intalnire_emag

Ieri seară am participat la o nouă întâlnire informală cu o parte din top managementul eMAG. Acest happening devine ceva tradiţional, organizat de eMAG la fiecare 6 luni. Puteţi citi aici cum a fost întâlnirea de acum 1 an şi pe blogul lui Radu cum a fost acum 6 luni, în mai (eu am lipsit, nu mai ştiu exact de ce).

Aşa cum observam şi anul trecut, echipa formată din Iulian Stanciu, Tudor Manea (director general eMAG România) și Bogdan Axinia (VP pe Tehnologie) pune cărţile pe masă la aceste întâlniri. Se discută extrem de direct şi de sincer totul. Mi s-a părut că de data asta au fost chiar mai direcţi şi mai relaxaţi decât în 2015. Probabil e o relaxare care vine în momentul în care ştii că ai un business bun, ştii că lucrurile se vor întâmpla indiferent de micile informaţii care ies pe piaţă şi per total vrei să faci lucrurile bine.

S-a discutat puţin şi despre Black Friday, dar nu foarte mult, va urma în luna noiembrie un eveniment dedicat.

Cifre interesante

40% dintre produsele care sunt afişate au două sau mai multe oferte. Marketplace-ul s-a dezvoltat foarte mult, de la 734 de selleri şi 460.000 de produse anul trecut în septembrie, la 1824 de parteneri şi aproape 1,2 milioane de produse. Până în vara lui 2017 se aşteaptă ca numărul sellerilor să ajungă la 4000.

3 depozite regionale a deschis eMAG în ultimele luni, la Timişoara, Cluj-Napoca, Braşov. Din depozitul central aflat în Ilfov pleacă TIRurile eMAG spre depozitele regionale, care au în permanenţă stocuri cu cele mai frecvent cumpărate 350 de modele, cele mai populare.

11 zile durează, în medie, până când o persoană ajunge să cumpere un televizor (asta e perioada de informare, comparaţii etc.)

300.000 de produse s-au adăugat la favorite imediat după ce a apărut Ghidul de supravieţuire de Black Friday anul trecut. Această funcţie îţi permite să primeşti pe mail notificări atunci când scade preţul produsului pe care vrei să-l cumperi (pe principiul Cofffre, despre care am mai vorbit pe aici).

10.000 de scaune pe lună vinde eMAG, fiind una dintre ramurile bune de business, au chiar şi o marcă proprie.

80% din reviewurile de pe site provin din achiziţii verificate. În ultimele luni s-a făcut focus pe reviews, oamenii au fost invitaţi să-şi spună părerea despre un produs pe care l-au cumpărat.

51.179 de reviews în luna septembrie, de vreo 3 ori mai mult comparativ cu lunile precedente.

reviews_emag

100.000 de vizitatori unici au intrat pe pagina acestui televizor Sony, după ce o serie de reviews s-au viralizat. Momentan n-au vândut nicio bucată din acel TV de 320.000 de lei.

30-40% din vânzările Flanco de pe net vin din eMAG Marketplace.

Au avut o creştere între 5-7% a vânzărilor datorită îmbunătăţirii vitezei de încărcare. Pe lângă optimizările la care s-a lucrat vreo 6 luni, una dintre soluţiile simple a fost upgrade-ul la PHP 7. În următoarele 6 luni se va lucra la versiunea mobilă, apoi la îmbunătăţirea vitezei din aplicaţie.

25% dintre cumpărători răspund la cererile de chestionar despre satisfacţia clienţilor.

100.000 de produse au acum livrare în 2 ore (în Bucureşti preponderent). Printre chestiile ciudate care s-au comandat: ojă la 6:21 dimineaţa, tricou cu naţionala României la 17:07, pachet de Pampers la 23:11 (that’s what I call a shitty emergency).

livrare_2ore

Black Friday 2016

  • Vor anunţa cu ceva timp în avans stocurile pentru produsele principale, pentru a nu mai exista discuţii. Au făcut asta şi anul trecut, pe parcursul zilei de BF, acum vor anunţa din start, ca să nu mai aibă oamenii nemulţumiri că n-au prins iPhone ieftin.
  • S-a discutat puţin povestea cu preţurile, explicaţia e deja în articolul de anul trecut, nu umflă nimeni preţurile, pur şi simplu opresc toate promoţiile cu câteva săptămâni înainte.
  • Black Friday generează cam 10% din business-ul pentru tot anul.
  • Anul acesta se aşteaptă la o creştere cu 30% faţă de anul trecut.
  • Se vor baza mult şi pe livrarea în centrele Poştei Române, în noiembrie vor ajunge la 205 puncte de livrare cu poşta.
  • Tendinţa este să se bazeze mai puţin pe curieri, care pur şi simplu nu ţin pasul cu creşterile lor de business (nu s-a zis asta direct, dar cam asta e concluzia).
  • De BF va pleca un tir la fiecare 3 minute, vor fi 100 de porţi la care se va opera. Faceţi voi calculele, că mă depăşesc cifrele astea.
  • Black Friday e mai mult o investiţie de marketing, marjele de profit sunt extrem de mici, însă contribuie la vânzările de peste an (probabil că e o formă de fidelizare prin care îşi asumă că nu câştigă mult atunci, dar câştigă în restul timpului).

