Initiative România a lansat un update al Media Fact Book 2019, despre care am scris aici

Puteţi descărca update-ul de aici, mai jos am notat câteva idei, pe scurt.

  • În 2018 a fost creştere de 10%, anul trecut de 7%, anul acesta se aşteaptă cam 5.5% creştere, în media internaţională. Ceea ce nu e deloc un semn bun, pentru că piaţa din România are de recuperat foarte mult faţă de ţările din regiune. Nu mai vorbim de pieţele mai dezvoltate.
  • TV-ul ajunge să se plafoneze, 5% creştere în 2019 şi doar 2.5% creştere aşteptată pentru 2020. Să nu vă mire dacă în 2021 vom asista la o stagnare sau chiar o uşoară scădere. Nu uitaţi că vine 5G-ul şi tot mai mulţi consumatori vor începe să-şi petreacă timpul în mod diferit. 
  • Radio-ul are o creştere de 10% în 2019 şi se aşteaptă +8% în 2020. Ceea ce e o veste bună pentru… podcasturi. Chiar dacă nu pare, interesul românilor pentru contentul audio, de la care pleacă şi bugetele mai mari, se va transfera către podcasturi odată ce va deveni tot mai uşor să ascultăm în maşină, cu Apple Car şi Android Car şi tot aşa. E clar că petrecem mai mult timp în maşini, deci o parte din creşterea radio-ului vine de acolo. Alt motiv este legat de conţinutul mai bun, şi aici mă gândesc, de exemplu, la tot ce-a făcut EuropaFM în ultimii ani. Urmează să crească tot mai mult partea de audio on demand (adică podcasturile).
  • Pe online se aşteaptă ca în 2020 să ajungem la 114.5 milioane de euro, cam 30% din ce înseamnă TV în acest moment. Puţin, foarte puţin.

Per total n-ar trebui să ne îngrijorăm, dar nici să ne culcăm pe o ureche, creşterile în acelaşi ritm cu piaţa internaţională nu sunt suficiente pentru România.