ikea_image

*Later edit: Am primit nişte clarificări de la agenţia de PR: cele 3 magazine se vor deschide până în 2021, urmând ca până în 2025 să se ajungă la 9 magazine IKEA în România.

Ieri s-au anunţat rezultatele financiare ale IKEA România, alături de o mulţime de cifre de vânzări. Cu un singur magazin fizic (plus cel online) IKEA a vândut de 115 milioane de euro într-un an, cu 21% mai mult decât în anul financiar precedent. Numai restaurantul a adus venituri de 7,2 milioane de euro într-un an. Adică peste 20k euro pe zi, dacă ne gândim că n-a fost deschis 365 de zile.

S-au vândut 5 milioane de chifteluţe şi 3 milioane de hot-dogi. Cu chifteluţele măcar avem o scuză, că se împart la 10 porţiile, dar 3 milioane de hot-dogi? Eu am mâncat vreo 6 pe tot parcursul anului financiar 2016, cine i-a mâncat pe restul?

Cu asemenea rezultate oamenii de la IKEA cred că îşi freacă palmele în aşteptarea magazinului cu numărul 2, care va fi deschis în zona Policolor, pe Theodor Pallady. Din păcate, abia sunt în etapa aprobărilor, aşa că se preconizează ca dată de lansare finalul lui 2018. 

Aştept magazinul cu numărul 2 ca pe un medalion de cartofi cu broccoli, mai ales că IKEA #1 a devenit impracticabil în weekendurile mohorâte. Am fost acum câteva săptămâni duminica la 18:00 şi locul arăta ca după o promoţie la tigăi dintr-un hipermarket. Maşini abandonate pe jumătăţi de bordură, altele lăsate pe avarii în mijlocul drumului, cozi la ieşirea din parcare, din difuzoare se rosteau la foc automat numere de înmatriculare, zici că se întâlniseră Crăciunul şi Black Friday. Probabil că după apariţia magazinului 2 se va putea circula în linişte şi în weekend la Băneasa.

Însă vestea şi mai bună vine pentru oamenii din afara Bucureştiului, care vor avea în câţiva ani magazine IKEA mai aproape de casă. Sunt în plan 3 noi oraşe în care se vor deschide magazine: Timişoara, Braşov şi Cluj-Napoca. Deocamdată sunt în căutări de teren. Mi se pare super logic să alegi Timişoara şi Cluj-Napoca, sunt oraşele cu cel mai mare număr de locuitori după Bucureşti. Cât despre Braşov, probabil că au calculat câţi hot-dogi şi chifteluţe pot vinde în weekend turiştilor de pe Valea Prahovei şi au concluzionat că merită investiţia de câteva sute de milioane de euro. Mulţi nici nu vor mai urca până în Poiană după ce se deschide IKEA.

Din comunicatul oficial:

Mai mult, Timișoara, Brașov și Cluj sunt următoarele trei orașe în care deschiderea de noi magazine în România este o prioritate pentru IKEA South Europe. Echipa de Property & Expansion se află în proces de prospectare de terenuri care să îndeplinească parametrii necesari pentru un magazin nou, precum: acces la mijloace de transport în comun și o bună infrastructură de drumuri, suprafața terenului și o localizare bună, aproape de oraș.

Apropo de asta, mai ştiţi că circula zvonul ăla conform căruia se poate construi un singur magazin IKEA pe o rază de 500 de km? Şi e amuzant, că la o simplă căutare pe net afli că în Berlin sunt 4 magazine IKEA (în toată Germania sunt 50!), în Oslo sunt 2, Varşovia la fel şi tot aşa.

Nişte cifre cifre primite alături de comunicatul de presă:

  • Totalul de vânzări IKEA România (fără TVA): 514.661.610 lei
  • Vânzările IKEA FOOD: 32.327.535 lei (fără TVA)
  • Numărul de produse vândute: 17,3 milioane
  • Numărul de vizitatori în magazin: 3.246.389
  • Numărul de angajați: 569
  • Salariul minim brut în IKEA România: 2.000 lei
  • Numărul de vizitatori www.IKEA.ro: 6.616.069
  • Numărul de membri IKEA FAMILY: 224.000
  • Fani ai paginii de Facebook IKEA România: 334.942
  • Procent din total pentru gama pentru o viață mai sustenabilă acasă: 5,5% (creștere de 31%)
  • Chifteluțe vândute: 5.284.615, 100 de tone (70% suedeze, 15% vegetariene și 15% de pui)
  • Numărul de hot-dog vânduți: 3.004.111
  • Kilometri de hot-dog vânduți: 541 km
  • Cel mai bun magazin în lume la vânzarea de prăjituri Almondy: 297.000 bucăți.
  • Tone de carton și hârtie reciclate: 1.119
  • Tone de metal reciclate: 36
  • Tone de plastic reciclat: 72
  • Tone de sticlă reciclată: 11
  • Textile reciclate: 1 tonă, refolosită de un antreprenor social