 

Alte informaţii şi idei

Fun fact: dacă daţi căutare „televizor sony scump” o să vă apară o listă de televizoare Sony cu preţ descrescător, deci primul va fi acel Sony de care vorbeam mai sus.

Cele mai multe produse cu livrarea în 2 ore se comandă vinerea, între 16:00 şi 18:00. Cei mai mulţi cumpărători care folosesc serviciul ăsta de livrare în 2 ore sunt din sectorul 1 (normal, ăia care au bani+corporatiştii).

livrare_2ore_produse

S-au făcut tot felul de optimizări, începând cu showroom-ul, unde poţi ridica produsul fără să treci pe la casierie (dacă ai plătit online) şi continuând cu procedurile de livrare, optimizarea siteului, a procesului de retur etc.

Pentru zona de fashion deja s-a schimbat interfaţa din site şi se ia în calcul introducerea unor cabine de probă în showroomuri.

Începând cu luna decembrie utilizatorii vor avea posibilitatea să salveze carduri pe site, fără să facă vreo comandă (prin MasterPass), în felul ăsta poţi comanda instant în momentul în care vezi un produs interesant, nu te mai scotoceşti după card.

În Ungaria, Black Friday reprezintă cam 15% din totalul vânzărilor de peste an, în timp ce în Bulgaria e cam 20% din total.

Tot în Ungaria se bazează foarte mult pe Poşta Maghiară, care are 55% share în piaţă şi nişte servicii bune, fiind restructurată recent.

În Polonia momentan nu există Black Friday şi nici nu vor să introducă ei conceptul pentru că sunt destul de mici, cam al 10-lea jucător din piaţă. Acolo abia s-a făcut rebrandingul, iar din 2017 intră pe creştere mai serioasă.

Se pregătesc să deschidă un nou showroom în Bucureşti, momentan se fac analize de trafic şi zone de comandă, probabil că anul viitor se va deschide. Tot într-un spaţiu individual. Nu vor să cumpere trafic dintr-un mall, merg pe ideea că oamenii vin special pentru showroom, după ce văd pe net produsele (care, btw, sunt afişate în showroom în funcţie de ce caută lumea).

Mai pregătesc şi un chat-bot, care iniţial va recunoaşte text, apoi şi voce, vor să meargă pe conceptul ăsta de comandă vocală.

Şi una dintre cele mai interesante idei ale serii: în 2-3 ani e posibil să renunţe la noţiunea de promoţie. Mai exact, la preţul tăiat. Deja testează asta şi studiază comportamentele oamenilor, însă la marile conferinţe de ecommerce din lume se tot vorbeşte despre asta. E posibil ca în 2-3 ani să nu mai existe două preţuri (nou şi vechi) ci să se treacă la un singur preţ, cel actual. În felul ăsta se elimină discuţiile cu preţul umflat înainte de promoţie.

A scris şi Dan Dragomir, iar aici e un LIVE făcut de Cetin.

10 comentarii. Leave new

  • Si poate reusesc sa aiba preturi promo care nu sunt mai mari decat cele normale de pe Amazon.

    Răspunde
    • Dacă ziceai EvoMag, Altex sau orice alt brand românesc înţelegeam. Dar ce treabă are Amazon? Volume diferite, discounturi diferite de la producător, taxe etc.

  • ‘Neaţa!
    Zicem „marjă de profit” la româneşte, nu margine…
    Numai bine!

    Răspunde
  • „Se pregătesc să deschidă un nou showroom în Bucureşti, momentan se fac analize de trafic şi zone de comandă, probabil că anul viitor se va deschide.” – s-a inchis McDonald’s-ul de la Bucur Obor – acolo vad eu un punct ideal pentru Showroom… Bine, tot acolo, la parterul bloclui, pe colt, este si Flanco, mai incolo, pe cealalta latura este Altex, dar tot mi se pare un loc bun. Parerea mea, care este 😉

    „Se vor baza mult şi pe livrarea în centrele Poştei Române, în noiembrie vor ajunge la 205 puncte de livrare cu poşta.
    Tendinţa este să se bazeze mai puţin pe curieri, care pur şi simplu nu ţin pasul cu creşterile lor de business (nu s-a zis asta direct, dar cam asta e concluzia).”

