Ce m-a uimit în toată povestea asta cu problema Namebox.ro a fost uşurinţa cu care oamenii se lasă în grija unui furnizor. Şi nu vorbesc despre cele 7-8 bloggeriţe tinere, care şi-au luat un hosting şi au crezut că s-a încheiat povestea. Există acolo businessuri care au pierdut tot, există oameni maturi care ar trebui să ştie că sistemele informatice mai dau greş din când în când.

Nu zic să faci backup săptămânal şi să urci totul în cloud, pe lângă versiunea de pe hard, dar măcar o versiune parţială poţi să ai. Eventual să rogi pe cineva să-ţi facă un backup, să-ţi instaleze un plugin care face asta, să te îndrume în vreun fel.

Cei mai mulţi oameni furioşi au început să strige că ei au plătit şi că trebuie să li se ofere servicii. Ok, dar asta nu înseamnă că trebuie să te încrezi total în serviciul ăla. Poate are loc un incendiu, poate fuge patronul cu banii şi nu mai ai acces la nimic. Ce faci atunci?

În plus, mai e o variantă, la fel de nasoală: degeaba au ei backup dacă le infectează cineva toate serverele, inclusiv backup-ul. 

Ştiu că ne-am obişnuit să avem totul în cloud, să ne conectăm cu contul Google şi să ne apară direct contactele pe telefon, să continuăm conversaţia în Messenger de pe orice device, dar chestiile astea costă enorm. Chiar dacă noi nu dăm niciun ban, cineva dă. Ca să ai servicii de aceeaşi calitate ori plăteşti mai mult, ori pui mâna şi munceşti puţin. Până la urmă serviciul ăla era de hosting, nu de backup. 

PS: Nu vreau să fac shameless promo, dar mi se pare normal ca omul care îţi face siteul să aibă / să-ţi dea un backup full după lansare. Noi la prăvălie aşa facem.

6 comentarii. Leave new

  • Mă număr printre norocoșii de azi. Acum 2 sau 3 ani mi-am setat un plug-in care îmi făcea automat back-up într-un cont de dropbox. Am crezut că sunt ok (l-am setat cu ajutorul unui amic), iar azi descopăr că s-au salvat doar plug-in-uri. Mai aveam un export făcut din wordpress tot acum 2 ani și ăla conține doar fișiere, am descoperit tot azi, bineînțeles. În rest, am făcut muncă manuală să recuperez din Google Cache. Dar pentru mine e o pagubă minimă în comparație cu acele companii care nu s-au sinchisit de back-up. Oh well 🙂

    Răspunde
    • Îmi pare rău să aud. Am pierdut parţial un site din aceeaşi cauză acum câţiva ani şi mi-a părut super rău de el, chiar dacă era proiect personal şi îl ţineam de arhivă.

  • Ce nu inteleg 99% din clientii firmelor de hosting e faptul ca ei primesc niste resurse in „chirie” si nimic altceva si au dreptul sa faca cu ele o serie de chestii in limita legii.
    E ca si cand ai inchiria un apartament si ti-ai depozita in el 20 de lingouri de aur, iar dupa ce te calca hotii te-ai duce peste proprietarul apartamentului sa te despagubeasca fiindca era usa mai fragila sau fiindca ai uitat tu un geam deschis.
    Fix asa se aplica si la hosting. Inchiriezi niste resurse si e fix responsabilitatea ta ce faci cu ele. Din pacate foarte multi ajung sa inteleaga treaba asta dupa o intamplare dinasta…

    Răspunde
    • Hostingul e o necunoscută. Oamenii nu înţeleg exact pentru ce dau banii, astfel încât e normal să aleagă varianta mai ieftină (oricum se încarcă, nu?)

      De-asta consider că e parţial vina celor care au făcut siteul, ei ar trebui să educe clientul.

  • Majoritatea clientilor sunt oameni care nu stau pe net toata ziua. Si care nu inteleg ce e backup si din astea. Si hosterii in general nu scriu CU ROSU pe contracte si pe prima pagina, ba, boilor, faceti backup ca va ia mama gaia intr-o zi. Multi dintre clientii mei de web design nu stiu nici macar sa posteze un articol pe site, si noi le cerem sa faca backup. La chestia de costuri .. ca mai e si discutia asta, ca vezi doamne, nu platesc oamenii mii de euro pe luna .. cam cat ar trebui sa fie un cont pentru un situlet de 100-400 de vizite maxim (cat au majoritatea) pe zi? Majoritatea bloggerilor mici abia isi permit 3-4 dolari pe luna. Firmele care au 4 pagini de prezentare si un formular de contact, cate sute de euro sa plateasca doar pentru astea?

    Niciun host cu care am lucrat (de 13 ani, de cand cumpar servicii de gen), nu promoveaza faza asta suficient. Majoritatea te atrag cu spatiu/bandwidth, cu uptime etc.) Si in general afli si faza cu backup, cand e prea tarziu.

    Răspunde
    • Dacă nu te pricepi deloc, lucrezi cu unul care se pricepe, nu? Eh, ăsta e motivul pentru care cred eu că e şi responsabilitatea celor care au făcut acele siteuri.

      Cum am zis şi în articol, noi la finalizarea unui proiect facem un backup pe care îl păstrăm pe hard. Recomandăm şi un backup full din când în când, uneori mai instalăm şi pluginuri care fac asta, dar pentru mulţi clienţi e suficient. În general lumea are un shop, un site de prezentare, mai rar sunt siteuri de content. Iar dacă faci content săptămânal, te pricepi suficient de bine încât să te preocupe şi un backup.

      Pentru cei care nu prea stau pe net probabil că e suficient un site de prezentare, deci le foloseşte un backup mai vechi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Meniu