Mi-am adus aminte recent de ştirea cu tranzacţia dintre Easyhost şi Zonga, într-un moment în care încercam să ascult ceva muzică pe Zonga şi picase aplicaţia.

Din punctul meu de vedere, tranzacţia respectivă e mai mult o mişcare de PR, care să seteze un preţ în piaţă. „Dacă X a dat atâţia bani pe 8% din compania Z, înseamnă că valoarea totală e de Y”. Din păcate, nu văd un viitor prea luminos pentru Zonga, în contextul în care Spotify are toate integrările posibile, iar locul 2 e ocupat de Deezer. În plus, sunt o mulţime de utilizatori de iPhone care preferă în continuare iTunes.

Şi ca să fie lucrurile mai rele, aplicaţia Zonga dă din ce în ce mai multe rateuri. Eu o folosesc pentru că am un abonament de la Vodafone în care e inclus gratuit şi serviciul ăsta. Şi la câtă muzică ascult eu pe telefon chiar n-am nevoie de Spotify Premium.

Probabil că Zonga o să mai existe un timp, dar în lipsa unui exit (care nu-mi dau seama cum s-ar produce), serviciul va merge din ce în ce mai prost.

Ăsta e al doilea proiect lansat de Sergiu Biriş care se vede depăşit de concurenţa internaţională, după Trilulilu. Şi cred că putem spune că a cam trecut vremea adaptărilor româneşti. Dacă Trilulilu s-a lansat ca „Youtube-ul românesc” şi Zonga ca un fel de „Spotify românesc”, în ziua de azi astfel de produse nu mai au loc pe piaţă.

Produsele internaţionale pe care le replică astfel de proiecte intră mult mai repede pe pieţele emergente. Strategia de expansiune include de cele mai multe ori 100-150 de ţări de pe toate continentele. E normal ca liderul de la nivel internaţional să se impună rapid şi la nivel local, indiferent de câte resurse şi atuuri ar avea concurentul autohton.

Asta nu înseamnă că Trilulilu şi Zonga n-au fost produse bune la vremea lor. Din contră, cred că au fost nişte produse excelente, care au oferit publicului exact ceea ce avea nevoie atunci. Doar că vremurile alea au cam trecut.

6 comentarii. Leave new

  • orice proiect din ăsta are o fereastră de oportunitate. când aceasta trece, șansele proiectului dispar.

    Răspunde
    • Păi asta zic, mi se pare că fereastra aia a scăzut atât de mult, și că startup-urile internaționale au ajuns să ia bani mulți atât de ușor pentru extindere, încât nu mai ai timp suficient și nu are sens să mai dezvolți așa ceva.

  • Eu folosesc de vreo 3 ani Google Play Music, merge foarte bine, e perfect integrata pe Android, costa doar 22 lei pe luna, nu consuma atat de mult trafic ca Dezeer. Spotify inca nu am incercat dar nici nu simt nevoia de o schimbare. La un moment dat am avut si eu Zonga inclus in abonamentul la Vodafone, am folosit-o 2 sau 3 zile si imi amintesc ca era infiorator de proasta si nu avea muzica noua, in schimb era plina de manele.

    Răspunde
  • Pe partea de Antivirus stăm bine totuși. Sunt mulțumit de Bitdefender și nu e reclamă.

    Răspunde
    • Cu Bitdefender e altă poveste. Nu au pornit ca antivirus românesc dedicat consumatorilor de aici. Pur şi simplu au creat un antivirus care a crescut şi a urmat toate etapele fireşti ale unui business tech.

  • […] că, în 2019 (mă rog, de vreo 3-5 ani) adaptările locale și ideile fără fundament au cam pierit, unele au murit singure, altele n-au găsit finanțare și au rămas în fașă. Fereastra e […]

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă email validă.

Meniu