    Posta Romana este astazi intr-un fel de greva partiala – am intrebat, nu le-a sosit masina de corespondenta si nu se stia daca vine, in fine, era de asteptat – iar timpii de asteptare sunt uriasi, cu niste cozi interminabile.
    Pe cei din oficiul nostru, 38, ii cunosc destul de bine si sunt oameni OK, doar ca sunt ingropati de hartoage, birocratie si desi ei vor sa faca ceva, nu pot, ca nu sunt lasati de sus – vechea poveste, dar asta-i alta discutie.
    Iar la curieri, ce sa mai zic… Am avut mari probleme cand mi s-a livrat ceva cu Cargus, am refuzat coletul, care a ajuns dupa aproape 2 saptamani de stat prin depozite – colet cu lapte praf pentru copil!!! – si l-am comandat din nou, cu livrare prin Fan Courier, mi-a ajuns in 2-3 zile, adica normal. Alte comentarii…

    Dar, cea mai mare problema, pe care nu stiu daca a ridicat-o cineva: de ce naiba nu scot refresh-ul dupa ce ai selectat fiecare filtru? PC Garage are aceasta filtrare, pui bifa pe ce casuta vrei, dai FILTREAZA si gata. Ei, dupa fiecare criteriu, fac refresh la pagina – enervant si inutil pentru utilizator.
    Le-am lasat sugestia asta la feedback de fiecare data, nu s-a intamplat nimic.
    Bine, inteleg, vor afisari cat mai multe – tampenie maxima pe capul lor, nu-si dau seama ca enerveaza utilizatorii, cel putin, pe mine, la maxim! – dar nu asta-i solutia…
    Pune, eMagule, o filtrare care sa nu ma enerveze, eu stiu exact ce vreau: tablete de 7″ si 8″, care sa fie cu Android, 16 sau 32GB spatiu stocare, vandute de eMag. Simplu, un click, la PC Garage se rezolva. La eMag – ei bine, tadam – 5 click-uri. Pai e frumos??!?

    Răspunde
    • 6 click-uri, de fapt, am uitat un click… 🙁

    • Nu cred că îşi doresc o zonă cu mult trafic pietonal, pentru că lumea intră pe site dacă vrea să vadă ceva. În magazin intri doar dacă ai treabă sau vrei să te convingi de o viitoare achiziţie. În felul ăsta scapă de gură-cască.

      Poşta Română are avantajul că dispune de multe oficii şi mulţi angajaţi. În special oficii în oraşe mici, în care curierii ajung greu.

      Legat de filtrare, ceea ce spui tu ar trebui să se facă cu un AJAX. Însă PC Garage e un magazin destul de mic, cu puţine requesturi pe secundă. Îşi permit să aibă AJAX. La eMAG nu prea e posibil după părerea mea. Nu sunt programator, dar lucrez cu programatori şi ştiu cum se comportă shopurile mici şi medii. Poate că ar fi o soluţie să ai o bifă înainte cu „selecţie multiplă”.

    • PC Garage parca a fost achiztionat de eMag, din cate-mi aduc aminte, ar putea sa ia de la ei scriptul.
      Ideea asta… nu tine! Mai mult incarca serverul atunci cand face refresh dupa fiecare criteriu, decat daca selectezi o singura data – mai putine request-uri trimise catre server.
      Exact asta spuneam: la PC Garage dai click, click, click, filtreaza si gata – un singur request, cereri multiple si exacte, un singur request pentru interogare baza de date. La eMag, dupa fiecare criteriu de filtrare, refresh la pagina, inca un request catre baza de date.
      Nici eu nu sunt programator, insa ceva se poate face, dar nu se vrea…

    • Da, nu funcţionează chiar aşa. Tocmai asta zic, un script care merge pentru PC Garage nu e musai să funcţioneze pentru un site de 10 ori mai mare. Plus că AJAX-ul presupune să tragi mai multă informaţie în acelaşi timp, în background.

    • Poate ca nu si sunt de acord cu tine aici: alt nivel este la eMag.
      DAR, pentru clientul final, nivelul de satisfactie si confort este maxim asa cum spun eu. Mai ales pentru cei care stiu ce vor si/sau sunt mai pretentiosi. Poate ca suntem o minoritate ignorabila?

      Si mai este un punct: la PC Garage, poti selecta, manual, criteriul de filtrare avansata vs. filtrare standard – pentru cei pretentiosi, ca mine – care sa faca exact asta: sa nu te streseze cu refresh la fiecare criteriu.

      Posibil sa fi facut ei niste studii de functionalitate – desi ma indoiesc, dar sa zicem – si fezabilitate si e mai bine pentru ei asa. O fi. Dar pentru mine, este enervant…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu