De data asta nu mai e vorba despre greşelile pe care le-am făcut eu, ci despre cele pe care le văd la alţi antreprenori. Văd foarte des scenariul ăsta şi mi se pare una dintre marile greşeli din antreprenoriat. 

Ai un business care merge cât de cât. Nu prea investeşti cine ştie ce, însă lucrurile se mişcă. Ţi-ai găsit o agenţie sau un om de încredere care fie îţi face marketingul, fie se ocupă de toate operaţiunile. Omul ăsta se descurcă cum poate, cu resursele limitate pe care le are. Înţelege piaţa, acceptă să lucreze cu bugete mici, maximizează profiturile, optimizează campaniile, face tot ce se poate ca lucrurile să avanseze cât de cât.

La un moment dat, te hotărăşti să investeşti mai mulţi bani în business, să-l faci să crească. Însă nu-i dai banii pe mână omului tău de încredere sau agenţiei cu care ai dus lucrurile până acum. Te gândeşti că e nevoie de cineva mai pregătit, dacă tot investeşti banii ăia, să mergi la sigur, aşa că iei un consultant extern cu un CV frumos sau o agenţie cu multe premii. 

Şi de cele mai multe ori asta e o mare greşeală. În primul rând e foarte aiurea să nu-i dai o şansă omului tău care te-a adus până aici, să vezi ce-ar face el dacă ar avea un buget mai mare. Pe lângă asta, aduci un om sau o agenţie care nu ştie afacerea ta şi te aştepţi să-i înveţe particularităţile imediat. N-o să se întâmple chestia asta, aşa că te vei trezi cu nişte soluţii foarte standard la nişte probleme foarte specifice.

În plus, consultantul sau agenţia respectivă nu vor pune la fel de mult suflet în proiectul tău. Şi e normal, pentru ei eşti doar un alt proiect pe care lucrează, n-aveţi un istoric împreună. E doar un job şi atât, spre deosebire de omul sau oamenii care au tras alături de tine încă de la început.

Nu mai spun că uneori dai de consultanţi care sunt nişte impostori sau care nu ştiu decât să bată din picior şi să lucreze cu bugete mari, în organizaţii complexe, în care fiecare om are un rol bine definit şi îşi aduce aportul. Pe un business mic, asta e reţeta perfectă pentru eşec.

Nu-mi dau seama cum ar putea fi convinşi antreprenorii că de multe ori omul valoros de marketing, “vedeta” de care au ei nevoie e chiar acolo, în echipa lor, şi tot ce trebuie este să fie deschişi, să le ofere încredere şi bugete mai mari.