilor sau prietenilor care aleg să lucreze cu altcineva şi îmi cer o părere. De obicei nu ştiu tot contextul, nu ştiu ce-a gândit omul ăla şi nici ce probleme au apărut pe parcurs. Iar să comenteze de pe margine poate oricine, chit că se pricepe sau nu.
2 comentarii. Leave new
6. hai să îi facem clientului ce vrea, dar să nu funcționeze.
7. hai să îl îmbrobodim pe client și să ne supărăm când întreabă în altă parte de ce costă 3.000€ o temă custom de wordpress.
8. hai să înregistrăm domeniul clientului pe numele nostru și apoi să îl șantajăm să rămână clientul nostru.
9. hai să îi spunem clientului că nu se poate și apoi să dăm din colț în colț când el pe la CC pe cineva care se pricepe și știe că se poate.
10. hai să ne opărim când aflăm că clientul a apelat la un consultant extern ca să îl apere de incompetența și reaua voință a agenției.
am mai mâncat și noi o pâine prin online, anii 00 au cam trecut 🙂
Consultant e o treabă, „prietenul care se pricepe” e altă mâncare de peşte.