Probabil că aţi văzut ştirea de acum vreo 2 săptămâni: Enel a pregătit instalarea a 2500 de puncte de încărcare electrică în toată România până în 2023.
Este vorba de proiectul Enel X, ce prevede investiţii de 20 de milioane de euro. Atenţie, nu e vorba de staţii de încărcare, ci de puncte. O staţie poate conţine între 1 şi 3 puncte de încărcare, principiul fiind acelaşi ca la pompele din benzinării. Deci probabil că vorbim de aproximativ 1000 de staţii de încărcare, dispersate pe tot teritoriul ţării în următorii 5 ani.
Însă e de luat în calcul că Enel probabil că nu e singura companie interesată de piaţa automobilelor electrice. Sunt convins că vor avea cel puţin un competitor până în 2023, dacă nu cumva se va schimba atât de mult piaţa încât benzinăriile să adauge şi acest serviciu. Sigur, acum pare o utopie să oferi în benzinării o soluţie pentru „petrol killers”, dar până la urmă marile companii petroliere nu se vor mai putea împotrivi.
În plus, vom avea aceste staţii pe care Enel X le numeşte Juice Pump şi care probabil că se vor numi generic „curentării” (serios, ce alt nume să le dai? benzinării electrice?)
Planurile Enel X sunt să aibă 300 de puncte de încărcare la finalul lui 2019, apoi să crească numărul în fiecare an, până în 2023. Partea proastă e că 75% dintre aceste puncte vor permite quick charge, în timp ce restul de 25% vor fi fast şi ultra fast. În termeni tehnici Quick este opţiunea de 22 kW, Fast permite 50 kW şi Ultrafast permite peste 150 kW. Opţiunea Fast este cea care încarcă 80% din baterie în vreo 20 de minute. Genul acesta de staţie de încărcare este la sediul BMW din Băneasa, unde poţi încărca gratuit o maşină electrică. Nu-mi dau seama exact cât de repede se încarcă la Ultrafast, dar probabil că petreci la fel de mult timp ca la pompă. Puteţi citi mai multe despre tipurile de puncte de încărcare la Radu.
Citeşte despre experienţa mea de o săptămână cu BMW i3 aici.
Enel X nu înseamnă doar nişte puncte de încărcare, ci un întreg sistem. O aplicaţie de mobil ce permite mai multe profile, în care ai tot istoricul de încărcare, abonamente de business, tarife diferenţiate în funcţie de ora la care îţi încarci maşina, abonamente pentru utilizatorii frecvenţi, alt tip de abonamente pentru cei care folosesc încărcarea ocazional.
Momentan sună extrem de bine, mi-aş dori să văd că lucrurile se implementează conform planului. Asta pentru că Enel X va căuta să dezvolte staţiile de încărcare pe domeniul public. Ceea ce înseamnă că vor avea nevoie de sprijinul autorităţilor, care să le pună la dispoziţie nişte spaţii. Le urez mult succes cu asta, vor avea nevoie.
Am aflat şi nişte cifre interesante la prezentarea respectivă: dacă în România sunt doar 1700 de maşini electrice, în China se va ajunge la 1 milion de maşini electrice vândute doar în 2018.
Până în 2040 jumătate din maşinile vândute vor fi electrice (conform estimărilor Bloomberg asta înseamnă cam 40-45 de milioane de autoturisme). În România ne putem aştepta la vreo 100-150.000 de maşini electrice până în 2025 conform celor de la Enel X (există şi estimări optimiste care vorbesc de 250.000 de maşini în următorii 7 ani).
Eu unul sunt tot mai convins să trec pe electric, iar acum am şi un orizont de timp rezonabil pentru asta. Probabil că în 2021 voi putea să fac acest pas, la momentul respectiv ar trebui să fie suficiente puncte de încărcare rapidă în Bucureşti. Pentru ieşirile din localitate probabil că va fi nevoie să găsesc alte soluţii (ori împrumut de la părinţi, ori închiriez una), însă realitatea e că mi se întâmplă extrem de rar să plec cu maşina din oraş.
Din 90.000 de km pe care îi am cu Hoimobilul (da, exact cum Batman are Batmobilul), probabil că vreo 70-75.000 sunt făcuţi prin oraş. Iar aici ar fi suficient să încarc o dată pe săptămână, cel puţin aşa am făcut cu BMW i3. Până în 2021 vor apărea baterii cu puteri mai mari, iar o încărcare la 80% probabil că va dura cam 10 minute, ceea ce e foarte puţin. Chiar dacă n-o să pot încărca atât de rapid, sunt convins că toate mallurile vor avea suficiente puncte de încărcare şi nici n-o să simt cât de repede trece un film prelungit cu o sesiune de shopping.
Până la urmă nici acum nu ai nevoie 100% de încărcare acasă, la fel cum nu ai nici cisternă în faţa blocului să mai torni nişte benzină peste noapte.
Preţurile electricelor devin şi ele tot mai bune, am testat noul Nissan Leaf la evenimentul Enel şi mi s-a părut foarte mişto. Modelul de top este 38.000 de euro, din care poţi să scazi cei 10.000 de euro care sunt daţi de Stat pentru maşinile electrice (mă rog, am înţeles că trebuie să aştepţi până ţi se lungesc urechile). Deci porneşti de la 25.000 cu o maşină electrică, ceea ce nu e rău deloc. Un 20.000 de euro ar fi şi mai bine.
Să vedem ce se mai lansează în anii următori, cică în 2019 sunt programate 50 de noi lansări, iar în 2020 alte 40 de lansări de automobile electrice.
Însă până atunci cred că o să-mi o altă maşină pe care s-o ţin vreo 3 ani, neapărat automată şi pe benzină.
2 comentarii. Leave new
Cand a inceput nebunia cu electricele in urma cu cativa ani, eu ma gandeam ca benzinariile vor fi primele care vor implementa si pompe de curent. Pana la urma ele nu vor sa dea faliment in viitor, au deja locul, deci ma gandeam ca e miscarea logica.
Deocamdata eu sunt dezamagit de oportunitatile de incarcare in bucuresti, imi inchipui cum e in provincie. Daca ai destul timp de pierdut sau destul de multi bani sa ti instalezi un punct acasa poti sa ti iei. Altfel va fi un chin. Eu am. Plug in hibrid si mi e f greu sa l incarc prin oras.